W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgubiłeś dowód? Zgłoś to przez Internet

02.01.2019

W trakcie sylwestrowej nocy zgubiłeś lub uszkodziłeś dowód osobisty? Dla swojego dobra zgłoś to jak najszybciej. By to zrobić, nie musisz iść do urzędu.

Zgubiłeś dowód? Zgłoś to przez Internet

- Każdy, kto chce zgłosić przez Internet utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, musi mieć Profil Zaufany – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć - dodaje. 

Sprawdź, jak założyć Profil Zaufany.

Co dalej?

Po pierwsze, pamiętaj, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może Cię wyręczyć. Musisz to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych w ich imieniu formularz mogą złożyć odpowiednio – rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Po drugie, wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl.

A teraz po kolei:

  1. Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
  2. Zaloguj się na swój Profil Zaufany.
  3. Wybierz, co chcesz zgłosić — utratę lub uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu — wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu.
  4. Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód).
  5. Odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
  6. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie.
  7. Wyślij zgłoszenie. Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).   
  8. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu — zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

Dobra wiadomość: usługa jest w pełni bezpłatna.

Ważne?

Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Zatrzymaj zaświadczenie — może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

WAŻNE:

  1. Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
  2. Teraz potrzebujesz nowego dowodu osobistego. Wniosek o jego wydanie również możesz złożyć online. Sprawdź, jak to zrobić

O czym jeszcze pamiętać?

Jeżeli twój dowód zaginął lub ktoś ci go ukradł — zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.

Jeżeli podejrzewasz, że Twój dowód został skradziony zawiadom również Policję.

Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
02.01.2019 13:24 Kinga Graczyk
Pierwsza publikacja:
02.01.2019 13:24 Kinga Graczyk
{"register":{"columns":[]}}