Zespół do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia
17 sierpnia 2021r. Minister Klimatu i Środowiska oraz Minister Edukacji i Nauki podpisali List intencyjny wyrażający wolę współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej, którego głównym celem jest zwiększanie świadomości ekologicznej i klimatycznej młodego pokolenia, a także zainicjowanie kolejnego etapu w dotychczasowej współpracy obu resortów.
Zainicjowany ww. Listem intencyjnym kolejny etap współdziałania obu resortów znajdzie odzwierciedlenie w powoływanym Zespole, którego zadaniem będzie realizacja postulatów zawartych w Liście intencyjnym. Założeniem jest również, że konkretne rozwiązania będą wypracowywane przy współpracy z zainteresowanymi środowiskami
Podstawy prawne powołania Zespołu
Powołanie Zespołu jako organu doradczego Ministra Klimatu i Środowiska odbyło się na podstawie art. 7 ust. 4 pkt. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 178) (Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w szczególności po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania).
Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie powołania Zespołu z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia.
Podstawy prawne:
-
„List intencyjny wyrażający wolę współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej” pomiędzy Ministrem Klimatu i Środowiska oraz Ministra Edukacji i Nauki z dnia 17 lipca 2021.
-
Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia.
-
Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 grudnia 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia.
-
Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 9 września 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia.
Celem prac Zespołu jest przygotowanie 40 scenariuszy lekcyjnych, dotyczących zagadnień z obszaru ochrony klimatu, możliwych do realizacji na przedmiocie godzina wychowawcza:
-
16 scenariuszy dla klas I-VIII w szkole podstawowej
-
24 scenariusze dla klas I-IV w szkołach ponadpodstawowych
Zadanie to realizowane jest w ramach utworzonych Grup Roboczych w których skład wchodzą m.in. naukowcy, eksperci, praktycy, pedagodzy. Za koordynację prac w ramach Grup odpowiadają przedstawiciele organizacji młodzieżowych (Młodzieżowej Rady Klimatycznej, Młodzieżowego Strajku Klimatycznego oraz Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych PROM).
Organizacja prac w Zespole
Zespół
|
Koordynatorzy Grup Roboczych
(Przedstawiciele KDM) |
Grupy Robocze
(członkowie powołani przez Przewodniczącego na wniosek KDM) |
---|---|---|
|
|
|
Czym jest edukacja klimatyczna
Prace Zespołu rozpoczęły się od dyskusji nad wspólną definicją edukacji klimatycznej podkreślając za Organizacją Narodów Zjednoczonych (Art.6 Ramowej Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Art. 12 Porozumienia Paryskiego) że celem edukacji klimatycznej jest rozwiązywanie i opracowywanie skutecznych reakcji na zmiany klimatu oraz podkreślenie wpływu człowieka na jego zmiany.
Poniżej znajduje się definicja edukacji klimatycznej przyjęta przez zespół:
Edukacja klimatyczna, ściśle powiązana z edukacją ekologiczną, stanowi ogół interdyscyplinarnego kształcenia i wychowania w zakresie związanym z tematyką procesów klimatotwórczych, wpływu oraz skutków procesów naturalnych, jak i antropogenicznych, ze szczególnym naciskiem na element działalności człowieka w kwestii zmian klimatu.
Celem edukacji klimatycznej jest:
- przekazanie wiedzy o historii zmian klimatu na Ziemi, wpływie tej zmiany na różnorodność biologiczną (biocenoza) oraz roli bioróżnorodności w procesach klimatycznych, w relacji czynników naturalnych do dobrostanu człowieka, oraz jego działalności i wpływie na zmiany klimatu oraz o skutki tych zmian;
- rozwijanie praktycznych i społecznych umiejętności w zakresie adaptacji i mitygacji zmian klimatu, w tym do wyzwań przyszłości wynikających ze zmian klimatu;
- budowanie idei współpracy i zaangażowania na rzecz ochrony klimatu;
- kształtowanie społeczeństwa odpowiedzialnego za podejmowane i zaniechane działania oraz świadomego priorytetów polityki klimatycznej i stojących przed nią wyzwań.
Cele te zgodne są z podejściem stosowanym w podstawach programowych oraz Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji uwzględniając kontekst wiedzy, umiejętności i postaw społecznych w procesie uczenia się.
Cel edukacji klimatycznej
Celem edukacji klimatycznej jest:
• przekazanie wiedzy o historii zmian klimatu na Ziemi, wpływie tej zmiany na różnorodność biologiczną (biocenoza) oraz roli bioróżnorodności w procesach klimatycznych, w relacji czynników naturalnych do dobrostanu człowieka, oraz jego działalności i wpływie na zmiany klimatu oraz o skutki tych zmian;
• rozwijanie praktycznych i społecznych umiejętności w zakresie adaptacji i mitygacji zmian klimatu, w tym do wyzwań przyszłości wynikających ze zmian klimatu;
• budowanie idei współpracy i zaangażowania na rzecz ochrony klimatu;
• kształtowanie społeczeństwa odpowiedzialnego za podejmowane i zaniechane działania oraz świadomego priorytetów polityki klimatycznej i stojących przed nią wyzwań.
Cele te zgodne są z podejściem stosowanym w podstawach programowych oraz Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji uwzględniając kontekst wiedzy, umiejętności i postaw społecznych w procesie uczenia się.
Scenariusze lekcyjne przygotowane przez Zespół
Klimatologia | Adaptacja |
Sprzężenia / bioróżnorodność | Społeczne skutki |
Energetyka | Źródła informacji |
Oddając w Państwa ręce scenariusze zakończyliśmy pierwszy etap – prace koncepcyjne. Teraz chcielibyśmy zaprosić Państwa do drugiego - weryfikacji przygotowanych materiałów w trakcie zajęć. Zależy nam na Państwa opinii, abyśmy mogli je dopracować, żeby stanowiły wsparcie dla prowadzących. Zależy nam także na praktycznych wskazówkach, jak je realizować w przestrzeni klasy, czy szkoły.
ANKIETA NA TEMAT SCENARIUSZY |
Materiały
List intencyjny MKiŚ - MEiN 17.08.2021Skan_podpisanego_Listu_intencyjnego_MKiŚ_MEiN_17082021-1.pdf 0.90MB Zarządzenie MKiŚ ws powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej w tym klimatycznej
Zarzadzenie_MKiS_ws_powolania_Zespolu_do_spraw_edukacji_ekologicznej__w_tym_klimatycznej.pdf 0.34MB Zarządzenie MKiŚ zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej
zarządzenia_MKiŚ_zmieniające_zarządzenie_w_sprawie_powołania_Zespoły_ds_eedukacji_ekologicznej,_w_tym_klimatycznej,_i_promocji_ekologicznych_warunków_życia.pdf 0.31MB Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 9 września 2022 r zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej i promocji ekologicznych warunków życia
Zarządzenie_Ministra_Klimatu_i_Środowiska_z_9_września_2022_r_zmieniające_zarządzenie_w_sprawie_powołania_Zespołu_do_spraw_edukacji_ekologicznej,_w_tym_klimatycznej,_i_promocji_ekologicznych_warunków_życia.pdf 0.25MB