Elektromobilność w Polsce
Analizując światowe statystyki tempa przyrostu pojazdów elektrycznych i zdając sobie sprawę z unijnych wymogów dotyczących poprawy jakości powietrza, można wyraźnie zaobserwować, że Polskę, podobnie jak inne kraje europejskie, czeka epoka nisko i zeroemisyjnego transportu. Wychodząc naprzeciw tym trendom i postępując zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, Ministerstwo Energii przygotowało Program Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Program jest wynikiem działań UE zmierzających do popularyzacji elektromobilności i paliw alternatywnych w krajach Wspólnoty.
Przygotowany przez nas pakiet regulacji prawnych ma za zadanie:
- wspomóc rozwój ekosystemu elektromobilności ( m.in. poprzez zdefiniowanie ram nowego rynku),
- zwiększyć zastosowanie innych paliw alternatywnych (np. gazu ziemnego LNG i CNG) w Polsce.
Pakiet regulacji opiera się na kreowaniu instrumentów w pięciu obszarach:
- korzyści dla kierowców,
- korzyści dla budujących infrastrukturę,
- korzyści dla transportu publicznego,
- korzyści dla innowacyjnych firm,
- korzyści dla producentów pojazdów.
Program przewidziany jest na lata 2016-2025.
STATUS PROGRAMU: REALIZOWANY
Decyzją nr 1 z dnia 30 marca 2017 r. Przewodniczący Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów powołał Zespół zadaniowy do spraw „Programu Rozwoju Elektromobilności”. Do najważniejszych zadań Zespołu należy m.in. przygotowanie i wypracowanie koncepcji rozwoju elektromobilności w Polsce oraz realizacja i koordynacja projektów w ramach Programów E-bus i E-car.
ZAANGAŻOWANI
Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Energii
Współpracują:
- Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii,
- Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju,
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- Ministerstwo Obrony Narodowej,
- Ministerstwo Środowiska,
- Ministerstwo Infrastruktury,
- Ministerstwo Finansów,
- Ministerstwo Cyfryzacji,
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Polski Fundusz Rozwoju,
- Urząd Dozoru Technicznego,
- Transportowy Dozór Techniczny,
- Główny Urząd Miar.
- Samorządy.
PROGRAM A DOKUMENTY STRATEGICZNE
Program Rozwoju Elektromobilności jest jednym z flagowych projektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Realizacja celów SOR w zakresie Programu Rozwoju Elektromobilności stała się podstawą do stworzenia pakietu regulacyjnego, składającego się z następujących dokumentów strategicznych:
- Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przyszłości”, przyjętego przez Radę Ministrów 16.03.2017 r.,
- Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r.,
- Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r.;
- Ustawy powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, tj. ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.
Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce określa korzyści związane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju oraz identyfikuje potencjał gospodarczy i przemysłowy tego obszaru.
Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych implementują regulacje europejskie dotyczące m.in. warunków budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma stymulować rozwoju elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych (m.in. LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce.
Zadaniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. Dzięki środkom z FNT realizowane będą cele założone w pozostałych dokumentach strategicznych.
CEL PROJEKTU
Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce w szczegółowy sposób omawia cele projektu elektromobilności, wśród których należy wymienić:
- Stworzenie warunków do rozwoju elektromobilności w Polsce poprzez upowszechnienie infrastruktury ładowania i zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych,
- Rozwój przemysłu w obszarze elektromobilności,
- Stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.
Warunkiem sukcesu rozwoju elektromobilności jest stworzenie podstaw dla ekosystemu elektromobilności, ale także koordynacja działań w zakresie rozwoju przemysłu elektromobilności i stymulowanie popytu na pojazdy elektryczne. Ponadto kluczowe znaczenie w realizacji tego procesu odgrywa wzorcowa rola administracji.
W celu realizacji założeń Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce należy prowadzić działania w zakresie 5 obszarów:
- zmiany świadomości potencjalnych użytkowników,
- opracowania systemu korzyści dla użytkownika pojazdu elektrycznego,
- rozwoju producentów w segmencie elektromobilności,
- zmian regulacyjnych warunkujących rozwój elektromobilności,
- dostosowania sieci energetycznej.
OCZEKIWANE REZULTATY
Ministerstwo Energii poprzez wprowadzenie nowych regulacji prawnych, dedykowanych elektromobilności, prognozuje:
W 2020 r. w 32 wybranych aglomeracjach:
- w segmencie pojazdów napędzanych energią elektryczną:
- po drogach poruszać się będzie 50 tys. pojazdów,
- powstanie 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania,
- powstanie 400 punktów o dużej mocy ładowania,
- w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:
- po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów,
- powstanie 70 punktów tankowania.
W 2025 r. na poziomie ogólnopolskim:
- w segmencie aut napędzanych energią elektryczną:
- po drogach poruszać się będzie 1 mln pojazdów elektrycznych,
- w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:
- po drogach poruszać się będzie 54 tys. pojazdów,
- dostępne będą 32 punkty ładowania wzdłuż sieci bazowej TEN-T,
- w segmencie aut zasilanych LNG:
- po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów
- powstanie 14 punktów tankowania LNG wzdłuż sieci bazowej TEN-T,
- będą funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście.
HARMONOGRAM REALIZACJI PROGRAMU
Legislacja |
|
Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce |
Przyjęty przez Radę Ministrów 16 marca 2017 r. |
Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych |
Przyjęte przez Radę Ministrów 29 marca 2017 r. |
Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych |
Weszła w życie 22 lutego 2018 r. |
Ustawa z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych wprowadzająca Fundusz Niskoemisyjnego Transportu |
Weszła w życie 28 lipca Planowane uruchomienie finansowania: IV kwartał 2019 r. |
Wdrażanie projektu |
|
I faza – charakter przygotowawczy. |
2016-2018 |
II faza – na podstawie uruchomionych projektów pilotażowych sporządzony zostanie katalog dobrych praktyk komunikacji społecznej w zakresie elektromobilności. |
2019-2020 |
III faza – elektromobilność postrzegana jako odpowiedź na wyzwania zmieniającej się rzeczywistości. |
2020-2025 |
METODYKA ZARZĄDZANIA I REALIZACJI PROGRAMU - KOMITET STERUJĄCY
Przewodniczący Komitetu Sterującego: Krzysztof Tchórzewski, Minister Energii
Pierwszy Zastępca Przewodniczącego: Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii
Drugi Zastępca Przewodniczącego: Michał Kurtyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Członkami Komitetu Sterującego są przedstawiciele: Ministerstwa Energii, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Cyfryzacji, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskiego Funduszu Rozwoju, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędu Dozoru Technicznego, Transportowego Dozoru Technicznego oraz Głównego Urzędu Miar.
Komitet Sterujący Programu Rozwoju Elektromobilności:
- jest odpowiedzialny za osiągnięcie celów i prawidłową realizację Programu,
- sprawuje stały nadzór nad realizacją Programu,
- podejmuje kluczowe decyzje, w tym w szczególności co do uruchomienia, realizacji oraz zakończenia Programu,
- ponosi odpowiedzialność za rezultaty wdrożenia Programu,
- określa cele i wstępny zakres działań na podstawie rekomendacji Kierownika Programu,
- zapewnia zasoby, w tym zasoby finansowe do realizacji Programu,
- odpowiada za reagowanie w przypadku odstępstw od zakładanych celów lub harmonogramów Programu.
Za realizację Programu odpowiadają Kierownicy Programów (E-bus i E-car). Poszczególne projekty w ramach programów są realizowane przez Liderów Projektów.
Więcej informacji o Komitecie Sterującym.
KONTAKT
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Departament Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej
tel. (22) 369 10 44
e-mail: departament.elektromobilnosci.i.gospodarki.wodorowej@klimat.gov.pl
- Ustawa z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca Fundusz Niskoemisyjnego Transportu,
- Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce.
- Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
- Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Materiały
Plan Rozwoju Elektromobilności wersja w j. polskimDIT_PRE_PL.pdf 1.04MB Plan Rozwoju Elektromobilności wersja w j. angielskim
DIT_PRE_EN.pdf 0.67MB Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
Krajowe_ramy_polityki_rozwoju_infrastruktury_paliw_alternatywnych.pdf 1.07MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw zobacz na stronie Sejmu
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobacz na stronie Sejmu
Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju dokument pdf
- Ostatnia modyfikacja:
- 19.02.2021 09:30 Janusz Cichocki
- Pierwsza publikacja:
- 21.04.2020 10:52 administrator gov.pl