Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych
Tryb pełnej teletransmisji danych
Kto może złożyć wniosek o udostępnienie danych?
Tryb pełnej teletransmisji jest zastrzeżony wyłącznie dla podmiotów, którym dostęp tą drogą do danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych (RDO) jest niezbędny do realizacji ich zadań określonych w ustawach szczególnych. O prawo dostępu on-line do rejestru mogą się ubiegać:
- organy prokuratury;
- organy Policji;
- Komendant Główny Straży Granicznej;
- Komendant Straży Marszałkowskiej;
- Komendant Służby Ochrony Państwa;
- Inspektor Nadzoru Wewnętrznego;
- Szef Służby Wywiadu Wojskowego;
- Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
- organy Krajowej Administracji Skarbowej;
- Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;
- Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- Szef Agencji Wywiadu;
- Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
- minister właściwy do spraw finansów publicznych;
- Minister Sprawiedliwości;
- sądy;
- organy informacji finansowej;
- inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego oraz strażnicy gminni (miejscy).
Udostępnianie danych na rzecz ww. podmiotów następuje nieodpłatnie.
Jak zainicjować postępowanie?
Uzyskanie dostępu do danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych w trybie pełnej teletransmisji uzależnione jest od złożenia formalnego wniosku w tej sprawie.
Wniosek o dostęp może zostać złożony:
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej. Korespondencję należy skierować do Centralnego Ośrodka Informatyki oddział w Katowicach, al. Korfantego 2, 40-004 Katowice;
- w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wniosek należy skierować przez ePUAP do Centralnego Ośrodka Informatyki.
W sprawach dotyczących prowadzonych postępowań prosimy o bezpośredni kontakt z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oddział w Katowicach pod numerem telefonu: 32 750 65 23
Jaki jest przebieg postępowania?
Postępowanie o dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych składa się z dwóch etapów.
W pierwszym, w oparciu o uzasadnienie złożonego wniosku, badane jest uprawnienie Wnioskodawcy tj. czy uzyskanie danych drogą pełnej teletransmisji jest uzasadnione zakresem wykonywanych przez niego zadań. Drugi etap polega na ocenie spełnienia wymagań technicznych, które stanowią przede wszystkim:
- wymóg posiadania urządzeń lub systemów teleinformatycznych przeznaczonych do komunikowania się pomiędzy uprawnionym podmiotem a Rejestrem Dowodów Osobistych, umożliwiających identyfikację osoby uzyskującej dane z RDO, zakres oraz datę ich uzyskania;
- wymóg posiadania zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych właściwych dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiających osobom nieuprawnionym dostęp do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania.
W tym celu wnioskujący przedkłada wypełnione i podpisane oświadczenie dotyczące spełnienia minimalnych warunków, o których mowa w Polityce Bezpieczeństwa Informacji SRP oraz ankietę określającą spełnienie warunków, o których mowa w art. 68 ust. 3 ustawy o dowodach osobistych.
Jakie warunki techniczne muszą być spełnione?
Podmioty ubiegające się o dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych za pomocą urządzeń teletransmisji danych muszą zapoznać się z dokumentem "Wyciąg z Polityki bezpieczeństwa informacji przetwarzanych na stacjach roboczych SRP".
Uwzględniając warunki określone w ww. dokumencie Wnioskodawca jest zobowiązany opracować
i wdrożyć dokumentację bezpieczeństwa wymaganą przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, oraz wyznaczyć administratora danych (chyba, że wykonuje jego obowiązki samodzielnie). Wraz z wnioskiem o udostępnienie danych podmiot powinien przedłożyć kopie powyższych dokumentów.
Pracownicy Centralnego Ośrodka Informatyki badają zastosowane zabezpieczenia techniczne i organizacyjne na podstawie załączonej dokumentacji lub w siedzibie wnioskodawcy. Pozytywna opinia jest warunkiem wydania przez Ministra Cyfryzacji zgody w formie decyzji administracyjnej na udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie pełnej teletransmisji do realizacji zadań ustawowych.
Negatywna opinia techniczna skutkować będzie wydaniem decyzji odmownej, stąd też wniosek należy złożyć wtedy, gdy wnioskodawca nie ma wątpliwości co do spełnienia ww. wymogów.
Dostęp do RDO jest możliwy wyłącznie poprzez sieć dedykowaną PESEL-NET MPLS. Szczegółowe wymagania techniczne dla sprzętu komputerowego znajdują się w dokumencie: „Wyciąg z Polityki bezpieczeństwa informacji przetwarzanych na stacjach roboczych SRP”
Przed uzyskaniem dostępu do RDO podmiot wnioskujący jest zobowiązany do akceptacji warunków technicznych określonych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (właściciela sieci dedykowanej) oraz podpisania porozumienia technicznego z MSWiA.
Po uzyskaniu decyzji administracyjnej o wyrażeniu zgody na udostępnienie danych można korzystać
z dostępu do ww. rejestru poprzez aplikację Źródło. Aplikacja ta dostępna jest za pośrednictwem przeglądarki WWW, a autoryzacja użytkownika odbywa się za pomocą certyfikatu zapisanego na karcie kryptograficznej. Szczegółowe warunki uzyskania certyfikatu są dostępne na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/jak-uzyskac-dostep-do-srp Właściwym formularzem o wydanie certyfikatu jest „wniosek C”.
Podmiot może się też podłączyć do Rejestru Dowodów Osobistych za pośrednictwem własnego systemu korzystającego z usługi WebService. Należy wówczas wypełnić zgodnie z instrukcją „Wniosek o dostęp do Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) – Systemy instytucjonalne WNIOSEK B”.
Po wypełnieniu wniosku podmiot otrzyma informacje techniczne konieczne do przygotowania swojego systemu do podłączenia.
Jaki jest wynik postępowania?
Efektem przeprowadzonego postępowania jest decyzja administracyjna Ministra Cyfryzacji w o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody na udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych za pomocą urządzeń teletransmisji danych. Decyzja pozytywna pozwala na umożliwienie Wnioskodawcy dostępu do tego rejestru.
Tryb ograniczonej teletransmisji danych
W trybie ograniczonej teletransmisji danych Wnioskodawca może sprawdzić w Rejestrze Dowodów Osobistych istnienie, bądź nieistnienie ważnego dowodu osobistego zawierającego ustawowo określony zestaw danych.
Kto może złożyć wniosek o udostępnienie danych?
Podmioty, którym możliwość weryfikacji danych dowodowych z RDO jest niezbędna do realizacji ich własnych zadań określonych w ustawach szczególnych. O dostęp do rejestru w trybie ograniczonej teletransmisji danych mogą się ubiegać:
- organy prokuratury;
- organy Policji;
- Komendant Główny Straży Granicznej;
- Komendant Straży Marszałkowskiej;
- Komendant Służby Ochrony Państwa;
- Inspektor Nadzoru Wewnętrznego;
- Szef Służby Wywiadu Wojskowego;
- Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
- organy Krajowej Administracji Skarbowej;
- Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;
- Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- Szef Agencji Wywiadu;
- Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
- minister właściwy do spraw finansów publicznych;
- Minister Sprawiedliwości;
- sądy;
- organy informacji finansowej;
- inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego oraz strażnicy gminni (miejscy);
- Inne podmioty, jeżeli wykażą w tym interes faktyczny.
Jak zainicjować postępowanie?
Uzyskanie dostępu do danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji uzależnione jest od złożenia formalnego wniosku w tej sprawie.
Wniosek o dostęp może zostać złożony:
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej. Korespondencję należy kierować na adres: Centralny Ośrodek Informatyki Oddział w Katowicach, al. Korfantego 2, 40-004 Katowice.
- w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wniosek należy skierować do Centralnego Ośrodka Informatyki.
- za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na witrynie GOV.pl przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w art. 20a ustawy z dnia 17 lutego 2005r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne: do Centralnego Ośrodka Informatyki. Link do usługi: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dostep-do-rejestru-dowodow-osobistych
W sprawach dotyczących prowadzonych postępowań prosimy o kontakt z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oddział w Katowicach pod numerem telefonu: 32 750 65 23.
Jaki jest przebieg postępowania?
Postępowanie o dostęp on-line do Rejestru Dowodów Osobistych składa się z dwóch etapów.
W pierwszym, w oparciu o uzasadnienie złożonego wniosku, badane jest uprawnienie Wnioskodawcy tj. czy uzyskanie danych drogą pełnej teletransmisji jest uzasadnione zakresem wykonywanych zadań. Drugi etap to ocena spełnienia wymagań technicznych, które stanowią przede wszystkim:
- wymóg posiadania urządzeń lub systemów teleinformatycznych przeznaczonych do komunikowania się pomiędzy uprawnionym podmiotem a Rejestrem Dowodów Osobistych, umożliwiających identyfikację osoby uzyskującej dane z RDO, zakres oraz datę ich uzyskania;
- wymóg posiadania zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych właściwych dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiających osobom nieuprawnionym dostęp do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania.
W tym celu wnioskujący przedkłada wypełnione i podpisane oświadczenie dotyczące spełnienia minimalnych warunków, o których mowa w Polityce Bezpieczeństwa Informacji SRP oraz ankietę dotyczącą spełnienia warunków, o których mowa w art. 68 ust. 3 ustawy o dowodach osobistych.
Jakie warunki techniczne muszą być spełnione?
Podmioty ubiegające się o dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO) za pomocą urządzeń teletransmisji danych muszą zapoznać się z dokumentem "Wyciąg z Polityki bezpieczeństwa informacji przetwarzanych na stacjach roboczych SRP".
Uwzględniając warunki określone w ww. dokumencie Wnioskodawca jest zobowiązany opracować
i wdrożyć dokumentację bezpieczeństwa wymaganą przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, oraz wyznaczyć administratora danych (chyba, że wykonuje jego obowiązki samodzielnie).
Wraz z wnioskiem o udostępnienie danych z RDO w trybie ograniczonej teletransmisji danych podmiot powinien przedłożyć kopie powyższych dokumentów.
Ponadto pracownicy Centralnego Ośrodka Informatyki badają zastosowane zabezpieczenia techniczne i organizacyjne na podstawie załączonej dokumentacji lub w siedzibie wnioskodawcy. Pozytywna opinia jest warunkiem wydania przez Ministra Cyfryzacji zgody w formie decyzji administracyjnej na udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji.
Negatywna opinia skutkować będzie wydaniem decyzji odmownej, dlatego też wniosek należy złożyć wtedy, gdy podmiot nie ma wątpliwości co do spełnienia ww. wymogów.
Dostęp do rejestru jest możliwy wyłącznie poprzez sieć dedykowaną PESEL-NET MPLS. Szczegółowe wymagania techniczne dla sprzętu komputerowego znajdują się w dokumencie „Wyciąg z Polityki bezpieczeństwa informacji przetwarzanych na stacjach roboczych SRP”
Przed uzyskaniem dostępu do rejestru podmiot wnioskujący jest zobowiązany do akceptacji warunków technicznych określonych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (właściciela sieci dedykowanej) oraz podpisania porozumienia technicznego z MSWiA.
Podmiot może podłączyć się do RDO w trybie ograniczonej teletransmisji wyłącznie za pośrednictwem własnego systemu korzystającego z usług WebService. Należy wypełnić „Wniosek o dostęp do Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) – Systemy instytucjonalne WNIOSEK B” zgodnie z instrukcją. Szczegółowe warunki uzyskania certyfikatu są dostępne na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/jak-uzyskac-dostep-do-srp
Po wypełnieniu wniosku podmiot otrzyma informacje techniczne konieczne do przygotowania swojego systemu do podłączenia.
Jaki jest wynik postępowania?
Efektem przeprowadzonego postępowania jest decyzja administracyjna Ministra Cyfryzacji o wyrażenia zgody lub odmowie wyrażenia zgody na udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych. Decyzja pozytywna pozwala na uruchomienie usługi ograniczonej teletransmisji, która po skierowaniu zapytania do rejestru, porównuje przekazywane przez uprawniony podmiot dane z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych. Udostępnienie danych w tym trybie potwierdza istnienie albo nieistnienie ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zestaw danych.
W trybie ograniczonej teletransmisji danych porównaniu podlegają:
- imię (imiona);
- nazwisko;
- numer PESEL;
- seria i numer dowodu osobistego;
- data wydania dowodu osobistego;
- termin ważności dowodu osobistego.
Czy usługa ograniczonej teletransmisji danych jest odpłatna?
Konieczność ponoszenia kosztów za skierowane zapytania ma miejsce wyłącznie w przypadku korzystania z usługi ograniczonej teletransmisji danych skierowanej do podmiotów prywatnych. Podmioty te obowiązane są też do wykazania interesu faktycznego w uzyskaniu dostępu, ponieważ z założenia nie spełniają przesłanki polegającej na realizacji ustawowych zadań publicznych.
Opłata za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych jest pobierana z dołu i wynosi 0,30 zł od jednego potwierdzenia istnienia bądź nieistnienia ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zestaw danych.
Nie częściej niż raz w miesiącu, Minister Cyfryzacji kieruje do podmiotu korzystającego z dostępu do RDO wezwanie do uiszczenia opłaty. Wezwanie zawiera informację o liczbie potwierdzeń jakie zostały wygenerowane z Rejestru Dowodów Osobistych w danym okresie. Opłatę należy uiścić na wskazany rachunek bankowy organu w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wezwania, zaś dowód wpłaty należy przekazać do organu udostępniającego w ciągu 14 dni od tej daty.
Wykaz unieważnionych dowodów osobistych
Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do wykazu unieważnionych dowodów osobistych, zawierającego serie i numery unieważnionych dokumentów oraz serie i numery błędnie spersonalizowanych lub utraconych blankietów dowodów osobistych. Usługa pozwalająca na realizację tego uprawnienia jest dostępna na platformie e-usług Ministra Cyfryzacji. Jej uruchomienie i w konsekwencji sprawdzenie danych dotyczących unieważnionych dowodów osobistych wymaga uprzedniego potwierdzenia tożsamości Pytającego, i uwierzytelnienia się za pomocą profilu zaufanego ePUAP oraz wskazania serii i numeru sprawdzanego dowodu osobistego.
- Dostęp do wykazu jest rejestrowany i nieodpłatny.
- Link do usługi
Materiały
zalacznik_nr_2_-_wniosek_o_udostepnianie_danych_w_trybie_pelnej_teletransmisji_danych_z_rejestru_dowodow_osobistych_0 (3).pdf 0.19MB Wniosek o udostępnienie danych z RDO w trybie ograniczonej teletransmisji
wniosek_o_udostępnienie_danych_z_RDO_w_trybie_ograniczonej_teletransmisji.pdf 1.19MB Wyciąg z Polityki bezpieczeństwa informacji przetwarzanych na stacjach roboczych SRP
Wyciąg_z_Polityki_bezpieczeństwa_informacji_przetwarzanych_na_stacjach_r.docx 0.06MB Ankieta_SRP_2023_10_23
Ankieta_SRP_2023_10_23.docx 0.05MB Oświadczenie_o_spełnieniu_wymogów_2023_10_23
Oświadczenie_o_spełnieniu_wymogów_2023_10_23.pdf 0.04MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Dz. U. z 2014 r., poz. 1114
- Ostatnia modyfikacja:
- 24.10.2023 12:19 Monika Dębkowska
- Pierwsza publikacja:
- 22.11.2017 13:18 Piotr Gajewski