W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dwie ustawy przedłożone przez MKiŚ przyjęte przez Radę Ministrów

13.11.2024

Rada Ministrów 13 listopada 2024 r. przyjęła przedłożone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska dwa projekty ustaw. To nowelizacja ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD159) oraz ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120).

posiedzenie Rady Ministrów

Ustawa o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych

Projekt pozwoli Ministrowi Klimatu i Środowiska wydać rozporządzenie, w którym będą mogły zostać ustalone odmienne ceny maksymalne dla różnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów morskich farm wiatrowych.

Najważniejsze rozwiązania

  • Obszary wyznaczone pod morskie farmy wiatrowe są zróżnicowane m.in. pod względem geofizycznym czy oddalenia od brzegu. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia kosztów budowy i późniejszej eksploatacji tych inwestycji.
  • Dlatego konieczne jest wprowadzenie rozwiązania, które da możliwość ustalenia odmiennych maksymalnych cen dla różnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów pod morskie farmy wiatrowe.
  • Chodzi o maksymalną cenę za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci, wyrażoną w złotych za 1 MWh, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców.
  • Rozwiązanie pozwoli na dokładniejsze odzwierciedlenie charakterystyki poszczególnych projektów lub ich grup i zminimalizuje jednocześnie koszty dla odbiorców końcowych.
  • Wydanie rozporządzenia będzie poprzedzone zasięgnięciem opinii ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ustawa o odpadach oraz niektórych innych ustaw

Najważniejszym celem regulacji jest zapewnienie zagrożonej ciągłości funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) poprzez przeznaczenie niezbędnego poziomu finansowania BDO w latach 2025-2027 oraz przesunięcie terminu uruchomienia Modułu Potwierdzeń w BDO. Chodzi m.in. o zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa oraz wymianę zamortyzowanej infrastruktury technicznej BDO w 2025 roku.

Brak wystarczających nakładów na BDO w latach 2025-2027 może spowodować komplikacje w realizacji ustawowych obowiązków przez ponad 600 tys. podmiotów wpisanych do Rejestru BDO, jeśli chodzi o prowadzenie ewidencji odpadów i składanie sprawozdań. Natomiast przesunięcie terminu uruchomienia Modułu Potwierdzeń w BDO wynika z trwającego obecnie procesu legislacyjnego nowych przepisów UE, w związku z którym w 2025 r. w prawie krajowym trzeba będzie na nowo uregulować kwestie związane z wystawianiem dokumentów „potwierdzeń”. Termin uruchomienia Modułu w BDO przesunięto zatem, aby uniknąć nieracjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.

Najważniejsze rozwiązania

  • W latach 2025-2027 zwiększone zostaną środki na finansowanie BDO.
  • Rozwiązanie będzie możliwe dzięki zwiększeniu maksymalnego limitu wydatków ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na cele związane z BDO.
    • W latach 2025-2027 wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych wnoszone zgodnie z ustawą o odpadach, będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW. Dzięki temu NFOŚiGW będzie mógł dofinansować BDO.
    • Szacuje się, że w latach 2025-2027 będzie to ok. 94 mln zł.
  • Jednocześnie projekt zakłada dodanie możliwości finansowania BDO ze środków (np. funduszy) przeznaczonych na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.
  • Przesunięcie terminu uruchomienia Modułu Potwierdzeń w BDO, w ramach którego możliwe będzie wystawianie wyłącznie za pośrednictwem BDO następujących dokumentów (które obecnie funkcjonują w papierze):
    • dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych (tzw. DPR, EDPR) – uruchomienie od 2026 r.,
    • zaświadczeń (dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów), dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów z takich produktów jak oleje i opony – uruchomienie od 2027 r.
  • Tym samym zakłada się sporządzanie ww. dokumentów w dotychczasowej papierowej formie odpowiednio do końca 2026 r. i 2027 r.

Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo 1 stycznia 2025 roku.

{"register":{"columns":[]}}