W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konsultacje z przedstawicielami zawodów zaufania publicznego oraz z przedsiębiorcami

09.05.2024

Przy stole siedzą uczestnicy spotkania, u szczytu stołu siedzi wiceminister Michał Gramatyka

23 kwietnia w Ministerstwie Cyfryzacji odbyły się spotkania z przedstawicielami zawodów zaufania publicznego (ZZP) oraz przedsiębiorcami.
Zostały na nich zaprezentowane najważniejsze założenia planu naprawczego dla usługi e-Doręczeń. Są nimi:

  • okres przejściowy od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. – w którym można doręczać korespondencję papierowo, przez ePUAP i na adres do e-Doręczeń,
  • zmiany legislacyjne w ustawie o doręczeniach elektronicznych oraz innych ustawach,

Podczas spotkania podkreślono, że planowane zmiany nie wpływają na wskazany przez Ministra Cyfryzacji termin obowiązku posiadania adresu do doręczeń przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych.

Spotkania były również okazją do dyskusji, zgłaszania postulatów i propozycji zmian w usłudze e-Doręczenia. Dotyczyły w szczególności:

  • zwiększenia pojemności skrzynki i umożliwienia wysyłki masowej dla podmiotów niepublicznych,
  • integracji e-Doręczeń z innymi systemami (np. Portalem Sądowym Ministerstwa Sprawiedliwości),
  • konieczności analizy polityki cenowej w kontekście odpłatności za usługi doręczeń elektronicznych między obywatelem a podmiotem niepublicznym,
  • konieczności wprowadzenia nadzoru nad kwalifikowanymi dostawcami usług, monitoringu ich usług oraz jasnych zasad prowadzenia procesów reklamacyjnych,
  • propozycji wdrożenia kalendarza w usłudze e-Doręczeń, w którym będzie można oznaczać nieobecności i ustalać zastępstwo na czasową obsługę skrzynki przez inną, wskazaną osobę – na wzór rozwiązania planowanego do wprowadzenia w Portalu Sądowym,
  • możliwości złożenia zbiorczego wniosku o adres do doręczeń elektronicznych (ADE) dla notariuszy znajdujących się w Krajowym Rejestrze Notariuszy,
  • zrównania terminu objęcia obowiązkiem posiadania ADE przez niektóre zawody zaufania publicznego i sądy,
  • uwzględnienia wyłączeń w obiegu elektronicznym dla dokumentacji w postępowaniach wieczysto-księgowych,
  • propozycji poszerzenia katalogu podmiotów zobowiązanych do posiadania ADE o dodatkowe zawody (np. samorząd lekarski),
  • udostępnienia rejestru pełnomocnictw w systemie e-Doręczeń,
  • konieczności przeprowadzenia kampanii edukacyjnej.

Ministerstwo Cyfryzacji dziękuje za zgłoszone postulaty, uwagi i sugestie zmian. Wszystkie propozycje zostaną przeanalizowane. O wynikach prac będziemy informować w kolejnych komunikatach.

Materiały

Prezentacja ze spotkania z przedsiębiorcami - plan naprawczy
Prezentacja​_ze​_spotkania​_z​_przedsiębiorcami​_-​_plan​_naprawczy.pdf 0.53MB
Prezentacja ze spotkania z ZZP - plan naprawczy
Prezentacja​_ze​_spotkania​_z​_ZZP​_-​_plan​_naprawczy.pdf 0.51MB
Notatka podsumowująca spotkanie z przedsiębiorcami z 23 kwietnia
Notatka​_podsumowująca​_spotkanie​_z​_przedsiębiorcami​_2304.pdf 0.13MB
Notatka podsumowująca spotkanie z ZZP z 23 kwietnia
Notatka​_podsumowująca​_spotkanie​_z​_ZZP​_2304.pdf 0.13MB
{"register":{"columns":[]}}