Pouczenie o skutkach prawnych wpisu do bazy adresów elektronicznych
Pouczenie o skutkach prawnych wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (dalej jako „BAE”) zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych
- BAE to rejestr publiczny, który:
1) jest prowadzony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
2) zawiera informacje o adresach do doręczeń elektronicznych podmiotów publicznych i niepublicznych[1];
- Do BAE może zostać wpisany adres do doręczeń elektronicznych powiązany z:
1) publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (dalej jako „PURDE”) albo
2) kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Wpisanie adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest:
1) obowiązkowe dla podmiotów publicznych. Termin zaistnienia obowiązku wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dla podmiotów publicznych określa art. 155 UoDE;
2) obowiązkowy dla podmiotów niepublicznych wskazanych w art. 9 ust. 1 UoDE[2];
3) dobrowolne w stosunku do osób fizycznych, a w konsekwencji istnieje możliwość rezygnacji z ujawnienia adresu do doręczeń elektronicznych w tej bazie.
- Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE:
1) jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres (art. 7 ust. 1 UoDE),
2) wywołuje skutki prawne od dnia jego dokonania (art. 33 ust. 1 UoDE) – od tego momentu korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych. Należy pamiętać o regularnym logowaniu się do skrzynki doręczeń,
3) nie wyłącza możliwości kierowania przez podmiot niepubliczny do podmiotu publicznego pism w postaci papierowej (chyba że zastrzega to przepis szczególny),
4) stanowi czynność materialno-techniczną (art. 33 ust. 1 UoDE), a więc w sprawie nie jest wydawany żaden akt administracyjny, np. decyzja,
5) dokonywany jest bezterminowo (art. 34 ust. 1 UoDE) z tym, że w stosunku do osób fizycznych, istnieje możliwość rezygnacji z ujawnienia adresu do doręczeń elektronicznych w tej bazie (złożenie wniosku o wykreślenie), a w przypadku innych podmiotów ich adresy są wykreślane w przypadkach określonych w art. 35 UoDE.
- Domniemywa się, że dane wpisane do BAE są prawdziwe (art. 33 ust. 2 UoDE). Domniemanie to można podważyć, jeśli zostanie udowodnione, że wpis do bazy adresów elektronicznych nastąpił niezgodnie z przepisami prawa.
- Aktualizacja danych wpisanych do BAE odbywa się co do zasady na tych samych zasadach co wpis do BAE (czyli na wniosek lub automatycznie).
[1] Adres do doręczeń elektronicznych to adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług
[2] Art. 9. 1. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest obowiązany: 1) adwokat wykonujący zawód; 2) radca prawny wykonujący zawód; 3) doradca podatkowy wykonujący zawód; 4) doradca restrukturyzacyjny wykonujący zawód; 5) rzecznik patentowy wykonujący zawód; 6) notariusz wykonujący zawód; 7) (uchylony); 8) podmiot niepubliczny wpisany do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym; 9) podmiot niepubliczny wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
Materiały
Pouczenie o skutkach prawnych wpisu do bazy adresów elektronicznychPouczenie_o_skutkach_prawnych_wpisu_do_Bazy_Adresów_Elektronicznych.pdf 0.19MB