W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszają konsultacje ustawy Prawo komunikacji elektronicznej

26.02.2024

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło konsultacje projektu ustawy Prawo komunikacji elektronicznej oraz ustawy wdrażającej. Konsultacje potrwają 14 dni. Projektowane ustawy stanowią implementację Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej i wprowadzają nowe rozwiązania dla branży i korzyści dla konsumentów.

Na granatowym tle znajduje się napis - Zapraszamy na konferencję prasową. W prawym górnym rogu znajduje się logo Ministerstwa Cyfryzacji z orłem.

Implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiająca Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE) jest jednym z priorytetów legislacyjnych Ministra Cyfryzacji.

Wdrożenie EKŁE następuje poprzez przyjęcie dwóch aktów prawnych:

  • nowej ustawy merytorycznej – Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) zastępującej ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne,
  • odrębnej ustawy zawierającej przepisy wprowadzające (wPKE), która obejmuje swoim zakresem kilkadziesiąt zmian w innych ustawach.

Projekty ustaw dostępne są w serwisie Rządowego Procesu Legislacyjnego:

Prawo komunikacji elektronicznej: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12382350

Ustawa wdrażająca Prawo komunikacji elektronicznej: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12382351

Zaproponowane w projekcie ustawy przepisy wynikają nie tylko z konieczności wdrożenia prawa unijnego, ale są także efektem kompleksowego przeglądu obowiązujących obecnie krajowych ram regulacyjnych.

Korzyści dla wszystkich

Przepisy w znaczący sposób wpływają na poprawę pozycji konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych. W jaki sposób nowe przepisy ułatwią nam życie?

  • Wprowadzają większą elastyczność przy zawieraniu i rozwiązywaniu umów, w tym np. pozwalają na zdalną identyfikację abonenta w procedurze autoryzacji u dostawcy usług.
  • Zapewniają dostęp do niezależnego narzędzia, które porównuje usługi komunikacji elektronicznej.
  • Regulują usługę fakultatywnego obciążania rachunku, która umożliwia dokonywanie płatności za aktywowane w sieci usługi poprzez ich bezpośrednie doliczanie do rachunku za telefon lub Internet.
  • Umowy zawierane z konsumentem będą bardziej czytelne i przejrzyste, szczególnie dzięki dołączeniu do nich zwięzłego podsumowania warunków umowy.
  • Konsumenci korzystający z usług przedpłaconych (tzw. pre-paid) będą mogli dostać zwrot pozostałych na koncie środków z doładowań w przypadku wygaśnięcia ważności konta. Dotychczas środki te bezpowrotnie przepadały.

Ustawa prawo komunikacji elektronicznej wprowadza nowe prawa i obowiązki dla branży, ale daje też szereg korzyści konsumentom, czyli nam wszystkim. Jednym z takich przepisów, które wprost ułatwią nam życie, jest ujednolicenie gniazda ładowania urządzeń elektronicznych.

– Każdy z nas ma w domu po kilka, czasem kilkanaście ładowarek do różnych urządzeń elektronicznych. Po wejściu w życie przepisów będziemy mogli kupić sprzęt z ładowarką, lub bez niej – jeśli już jesteśmy jej posiadaczami. Sprzęty takie jak  smartfony, tablety, słuchawki, zestawy słuchawkowe, czytniki czy laptopy, będą miały jednolite, uniwersalne gniazdo - USB typu C. To bardzo wygodne, ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie – podkreśla minister Krzysztof Gawkowski.

Sprzęty będą też opatrzone specjalnymi etykietami, na których będzie informacja o właściwościach ładowania nowych urządzeń. Dzięki temu łatwiej będzie stwierdzić czy ładowarka, którą już posiadamy, jest kompatybilna z nowym urządzeniem. Natomiast piktogramy umieszczane na urządzeniach objętych regulacją będą informować o tym, czy do urządzenia dołączone jest urządzenie ładujące.

Bezpieczniej w sytuacji zagrożenia

Projekt przewiduje też uruchomienie w Polsce usługi Advance Mobile Location (AML). Usługa ta umożliwi lokalizację naszego telefonu, jeśli jesteśmy w stanie zagrożenia i wzywamy pomoc (np. TOPR, GOPR, pogotowie, straż itd.). Warto jednak wiedzieć, że usługa zadziała tylko w sytuacji, jeśli wybiera 3-cyfrowy numer alarmowy (np. 112, 999, 997, 985 itp.). Nie będziemy musieli włączać tej usług – będzie ona dostępna dla wszystkich dzwoniących ze smartfonów (Android, IOS). Ta usługa działa obecnie niemal we wszystkich krajach kontynentalnych UE.

Projektowane rozwiązanie pomoże skrócić czas reakcji służb o ok. pół minuty i umożliwi dotarcie do osób wzywających pomocy, które nie są w stanie określić swojego położenia. Usługa AML jest w pełni bezpieczna dla użytkowników i nie narusza zasad prywatności. Dane lokalizacyjne w ramach usługi AML będą przekazywane tylko służbom ratunkowym i będą wykorzystywane wyłącznie w związku z prowadzoną akcją ratunkową.  

Prawa i obowiązki branży

Nowe przepisy mają:

  • zachęcić do inwestowania w szybkie sieci szerokopasmowe,
  • zapewnić spójne podejście w ramach rynku wewnętrznego do polityki zarządzania częstotliwościami radiowymi,
  • promować interesy konsumentów poprzez usuwanie barier w dostępie do usług w całej Unii oraz ochronę ich praw.
  • Ustawa wprowadza całkowicie nowe uprawnienie dla Prezesa UKE do wydawania tzw. decyzji obszarowych w zakresie dostępu do sieci telekomunikacyjnych. Rozwiązanie to w kompleksowy, a nie indywidualny sposób, będą mogły regulować kwestie dostępowe.

– Wdrażamy te przepisy, do których zobowiązuje nas prawo europejskie plus kilka innych, które są bardzo korzystne dla konsumentów i o których wdrożenie apelowały do nas organizacje, czy to organizacje przedsiębiorców czy organizacje konsumentów. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, w połowie roku powinniśmy się cieszyć ustawą, która będzie podpisana przez prezydenta – dodał minister Michał Gramatyka.

{"register":{"columns":[]}}