W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Dla Kwalifikowanych Dostawców Usług

Krajowy System e-Doręczeń można zintegrować z systemami Kwalifikowanych (niepublicznych) Dostawców Usług Zaufania (KDU), aby wymiana danych elektronicznych była bezpieczna i niezawodna.

Wymagania

Aby zostać KDU w Krajowym Systemie e-Doręczeń w Polsce, spełnij następujące warunki:

  1. Zapoznaj się z wymaganiami dotyczącymi KDU, określonymi w Standardzie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (RDE), świadczonej przez publicznego dostawcę usługi (Operatora Wyznaczonego – OW) i niepublicznego (KDU). Upewnij się, że rozumiesz również europejskie normy dotyczące usługi RDE.
  2. Zaprojektuj sposób komunikacji swojego systemu z Krajowym Systemem e-Doręczeń. Upewnij się, że twoja infrastruktura techniczna spełnia wymagania techniczne, takie jak konfiguracja serwera e-Doręczeń i implementacja odpowiednich protokołów komunikacyjnych, na przykład AS4.
  3. Stwórz system, który będzie świadczył kwalifikowaną usługę RDE zgodnie z normami określonymi w Standardzie. Upewnij się, że twój system spełnia wszystkie wymagania techniczne i bezpieczeństwa, aby zapewnić niezawodną wymianę danych elektronicznych.
  4. Zgłoś się do audytu jako dostawca kwalifikowanej usługi zaufania, zgodnie z artykułem 20 rozporządzenia eIDAS. Przejdź przez proces audytu, który oceni zgodność twojej infrastruktury i usługi z wymaganiami i standardami.
  5. Złóż wniosek o wpis do rejestru, jeśli ocena zgodności z rozporządzeniem eIDAS zakończyła się uzyskaniem pozytywnej certyfikacji. Twój wniosek zostanie rozpatrzony, a następnie zostaniesz umieszczony na polskiej liście zaufania (TSL).
  6. Złóż wniosek o certyfikat Kwalifikowanego Dostawcy Usług przed jednym z krajowych organów certyfikujących, takich jak Narodowe Centrum Certyfikacji (NCCert) w Polsce.

Podłączenie do Krajowego Systemu e-Doręczeń

Aby podłączyć Kwalifikowanego Dostawcę Usług (KDU) do Produkcyjnego Krajowego Systemu e-Doręczeń, podejmij następujące kroki:

  1. Wyślij zgłoszenie do Ministerstwa Cyfryzacji oraz Operatora Wyznaczonego, aby uzyskać dostęp do środowiska testowego. Następnie zostanie podpisane porozumienie, na podstawie którego Minister Cyfryzacji zapewni dostęp do środowiska oraz dokumentacji technicznej w ramach funkcjonalności Bazy Adres w Elektronicznych. Operator Wyznaczony dostarczy dostęp do protokołu AS4. Zgłoszenie prześlij na adres biuro.edoreczenia@cyfra.gov.pl.
  1. Przygotuj swój system i podłącz go do wspomnianych środowisk testowych (INT), a następnie przetestuj integrację.
  1. Po przygotowaniu systemu zgłoś gotowość (na adres biuro.edoreczenia@cyfra.gov.pl) do przeprowadzenia testów akceptacyjnych (End-to-End – E2E). Testy akceptacyjne przeprowadzi Centralny Ośrodek Informatyki (COI) i Operator Wyznaczony, na środowisku INT. Po zakończeniu testów otrzymasz raport z testów integracyjnych z systemem:
    • teleinformatycznym Ministra właściwego do spraw informatyzacji, o którym mowa w art. 58 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych,
    • Operatora Wyznaczonego w zakresie komunikacji interfejsu ERDS (RI) wskazanego w zapisie 5.3.0.7 Standardu.
  1. Po pomyślnie zakończonych testach zgłoś gotowość produkcyjną do Ministerstwa Cyfryzacji. Wyślij pisma na adres biuro.edoreczenia@cyfra.gov.pl lub skrytkę ePUAP. Do pisma załącz oświadczenie o zgodności systemu KDU ze Standardem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (RDE) oraz raporty z testów akceptacyjnych (punkt 3 – BAE oraz OW).

Realizacja opisanych powyżej kroków pozwoli Kwalifikowanemu Dostawcy Usług skutecznie podłączyć się do Krajowego Systemu e-Doręczeń i rozpocząć bezpieczną i niezawodną wymianę danych elektronicznych.

Środowisko testowe (INT)

Żeby ułatwić integrację z Krajowym Systemem e-Doręczeń, Ministerstwo Cyfryzacji (MC) udostępnia środowisko testowe (INT). Aby uzyskać do niego dostęp, najpierw podpisz porozumienie – wyślij zgłoszenie na adres biuro.edoreczenia@cyfra.gov.pl. Następnie złóż wniosek o dostęp do środowiska INT.

Dokumentacja dotycząca integracji

Gdy uzyskasz dostęp do środowiska testowego INT, na stronie int.edoreczenia.gov.pl/dokumentacja/kdu znajdziesz:

  • szczegółowe instrukcje
  • specyfikacje techniczne
  • scenariusze testów

Uwaga:

Aktualna wersja dokumentacji technicznej wraz z obowiązującą wersją yamla znajduje się na środowisku integracyjnym INT pod adresem https://int.edoreczenia.gov.pl/dokumentacja. Dostęp do tego środowiska posiadają podmioty, które o niego wystąpiły. Informacje dotyczące zmian w dokumentacji znajdują się na stronie środowiska testowego.

Obsługa incydentów i informacje o niedostępności środowiska testowego

Incydenty w działaniu środowiska testowego i usług w tym środowisku możesz zgłaszać za pomocą systemu obsługi zgłoszeń ITSM Atmosfera. Konto w Atmosferze otrzymasz razem z dostępem do środowiska testowego.

Informacje o planowanej niedostępności środowiska INT są publikowane na stronie Integracji usługi e-Doręczeń i w Systemie Obsługi Zgłoszeń ITSM Atmosfera.

Niezaplanowana przerwa w działaniu środowiska INT będzie ogłoszona w komunikacie na planszy w Atmosferze.

Integracja z publicznym dostawcą usługi (Operatorem Wyznaczonym)

Szczegółowe informacje na temat integracji z publicznym dostawcą usługi, czyli Operatorem Wyznaczonym znajdują się na stronie Poczty Polskiej.

{"register":{"columns":[]}}