Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych – nowe funkcjonalności i udogodnienia
W ramach rozwoju Systemu Rejestrów Państwowych, od 1 lipca 2016 r. w rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych oraz Rejestrze Stanu Cywilnego wprowadzamy szereg nowych funkcjonalności i udogodnień. Wynikają one z przepisów prawa oraz zgłoszeń użytkowników SRP.
Najważniejsze wdrożone elementy:
- Wdrożenie na potrzeby projektu mDokumenty usługi pobierania danych z Rejestru Dowodu Osobistych
- Wdrożenie 1 etapu Masowej Migracji aktów stanu cywilnego, która umożliwi masowe przeniesienie do RSC aktów stanu cywilnego zgromadzonych w lokalnych bazach danych za pomocą usług sieciowych. Aktualnie akty te są przenoszone pojedynczo, w ramach bieżącego zapotrzebowania. Trwa pilotaż, w którym docelowo weźmie udział ok. 50 urzędów stanu cywilnego
- Wdrożenie usługi przekazywania zdjęcia osoby z Rejestru Dowodów Osobistych do Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Najważniejsze planowane zmiany:
- Dostosowanie rejestru PESEL i udostępnienie e-usług w związku ze zmianą ustawy o ewidencji ludności. Termin wejścia w życie 1 stycznia 2018 r.:
- odnotowywanie w rejestrze PESEL informacji o cudzoziemcach nie będących obywatelami państwa członkowskiego UE, ale będących członkami rodziny obywatela państwa członkowskiego UE
- nadawanie nr PESEL przy ubieganiu się o dowód osobisty dla osób zamieszkujących w kraju;
- zameldowanie drogą elektroniczną;
- zmiany w formularzach dot. zameldowania;
- gromadzenie na potrzeby GUS informacji o deklarowanej dacie pobytu poza granicami RP.
- Drugi etap Masowej Migracji - przygotowania rozwiązania umożliwiającego masowe sporządzanie aktów stanu cywilnego w BUSC i masową aktualizację rejestru PESEL
- Zmiany w Rejestrze Dowodów Osobistych wynikających z wdrożenia dowodu z warstwą elektroniczną
- A ponadto szereg udogodnień dla urzędników:
- zmiany w zakresie zleceń, raportów, formularzy we wszystkich komponentach SRP
- zmiany w zakresie raportów dla GUS
- zmiany w obszarze usuwania niezgodności w danych obywatela i organów wykonujących zmiany
- zmiany funkcjonalne w obszarze udostępniania danych z rejestru PESEL
- stworzenie usługi do weryfikacji zgonu osoby
- umożliwienie przenoszenia aktów pomiędzy księgami stanu cywilnego oraz umożliwienie edycji historycznych oznaczeń ksiąg i aktów
- wprowadzenie funkcjonalności dla użytkownika umożliwiającej zablokowanie wydawania odpisów aktów stanu cywilnego w RSC np. w przypadku występowania w systemie duplikatów aktów zmigrowanych
- umożliwienie urzędnikom korekty danych aktualnych bez konieczności uzupełniania brakujących danych historycznych w komponencie PESEL.
- wprowadzenie w RDO „Maski biometrycznej”, według której urzędnik ocenia poprawność zdjęcia - stosowanej obecnie w Systemie paszportowym oraz pozycjonowania zdjęcia, czyli obracania go w celu wypoziomowania linii oczu.
- zmiany ergonomiczne w obszarze zasilania formularzy w RSC danymi już znajdującymi się w rejestrze
- zwiększenie ergonomii aplikacji ŹRÓDŁO
- zmiana walidacji przy migracjach, transkrypcjach i odtworzeniach w RSC
- zmiany w panelu użytkownika w obszarze blankietów do wydawania odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń z BUSC
- rozszerzenie RSC o słowniki imion.
- stworzenie usługi masowej weryfikacji osób, która umożliwi zweryfikowanie w jednym zapytaniu do 1000 osób jednocześnie.
- umożliwienie usunięcia utworzonych, a nie zaakceptowanych protokołów zgłoszenia urodzenia, małżeństwa, zgonu.
- dodanie wyszukiwarek w dodatkowych miejscach w RSC
- przygotowanie dla Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA narzędzia do obsługi wnioskodawców prywatnych
Informacje o publikacji dokumentu
- Ostatnia modyfikacja:
- 17.06.2019 14:40 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 27.02.2018 09:17 administrator gov.pl