Już dziś złóż wniosek o adres do e-Doręczeń
15.05.2024
Od 1 października podmioty publiczne będą miały obowiązek stosować e Doręczenia. Już dziś mogą się przygotować do wdrożenia tej usługi: złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń i sprawdzić działanie usługi na środowisku testowym.
Dlaczego warto wcześniej złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń?
Wprowadzenie e-Doręczeń oznacza spore zmiany w funkcjonowaniu podmiotów publicznych. Jest coraz mniej czasu na wdrożenie tej usługi, dlatego zachęcamy, aby już teraz złożyć wniosek o adres do doręczeń elektronicznych (ADE). Można to zrobić wcześniej, a skrzynkę aktywować dopiero 1 października 2024 roku.
Plan naprawczy dla e-Doręczeń
Wdrożenie e-Doręczeń bezpośrednio wpływa na sposób funkcjonowania podmiotów publicznych. Aby ten proces usprawnić i ułatwić, Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało propozycję wprowadzenia okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r., w którym będą równoważne doręczenia: papierowe, przez ePUAP (z tzw. fikcją doręczenia) i na ADE. Obecnie procedowane są zmiany legislacyjne.
Wprowadzenie Planu naprawczego nie zmienia terminu wejścia w życie obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń. Dlatego już dziś warto przygotować instytucję do wdrożenia systemu.
Co jeszcze można zrobić?
Usługę można sprawdzić wcześniej – jeszcze przed aktywacją skrzynki. Na środowisku testowym podmioty publiczne mogą sprawdzać funkcje e‑Doręczeń na dwa sposoby:
- w aplikacji e-Doręczenia dostępnej na stronie internetowej,
- przez integrację swojego systemu kancelaryjnego z API e-Doręczeń.
Więcej na temat środowiska testowego w zakładce Integracja.
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Filmy instruktażowe, instrukcje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące e-Doręczeń są dostępne w zakładce dla podmiotów publicznych. Uruchomione też zostało forum na platformie szkoleniowej PL.ID. Dodatkowe pytania można zadawać na infolinii pod numerem 22 250 01 45 i przez formularz zgłoszeniowy.