Rejestr Dowodów Osobistych
Rejestr Dowodów Osobistych jest rejestrem centralnym, prowadzonym w systemie teleinformatycznym służącym do prowadzenia spraw związanych z wydawaniem i unieważnianiem dowodów osobistych.
Jakie dane zamieszczane są w dowodzie osobistym?
Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
Warstwa graficzna dowodu osobistego zawiera:
- dane dotyczące osoby:
- nazwisko,
- imię (imiona),
- nazwisko rodowe,
- imiona rodziców,
- datę i miejsce urodzenia,
- płeć,
- wizerunek twarzy,
- numer PESEL,
- obywatelstwo
- odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby, która ukończyła 12. rok życia, z wyjątkiem osoby, która nie może złożyć podpisu;
- dane dotyczące dowodu osobistego:
- serię i numer dowodu osobistego,
- datę wydania,
- datę ważności,
- oznaczenie organu wydającego dowód osobisty
- numer CAN
Warstwa elektroniczna dowodu osobistego zawiera:
- dane dotyczące osoby oraz dane dotyczące dowodu osobistego wraz z danymi je uwierzytelniającymi:
- nazwisko,
- imię (imiona),
- nazwisko rodowe,
- imiona rodziców,
- datę i miejsce urodzenia,
- płeć,
- numer PESEL,
- obywatelstwo,
- dane biometryczne:
– wizerunek twarzy,
– odciski palców,
-
- serię i numer dowodu osobistego,
- datę wydania dowodu osobistego,
- datę ważności dowodu osobistego
- oznaczenie organu wydającego dowód osobisty
2. certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację elektroniczną i uwierzytelnienie,
3. certyfikat podpisu osobistego wraz z danymi do składania podpisu,
4. certyfikat potwierdzenia obecności wraz z danymi umożliwiającymi jego użycie;
5. przestrzeń umożliwiającą zamieszczenie kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego zgodnego z art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE.
Jakie dane są gromadzone w Rejestrze Dowodów Osobistych
W Rejestrze Dowodów Osobistych gromadzone są następujące dane:
- numer PESEL;
- nazwisko i imię (imiona);
- nazwisko rodowe;
- imię ojca;
- imię i nazwisko rodowe matki;
- data i miejsce urodzenia;
- płeć;
- obywatelstwo
- powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego
- informacja o wyrażeniu zgody na zamieszczenie w warstwie elektronicznej dowodu osobistego certyfikatu podpisu osobistego;
- informacja o pobraniu odcisków palców
- fotografia;
- odciski palców (wyłącznie do dnia odbioru dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż do 90 dni od daty wydania dowodu osobistego, pozostawienia wniosku o wydanie dowodu osobistego bez rozpoznania albo odmowy wydania dowodu)
- odwzorowanie podpisu
- dane dotyczące wniosku o wydanie dowodu osobistego:
- numer wniosku,
- datę złożenia wniosku,
- oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
- status wniosku,
- dane o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania: datę pozostawienia wniosku bez rozpoznania, oznaczenie organu pozostawiającego wniosek bez rozpoznania oraz przyczynę pozostawienia wniosku bez rozpoznania;
- dane dotyczące dowodu osobistego:
- seria i numer dowodu osobistego,
- data ważności,
- oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
- status dowodu osobistego:
- data wydania,
- data przekazania do organu gminy,
- data przyjęcia w organie gminy,
- data odbioru przez obywatela,
- data unieważnienia,
- przyczyna unieważnienia,
- oznaczenie organu unieważniającego,
- data przekazania danych o unieważnieniu do Systemu Informacyjnego Schengen,
- data i czas zawieszenia,
- oznaczenie organu zawieszającego,
- data i czas cofnięcia zawieszenia,
- oznaczenie organu cofającego zawieszenie,
- data ważności w przypadku, o którym mowa w art. 12g ust. 3,
- status warstwy elektronicznej
- data zwrotu unieważnionego dowodu osobistego,
- oznaczenie organu gminy, do którego zwrócono unieważniony dowód osobisty,
- przyczyna wydania dowodu osobistego,
- numer i datę wydania decyzji, o której mowa w art. 32 ustawy o dowodach osobistych, oraz oznaczenie organu wydającego decyzję,
- numer i datę wydania decyzji, o której mowa w art. 52 ustawy o dowodach osobistych, oraz oznaczenie organu wydającego decyzję;
- data przyjęcia w organie gminy dokumentu zawierającego kod umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego
- dane dotyczące utraconych i błędnie spersonalizowanych blankietów dowodów osobistych:
- seria i numer blankietu,
- przyczyna wybrakowania blankietu,
- data wybrakowania blankietu,
- przyczyna utraty blankietu,
- data utraty blankietu,
- data zgłoszenia do Systemu Informacyjnego Schengen;
- dane zawarte w ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych dotyczące dowodów osobistych wydanych na podstawie wniosków złożonych od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 28 lutego 2015 r.
- dane o dowodach osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001 r., zawarte dotychczas w rejestrze PESEL.
Rejestracji danych w Rejestrze Dowodów Osobistych dokonują przede wszystkim organy gmin.
Co załatwisz przy pomocy Rejestru Dowodów Osobistych?
Nie wychodząc z domu, można załatwić m.in. następujące sprawy:
- Zajrzeć do własnych danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
- Złożyć wniosek do organu dowolnej gminy o wydanie dowodu osobistego dla dziecka lub podopiecznego do 12. roku życia za pośrednictwem ePUAP,
- Zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego za pośrednictwem ePUAP do organu gminy, który wydał dowód osobisty,
- Zgłosić zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Sprawdź jak przetwarzamy Twoje dane:
Materiały
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych (w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych), RDOKlauzula_informacyjna_dot_przetwarzania_danych_osobowych,_RDO.docx 0.03MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych Dz.U. 2010 nr 167 poz. 1131 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20101671131