W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zamiast wysyłać pismo – urzędnik do Ciebie zadzwoni

15.04.2024

Rejestr Danych Kontaktowych, w skrócie RDK, to wykaz aktualnych danych kontaktowych obywateli, do którego mają dostęp urzędnicy administracji państwowej. Sprawdź, jak może ułatwić ci życie.

e-usługi. Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych. Loga Ministerstwa Cyfryzacji i profilu zaufanego. Kobiety patrzące w ekran smartfona.

Łatwy kontakt

Usługa działa od 22 grudnia 2019 roku. Jej główny cel to usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel. RDK to baza, w której możesz zostawić swoje aktualne dane kontaktowe - numeru telefonu i / lub adres e-mail. Są one tam w pełni bezpieczne. Dzięki temu, urzędnik zamiast wysyłać pisma, może zadzwonić, wysłać email lub smsa do obywatela (np. żeby uzupełnił wniosek). Zdecydowanie skraca to czas załatwiania wielu spraw.

W sumie swoje dane w RDK zostawiło już prawie 14 milionów obywateli. Od stycznia do teraz, do rejestru dopisało się już ponad 600 tysięcy osób.

Po co tworzymy RDK?

Zadaniem Rejestru Danych Kontaktowych jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację, w sytuacji kiedy zamiast wysłać pisma, można do danej osoby zadzwonić.

Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Wystarczy podać numer telefonu i/lub adres e-mail, a urzędnicy w ważnych dla Ciebie sprawach, zamiast wysyłać pismo – zadzwonią, wyślą e-mail lub SMS.

Urzędnik może skontaktować się i poinformować o :

•    dokumentach gotowych do odbioru, 
•    rozpatrzeniu złożonych wniosków, 
•    potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

Ponadto, System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego albo paszportu, jak również o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego czy paszportu - 90, 60, 30 i 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo dostaniesz powiadomienie o przekazaniu paszportu kurierowi.

Jak się dopisać

Pamiętaj, przekazanie danych do rejestru jest dobrowolne.  Od Ciebie zależy, czy przekażesz numer telefonu, adres e-mail czy oba. Sam decydujesz, które dane podajesz i jak długo będą one przechowywane w rejestrze. 

Aby to zrobić, wejdź na stronę Gov.pl i Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych. Dane możesz przekazać, zmienić lub usunąć, wybierając przycisk SKORZYSTAJ Z RDK. Zalogujesz się w ten sposób do e-usługi.
Jeśli chcesz skorzystać z RDK przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Sprawdź, jak założyć profil zaufany lub jak korzystać z e-dowodu.

Jeśli chcesz zalogować się e-dowodem – potrzebujesz skrzynki ePUAP.

Profil zaufany krok po kroku

Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę:  pz.gov.pl i kliknij na pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany.

A można to zrobić na cztery sposoby:

1.    Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

2.    Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.

3.    Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.

4.    Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku –

a.    potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,

b.    po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl w zakładce POMOC .

Coś nie działa?

Jeśli napotkałeś trudności związane z działaniem profilu zaufanego lub masz pytania na temat usługi, skontaktuj się z nami:

•    telefon: + 48 (42) 253 54 50  (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00)
•    e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl 

Do zobaczenia online!
 

{"register":{"columns":[]}}