Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych
Projekt Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych (RSRP, Rozwój SRP) ma strategiczne znaczenie dla państwa. W jego ramach zostaną zmodernizowane istniejące rejestry, zbudowane nowe oraz zostaną określenie standardy tworzenia i dodawania przyszłych rejestrów państwowych.
Status projektu:
- 22 marca 2018 r. podpisano Porozumienie o Dofinansowanie między Ministerstwem Cyfryzacji a Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC).
- 8 grudnia 2023 r. Podpisano 11 Aneks do Porozumienia o Dofinansowanie dotyczący zmian w zakresie: wartości wnioskowanej kwoty dofinansowania oraz zwiększenia zakresu zadań.
- Projekt zakończył się 31 grudnia 2023 r. Planowane produkty projektu zostały zrealizowane, a Kamienie Milowe osiągnięte.
Zaangażowani
Instytucja odpowiedzialna:
- Ministerstwo Cyfryzacji (beneficjent)
- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (partner)
Projekt a dokumenty strategiczne
Nowe wymagania w stosunku do SRP zdefiniował Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP) przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2016 r. PZIP szczególny nacisk położył na stworzenie referencyjnego modelu przechowywania i przetwarzania informacji w rejestrach państwowych oraz na tworzenie wysokiej jakości e-usług publicznych. Niniejszy projekt realizuje również założenia przedstawione w innych dokumentach strategicznych:
- Strategia Sprawne Państwo 2020, Warszawa, 12.02.2013 r.,
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Warszawa, 14.02.2017 r.
Cel projektu
Celem projektu jest usprawnienie usług świadczonych przez administrację: administracji, obywatelom i biznesowi poprzez:
-
Celem projektu jest usprawnienie usług świadczonych przez administrację: administracji, obywatelom i biznesowi poprzez:
- Modernizację funkcjonalności Systemu Rejestrów Państwowych;
- Stworzenie podstaw technologicznych i biznesowych do dołączania nowych rejestrów w celu świadczenia wysokiej jakości usług elektronicznych;
- Zmiany w Rejestrze Stanu Cywilnego oraz PESEL
- Pobranie odpisu aktu stanu cywilnego przez Obywatela
- Pobranie odpisu aktu stanu cywilnego przez organy administracji publicznej, sądy i prokuraturę (A2A)
- Pobieranie numerów PESEL rodziców po numerze PESEL dziecka
- Zgłoszenie urodzenia dziecka
- Nadawanie numeru PESEL dziecku w Urzędzie Stanu Cywilnego (USC)
- Nadawanie numeru PESEL w organie gminy, u wojewody lub konsula
- Weryfikowanie powiązania rodzic-dziecko wynikającego z aktu urodzenia
- Zgłaszanie niezgodności do właściwych organów
- Wnioskowanie o dostęp do danych jednostkowych z rejestru PESEL
- Wnioskowanie o dostęp do weryfikacji adresu i zgonu osoby
- Pobranie informacji o podmiotach i osobach, którym udostępniono dane osoby z rejestru PESEL
- Wgląd do danych obywatela w PESEL i pobranie zaświadczenia o cząstkowych lub całkowitych danych osoby z PESEL
- Wgląd do danych dzieci obywatela w PESEL i pobranie zaświadczenia o cząstkowych lub całkowitych danych dziecka z PESEL
- Wnioskowanie o dostęp w trybie ograniczonej teletransmisji RDO
- Pobranie informacji o podmiotach i osobach, którym udostępniono dane osoby z rejestru RDO
- Pobranie zaświadczenia o danych zamieszczonych/nie zamieszczonych w RSC
- Pobieranie zaświadczenia o stanie cywilnym
- Rejestr Dokumentów Paszportowych
- Weryfikacja ważności paszportu przez Obywatela
- Weryfikacja ważności paszportu przez uprawnione podmioty
- Podgląd danych zgromadzonych w rejestrze dokumentów paszportowych
- Powiadomienie o zmianach statusu paszportu
- Zgłoszenie utraty paszportu
- Sprawdź status sprawy paszportowej
- Personalizacja książeczki paszportowej
- Rozliczanie blankietów dokumentów paszportowych
- Zarządzanie Adnotacjami dotyczącymi dokumentów paszportowych w RDP
- Rozliczanie blankietów dokumentów paszportowych
- Zarządzanie Adnotacjami dotyczącymi dokumentów paszportowych w RDP
- Pobranie historii operacji na danych
- Weryfikacja danych w RDP przez Obywatela
- Unieważnienie dokumentu paszportowego w wyniku kradzieży
- Unieważnienie dokumentu paszportowego w wyniku utraty
- Unieważnienie dokumentu paszportowego w wyniku zmiany danych
- Wnioskowanie o paszport
- Wydanie paszportu
- Zgoda rodzica na paszport dla dziecka
- Usługa wnioskowania o paszport dla dziecka online
- Rejestr Danych Kontaktowych
- Sprawdzenie danych kontaktowych
- Aktualizacja danych kontaktowych
- Sprawdzenie danych kontaktowych Obywatela
- Aktualizacja danych kontaktowych Obywatela
- Sprawdzenie lub pobranie danych kontaktowych
- Zmiany w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Powiadomienie o zmianach statusu dowodu osobistego
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego
- Zgłoszenie wyjazdu za granicę na pobyt stały lub czasowy
- Zgłoszenie powrotu z wyjazdu za granicy na pobyt stały lub czasowy
- Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy po weryfikacji posiadacza adresu w księgach wieczystych
- Rejestr zastrzegania numerów PESEL
- Wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego dla osoby dorosłej i dla dziecka lub podopiecznego powyżej 12 roku życia
- Wnioskowanie o dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego poniżej 12 roku życia.
- mDowód
- mWeryfikator
- ePłatności
- Tymczasowe Prawo Jazdy
Oczekiwane rezultaty
- poprawa efektywności urzędów administracji publicznej dzięki digitalizacji i udostępnieniu nowych usług elektronicznych, z których obywatele i przedsiębiorcy będą mogli skorzystać przez Internet,
- optymalizacja procedur administracyjnych dzięki wykorzystaniu danych zawartych w rejestrach referencyjnych (np. PESEL),
- ochrona praw i interesów konsumentów dzięki ograniczeniu możliwości kradzieży tożsamości poprzez rejestrowanie i przekazywanie informacji o utracie dokumentu tożsamości online do odpowiedzialnych instytucji,
- uproszczenie procedur wnioskowania o paszport,
- standaryzacja i zarządzanie usługami publicznymi ze szczególnym uwzględnieniem technologii cyfrowych - optymalizacja architektury w celu lepszego wykorzystania infrastruktury SRP i podniesie poziomu dostępności systemu,
- usprawnienie kontaktów administracji z obywatelami w istotnych dla nich sprawach.
Harmonogram realizacji projektu
Kamień milowy |
Przewidywana data realizacji |
Przygotowanie środowiska deweloperskiego i testowego |
IV kw. 2018 |
Standardy tworzenia i dołączania nowych rejestrów do SRP |
III kw. 2019 |
E-usługi w zakresie Rejestru Dowodów Osobistych (RDO) |
I kw. 2019 |
Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) |
IV kw. 2019 r. |
Uruchomienie e-usług w zakresie RDK |
IV kw. 2019 r. |
E-usługi w zakresie Rejestru Stanu Cywilnego (RSC) |
II kw. 2020 r. |
Uruchomienie nowych e-usług w zakresie RDO |
II kwartał 2022 r. |
Uruchomienie Rejestru Dokumentów Paszportowych |
IV kwartał 2022 r. |
Uruchomienie 5 e-usług w zakresie RDP |
IV kwartał 2022 r. |
Uruchomienie 2 e-usług w zakresie RDP |
I kwartał 2023 r. |
Uruchomienie nowych e-usług w zakresie RSC (PESEL/BUSC) |
II kwartał 2023 r. |
Uruchomienie rejestru zastrzeżeń numerów PESEL |
IV kwartał 2023 r. |
Uruchomienie e-usług webowych, usług sieciowych i mobilnych dot. zastrzeżeń Numeru PESEL |
IV kwartał 2023 r. |
Uruchomienie usługi sieciowej rejestracji zastrzeżenia przez banki, SKOK i operatora pocztowego |
IV kwartał 2023 r. |
Wdrożenie wniosku elektronicznego o wydanie dowodu osobistego oraz pozostałych zmian w RDO wspierających uruchomienie i funkcjonowanie e-usług dot. wnioskowania o dowód osobisty |
IV kwartał 2023 r. |
Uruchomienie nowych e-usług i modyfikacja istniejących w obszarze RDO |
IV kwartał 2023 r. |
Uruchomienie mDowodu w aplikacji mObywatel |
III kwartał 2023 r. |
Uruchomienie e-usług (mWeryfikator, tymczasowe prawo jazdy, ePłatności) w aplikacji mObywatel |
IV kwartał 2023 r. |
Finanse
Źródła finansowania:
Program Operacyjny Polska Cyfrowa - 84,63%
Budżet państwa – 15,37%
Wartość projektu:
142 359 634,40 zł brutto (Beneficjent i Partner)
Metodyka zarządzania i realizacji projektu
Zasady zarządzania projektami w Ministerstwie Cyfryzacji zostały określone w Zarządzeniu nr 5 Ministra Cyfryzacji z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji; zmienionym Zarządzeniem nr 4 Ministra Cyfryzacji z dnia 26 lutego 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji; Zarządzenie nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji oraz zmienione Zarządzeniem nr 9 w sprawie metodyki zarządzania projektami, inicjatywami i programami z zakresu spraw działu administracji rządowej – informatyzacja oraz powołania Rady Portfela Ministra Cyfryzacji.
Podstawa prawna
Uchwała nr 117 117/2016 Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 r. zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa” (MP 2016 poz. 1106)
- Ostatnia modyfikacja:
- 14.05.2024 13:01 Monika Dębkowska
- Pierwsza publikacja:
- 17.06.2019 14:48 administrator gov.pl