W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dofinansowanie 20 wodorowych autobusów dla Rzeszowa

18.10.2024

Rzeszów inwestuje w autobusy przyjazne dla mieszkańców i środowiska z pomocą Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za prawie 98 mln zł wymieni 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe. Umowę potwierdzającą dofinansowanie podpisali prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek i prezeska NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak 18 października 2024 r. w obecności ministry klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski.

Dofinansowanie 20 wodorowych autobusów dla Rzeszowa

NAJWAŻNIEJSZE

  • Zakup autobusów wykorzystujących energię wytworzoną z wodoru w Rzeszowie to inwestycja o wartości 97,9 mln zł z czego 69,6 mln zł pokryje dotacja w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
  • W ramach projektu 20 wyeksploatowanych autobusów w Rzeszowie spełniających zaledwie normę emisji spalin EURO 3 (18 autobusów) i EURO 2 (2 autobusy) zostanie wymienionych na nowoczesne autobusy wodorowe.

Zakup autobusów wodorowych dla Rzeszowa możliwy jest dzięki mieszkańcom, którzy podjęli decyzję 15 października o wyborze nowego rządu. Uruchomił on środki europejskie m.in. z Krajowego Planu Odbudowy. Bo to jest źródło finansowania tej niezwykle ważnej z punktu widzenia transportu miejskiego inwestycji

- powiedziała ministra Paulina Hennig-Kloska.

Zeroemisyjne autobusy dla Rzeszowa poprawią jakość usług zbiorowego transportu publicznego i umożliwią ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Nowoczesne autobusy, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wpłyną na wzrost dostępności i komfortu podróży publicznymi środkami transportu.

Rezultaty projektu przyczynią się do ograniczenia emisji CO2, jak i innych zanieczyszczeń takich jak pyły i tlenki azotu, wpisując się jednocześnie w priorytety UE w zakresie transportu, w tym m.in.: zwiększenie wykorzystania paliw alternatywnych i wykorzystanie niskoemisyjnych środków transportu.

Planowany roczny przebieg zakupionych autobusów to ok. 574 689 km/rok. W ramach inwestycji zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 48 osób (40 kierowców oraz 8 osób z obsługi pojazdu).

Działania w zakresie dekarbonizacji sektora transportu są jednym z priorytetów rządu. 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zwany potocznie „prawem wodorowym”. Dzięki temu z początkiem 2025 roku, jako nieliczni w UE, będziemy mieć kompleksowe ramy prawne dla rynku wodoru

– mówiła ministra Paulina Hennig-Kloska.

Rozwój alternatywnych napędów, ze szczególnym uwzględnieniem energii elektrycznej oraz wodoru, pozwoli na uniezależnienie się od ropy naftowej.

Wsparcie dekarbonizacji transportu jest realizowane poprzez programy dofinansowania zakupu elektrycznych pojazdów lekkich „Mój Elektryk”, elektrycznych i wodorowych autobusów „Zielony Transport Publiczny” (ZTP), rozbudowy infrastruktury ładowania i tankowania normalnej i dużej mocy czy sieci elektroenergetycznych na potrzeby tych stacji, których łączny dotychczasowy budżet to ponad 5 mld zł.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}