W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiany w e-usługach

27.05.2022

Zainteresowanie Polaków e-usługami nie słabnie – w sumie od początku roku założono już ponad 1,6 mln nowych Profili Zaufanych. W piątek 27 maja, do wybranych e-usług zostały wprowadzone zmiany umożliwiające wymeldowanie i zgłoszenie wyjazdu za granicę oraz powrotu z takiego wyjazdu całkowicie online (od razu w momencie zgłoszenia online bez czekania na rozpatrzenie wniosku przez urzędnika). A także uruchomione zostały nowe e-usługi pozwalające na wnioskowanie o udostępnianie danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych drogą elektroniczną.

Zmiany w e-usługach

Już ponad 14 milionów Polaków korzysta z profilu zaufanego, a co za tym idzie może załatwiać swoje sprawy urzędowe on-line. Dziś bez wychodzenia z domu możemy złożyć wniosek o 500+, zameldować się, zarejestrować swoje nowonarodzone dziecko, a także zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu. A to tylko niektóre, najpopularniejsze e-usługi. Od dziś paleta możliwości oferowanych obywatelom i instytucjom przez e-administrację rozszerza się m.in. o możliwość automatycznego wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego od razu w momencie wysłania zgłoszenia, rejestracji  wyjazdu lub powrotu z wyjazdu za granicę na pobyt stały lub czasowy także od razu po wysłaniu zgłoszenia  czy wnioskowanie o udostępnianie niektórych danych z rejestrów.

Nowa odsłona e-usług:

  • Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego

Zmieniasz swoje miejsce stałego lub czasowego zamieszkania? Wymeldowanie siebie lub swojego niepełnoletniego dziecka możesz już załatwić całkowicie online bez czekania aż twój wniosek elektroniczny obsłuży urzędnik. Rejestracja wymeldowania następuje bezpośrednio w rejestrze, a usługa jest bezpłatna. Usługi dostępne pod adresem: https://www.gov.pl/web/gov/wymelduj-sie-z-pobytu-stalego lub https://www.gov.pl/web/gov/wymelduj-sie-z-pobytu-czasowego.

  • Wyjazd za granicę na pobyt stały lub czasowy

Wyjeżdżasz za granicę na dłużej niż 6 miesięcy? Planujesz na stałe wyjechać z Polski? Zgłoś swój wyjazd online i nie czekaj aż twój wniosek elektroniczny obsłuży urzędnik. W przypadku wyjazdu na pobyt czasowy dodatkowo następuje wymeldowanie z pobytu czasowego, jeżeli taki był zarejestrowany, a w przypadku wyjazdu na pobyt stały następuje wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego – również bez dodatkowego wniosku i online.  Rejestracja wyjazdu lub powrotu z wyjazdu a także powiązanego wymeldowania następuje bezpośrednio w rejestrze i nie musisz czekać na rozpatrzenie i rejestrację wyjazdu. Usługa jest bezpłatna. Więcej o usłudze: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-wyjazd-za-granice lub https://www.gov.pl/web/gov/zglos-powrot-z-zagranicy.

Nowe e-usługi:

  • Udostępnianie danych z rejestru PESEL

W ramach usług udostępniania danych z rejestru PESEL możliwe jest wnioskowanie o jednostkowe dane wybranej osoby lub wnioskowanie o ustanowienie dostępu do rejestru w trybie teletransmisji.

Uruchomienie usługi wnioskowania o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru PESEL umożliwia obywatelom lub uprawnionym podmiotom wnioskowanie drogą elektroniczną o pozyskanie wybranych danych ustalonej osoby z Rejestru PESEL. W ramach usługi jest możliwe złożenie stosownych pełnomocnictw, dołączenie dokumentów wskazujących prawo do pozyskania danych i wniesienie opłaty za udostępnienie danych. Natomiast usługa wnioskowania o ustanowienie dostępu do rejestru PESEL pozwala na elektroniczne złożenie wniosku, podpisanie go przez uprawnione osoby, wskazanie osoby do kontaktów technicznych i przekazanie dokumentacji technicznej do celów teletransmisji. Wnioskowanie o takie dane w przypadku obu usług odbywa się  łatwo i szybko, bez potrzeby wizyty w urzędzie. Skorzystać z usług można pod adresami: https://www.gov.pl/gov/uzyskaj-dane-innej-osoby-z-rejestru-pesel i https://www.gov.pl/gov/uzyskaj-dostep-do-rejestru-pesel.

 

  • Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych

Usługa pozwala uprawnionym podmiotom (np. sądom czy bankom) na łatwe i szybkie wnioskowanie o udostępnianie danych dotyczących dowodów osobistych z Rejestru Dowodów Osobistych. W ramach usługi można złożyć elektronicznie wniosek o ustanowienie takiego dostępu, wskazać osoby do kontaktów technicznych i przekazać dokumentację techniczną do celów teletransmisji.  Wnioskowanie o taki dostęp odbywa się łatwo i szybko, bez potrzeby wizyty w urzędzie a dokumentację techniczną do ustanowienia dostępu wnioskodawca otrzyma od razu po złożeniu wniosku. Wniosek można złożyć: https://www.gov.pl/gov/uzyskaj-dostep-do-rejestru-dowodow-osobistych.

 

Wdrożenie usług jest realizacją zapisów ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 1978), a w szczególności art. 1 i art. 3.

Projekt Kancelarii Prezesa Rady Ministrów współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020, Oś Priorytetowa nr 2 „E-Administracja i otwarty rząd”. Działanie nr 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług  publicznych”.

{"register":{"columns":[]}}