Elektromobilność
Elektromobilność jest jednym z kluczowych obszarów działań prowadzonych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Rozwój tego sektora wynika nie tylko z uwarunkowań środowiskowych i klimatycznych, ale także innowacyjnych rozwiązań zmieniających konkurencyjność gałęzi przemysłu i modyfikujących światową mapę zależności od surowców. Dalsze prowadzenie prac w tym obszarze będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na branżę motoryzacyjną, ale również całą gospodarkę.
Wychodząc naprzeciw wysokim oczekiwaniom wobec sektora transportu Ministerstwo Klimatu i Środowiska stworzyło pakiet regulacji prawnych mających wspomóc rozwój elektromobilności oraz zastosowania innych paliw alternatywnych (gazu ziemnego w formie LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce. Dokumenty odnoszące się do tej tematyki przewidują szereg zachęt dla kierowców i przedsiębiorców, a także rozbudowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG. Wśród nich kluczowy jest Program Rozwoju Elektromobilności będący flagowym projektem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Realizacja celów SOR oraz Programu Rozwoju Elektromobilności stała się podstawą do stworzenia następujących dokumentów strategicznych:
-
Planu Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości”, przyjętego przez Radę Ministrów 16.03.2017 r.
Plan określa korzyści związane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju oraz identyfikuje potencjał gospodarczy i przemysłowy tego obszaru. -
Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r.
Dokument ten implementuje regulacje europejskie dotyczące m.in. warunków budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach. -
Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r.
Regulacja ta ma stymulować rozwoju elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych (m.in. LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce. -
Ustawy powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), tj. ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.
Zadaniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych.
Poprzez wprowadzenie nowych regulacji prawnych, dedykowanych elektromobilności, prognozujemy:
- W 2020 r. w 32 wybranych aglomeracjach:
- w segmencie pojazdów napędzanych energią elektryczną:
- po drogach poruszać się będzie 50 tys. pojazdów,
- powstanie 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania,
- 400 punktów o dużej mocy ładowania,
- w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:
- po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów,
- powstanie 70 punktów tankowania.
- W 2025 r. na poziomie ogólnopolskim:
- w segmencie aut napędzanych energią elektryczną:
- po drogach poruszać się będzie 1 mln pojazdów elektrycznych,
- w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:
- po drogach poruszać się będzie 54 tys. pojazdów,
- będą dostępne 32 punkty ładowania wzdłuż sieci bazowej TEN-T,
- w segmencie aut zasilanych LNG:
- po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów
- powstanie 14 punktów tankowania LNG wzdłuż sieci bazowej TEN-T,
- będą funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście.
Chcemy wpisać się w światowe oraz europejskie trendy i sprawić, że Polska będzie odgrywać istotną rolę w obszarze elektromobilności. Zaproponowane przez nas rozwiązania mają także stabilizować system energetyczny oraz pozytywnie wpływać na ochronę środowiska naturalnego i na gospodarkę kraju.
Materiały
Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce wersja w j. polskimDIT_PRE_PL.pdf 1.04MB Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce wersja w j. angielskim
DIT_PRE_EN.pdf 1.50MB Krajowe Ramy Infrastruktury Paliw Alternatywnych
DRO_Krajowe_ramy_polityki_infrastruktury_paliw_alternatywnych.pdf 1.72MB
- Ostatnia modyfikacja:
- 23.10.2023 08:38 Joanna Spiller
- Pierwsza publikacja:
- 26.07.2019 13:02 Kinga Łapszys