Wysłuchanie publicznie w sprawie rządowego projektu ustawy o ochronie dzieci przed dostępem do treści szkodliwych w internecie
12.03.2025
12 marca 2025 r. w Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się wysłuchanie publiczne w sprawie rządowego projektu ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie. Wydarzenie wpisuje się w trwający obecnie szeroki proces konsultacji projektu.
Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi od 2024 r. prace nad założeniami dla nowej regulacji poprzez dyskusje administracji publicznej ze środowiskiem akademickim i organizacjami pozarządowymi w ramach powołanej przy Ministerstwie Cyfryzacji grupy roboczej. Sam rządowy projekt ustawy został opublikowany 24 lutego 2025 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji pod odnośnikiem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12394953.
W wysłuchaniu wzięli udział przedstawiciele wielu środowisk: od organów administracji publicznej i państwowych instytutów badawczych poprzez przedsiębiorców, w tym z branży komunikacji elektronicznej, a także środowisk prawniczych, izb i związków gospodarczych, placówek oświatowych i naukowych aż po organizacje pozarządowe.
W szczególności zachęcaliśmy jego uczestników do wypowiedzi w następujących kwestiach:
- Czy inne „treści szkodliwe”, oprócz pornograficznych, powinny być objęte ustawą?
- Jak je skutecznie zdefiniować?
- Jakie mechanizmy weryfikacji wieku wykazują się największą skutecznością?
- Do jakich podmiotów powinna mieć zastosowanie ustawa?
Spotkanie rozpoczęło się wprowadzeniem ze strony wiceministra cyfryzacji, Pana Michała Gramatyki, który podkreślił wagę tematu, jakim jest ochrona małoletnich w internecie. Wyraził przy tym zadowolenie, że prace nad zapewnieniem dzieciom ochrony prowadzone są ponad podziałami, gdyż każda za stron dostrzega konieczność stworzenia skutecznych i rzeczywistych rozwiązań.
W odniesieniu do projektu ustawy, niemal każdy z przemawiających uczestników spotkania popierał zasadność opracowania regulacji i kierunek obrany w ramach prac nad projektem. Przedmiotem żywej dyskusji stały się kwestie definicji treści pornograficznych oraz treści szkodliwych. Część z organizacji podniosło, że szczegółowa definicja obu tych pojęć powinna znaleźć się w ustawie, zapewniając należytą transparentność wprowadzanym obowiązkom oraz zwiększając pewność prawa. Usłyszeć można było również głosy, uznające zasadność braku zdefiniowania treści pornograficznych w ustawie oraz zawężenia zakresu regulacji wyłącznie do treści pornograficznych.
Dodatkowo przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców podkreślali, iż obowiązki dotyczące treści szkodliwych, a zwłaszcza wykonania analizy ryzyka względem tych treści, mogą stanowić nieproporcjonalne obciążenie względem usługodawców. Tym samym proponowano podmiotowe i przedmiotowe ograniczenie zakresu ustawy. Podkreślono, iż uszczegółowiony powinien zostać krąg podmiotów objętych obowiązkami z ustawy – eliminując wątpliwości dotyczące tego, którzy dokładnie usługodawcy powinni wykonywać analizę ryzyka oraz wdrażać mechanizmy weryfikacji wieku w usługach.
Ze strony organizacji pozarządowych zaproponowano utworzenie ciała doradczego zrzeszającego instytucje zajmujące się prawami dzieci i ochroną prywatności oraz przedsiębiorców, których opinia mogłaby stanowić pozytywny wkład w działania organów administracji. Obok tego zarekomendowano, aby wraz z działaniami regulacyjnymi wdrożone były działania edukacyjne, kierowane do dzieci i młodzieży, ale również ich opiekunów i wychowawców.
Przedstawiciele części stowarzyszeń pozytywnie zareagowali na zwiększenie roli NASK-PIB w ramach ochrony małoletnich w internecie, wskazując na wysoką efektywność zespołu Dyżurnet.pl, zajmującego się obecnie m.in. zwalczaniem seksualnego wykorzystywania dzieci.
Organizacje wspierające użytkowników internetu w realizacji ich praw podkreśliły konieczność rozważenia wyjątków od wprowadzanych obowiązków, w tym poprzez wykluczenie z zakresu ustawy treści edukacyjnych i kulturowych, które ze względu na swój charakter mogą być błędnie określane jako pornograficzne. Podniesiono także potrzebę minimalizacji zakresu danych zbieranych o użytkownikach internetu, w tym poprzez wprowadzenie jak najmniej inwazyjnych mechanizmów weryfikacji wieku.
Przedsiębiorcy zwrócili uwagę na dopasowanie przepisów projektowanej ustawy z regulacjami unijnymi, zwłaszcza pod kątem aktu o usługach cyfrowych oraz dyrektywy o handlu elektronicznym. Wskazali m.in. rolę Komisji Europejskiej jako regulatora w stosunku do największych platform internetowych oraz zapewnienie poszanowania dla reguł prawnych z państwa pochodzenia usługi.
Na zakończenie wysłuchania głos zabrała Rzeczniczka Praw Dziecka, która złożyła wyrazy podziękowań dla wszystkich zaangażowanych w działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych i wyraziła nadzieję szybkiego zakończenia prac nad projektem. Wiceminister Michał Gramatyka również wyraził wdzięczność za wszystkie przedstawione komentarze i uwagi. Obiecał przy tym, że wszystkie zgłoszone w toku wysłuchania publicznego uwagi zostaną przeanalizowane pod kątem możliwości ich uwzględnienia w ustawie. W odniesieniu do najbardziej dyskusyjnego tematu, jakim jest zawarcie definicji treści szkodliwych w ustawie, wiceminister przypomniał, że okres konsultacji służy właśnie wypracowaniu kompromisowego stanowiska – i kwestia ta zostanie poddana dogłębnej analizie przed dalszym etapem prac nad projektem.
Warto wspomnieć, że rządowa ustawa zajmuje się treściami legalnymi, a uznawanymi za szkodliwe dla osób niepełnoletnich. Ministerstwo Cyfryzacji jest zdania, że odpowiedzialność za dostęp małoletnich do tego rodzaju treści powinna zostać nałożona na dostawców treści szkodliwych, którzy powinni zgodnie z założeniami omawianego projektu ustawy, przeprowadzić analizę ryzyka dostępności treści szkodliwych dla osób małoletnich oraz, w przypadku treści pornograficznych, wdrożyć skuteczne metody weryfikacji wieku. Ustawa w swoich założeniach nawiązuje do rozwiązań przyjętych i projektowanych w krajach europejskich, Francji, Niemczech czy Wielkiej Brytanii, w szczególności uznawanej za modelową Online Safety Act.