Informacja w zakresie planowanych zasad wsparcia ostatecznych odbiorców wsparcia instrumentów finansowych w ramach FEnIKS, działanie: FENX.01.01 Efektywność energetyczna (pilotaż w formule EPC/ESCO)
11.07.2024
W związku z planowanym ogłoszeniem naboru w sierpniu/wrześniu br. na wsparcie w formie instrumentów finansowych (dalej: IF) w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowiska (FEnIKS), Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawia planowane warunki wsparcia (w tym planowane kryteria wyboru projektów) dla ostatecznych odbiorców wsparcia, w działaniu:
Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej (wraz z instalacją OZE) - nabór dla ostatecznych odbiorców wsparcia, (Działanie FENX.01.01 Efektywność energetyczna)
1. Odbiorcy:
nadzorowane lub podległe organy administracji rządowej i jednostki organizacyjne, prowadzące samodzielną gospodarkę finansową, w tym m.in. szkoły wyższe lub szpitale „resortowe”, podmioty będące dostawcami usług energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2012/27/UE działające na rzecz państwowych jednostek budżetowych, szkół wyższych i organów władzy publicznej
2. Zakres wsparcia:
Wsparcie poprawy efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, poprzez m.in. ocieplenie obiektu, wykorzystanie technologii odzysku ciepła, przyłączenie do sieci ciepłowniczej lub w ograniczonym zakresie gazowej, instalację nowych niskoemisyjnych lub odnawialnych źródeł ciepła lub energii elektrycznej na potrzeby własne, w tym przydomowych magazynów energii i pomp ciepła, wymiany oświetlenia na bardziej energooszczędne, urządzeń umożliwiających indywidualne rozliczenie kosztów dostarczonego ciepła lub chłodu wyposażonych w funkcje zdalnego odczytu oraz zastosowanie systemów zarządzania energią w budynku (BMS), a także modernizację systemów wentylacji i klimatyzacji.
W zakresie poprawy efektywności energetycznej budynków, minimalny próg wymaganych oszczędności energii pierwotnej, uwzględniający zakres projektu, wynosi 30% (z wyjątkiem zabytków).
Zakres działań w odniesieniu do budynków, urządzeń technicznych lub instalacji i procesów technologicznych musi wynikać z audytów energetycznych. W przypadku projektów kompleksowych wspierane mogą być także elementy niewynikające z audytów energetycznych, jeżeli realizują szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz Fali renowacji, np. zwiększenie powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany), rozwój elektromobilności, rozwiązania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, infrastruktura związana z dostępnością, montaż urządzeń do magazynowania energii i służących cyfryzacji budynku. Wsparcie dla elementów wykraczających poza audyt energetyczny będzie możliwe do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu.
3. Budżet: 216,2 mln zł
4. Warunki finansowania:
Proponowane modele wsparcia dla wspierania termomodernizacji dla niezabytkowych budynków użyteczności publicznej dla nie-pjb oraz firm ESCO:
Proponowane modele wsparcia kładą nacisk na realizację inwestycji w poprawę efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej z wykorzystaniem obligatoryjnej formuły EPC/ESCO oraz zastosowania IF. Modele te wymuszają wprowadzenie obowiązkowego zarządzania energią i rozliczania się z corocznego uzyskiwania Gwarantowanej Oszczędności Energii przez firmę ESCO w zmodernizowanych budynkach.
Ze względu na możliwość uzyskania dofinansowania do 85% w określonych przypadkach, należy również założyć dla tych przedsięwzięć minimalny okres zarzadzania energią w budynkach użyteczności publicznej realizowany przez firmę ESCO, który będzie uwzględniał przynajmniej okres trwałości określony w umowie o dofinansowanie.
Proponuje się uwzględnienie 3 poziomów dofinansowania skierowanego bezpośrednio do beneficjentów dla różnych scenariuszy realizacyjnych, związanych z planowanymi poziomami oszczędności energii końcowej:
- Mała termomodernizacja - np. usprawnienie tylko instalacyjne (zakładające możliwość przekazania do zarządzania energią już ocieplonych ostatnio budynków) np. montaż obowiązkowego systemu BMS/oświetlenie/PV/liczniki inteligentne itp. Warunkiem jest redukcja zapotrzebowania energii końcowej minimum 30%.
- Średnia termomodernizacja – podstawowe działania termomodernizacyjne. Warunkiem jest redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku pomiędzy 45% a 60%.
- Głęboka termomodernizacja + obowiązkowe działania dodatkowe EPC+. Warunkiem jest redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku powyżej 60%.
Model nr 1. Wsparcie dla nie-pjb
Model nr 1 Wsparcie dla nie-pjb |
|||
Forma dofinansowania: |
Poziom wsparcia: |
Opis działania: |
Rozliczenie dofinansowania: |
Dotacja: |
do 29% |
mała termomodernizacja - np. usprawnienie tylko instalacyjne (np. dodanie do już ocieplonych ostatnio budynków: BMS/oświetlenie/PV/liczniki inteligentne itp.) Warunki: redukcja zapotrzebowania energii końcowej minimum 30% redukcja zapotrzebowania na energią pierwotną – minimum 30% (nie dotyczy zabytków) |
Rozliczenie dofinansowania z NFOŚiGW: obliczeniowo - na podstawie audytu ex-post i SCHE po zakończeniu realizacji.
Rozliczenie GOE - na podstawie Umowy EPC: Przynajmniej raz na rok z uwzględnieniem minimalnego okresu zarządzania energią.
|
do 39% |
średnia termomodernizacja - podstawowe działania termomodernizacyjne Warunki: redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku pomiędzy 45% a 60% |
||
|
|
redukcja zapotrzebowania na energią pierwotną – minimum 30% (nie dotyczy zabytków) |
Rozliczanie GOE reguluje umowa EPC. |
do 49% |
głęboka termomodernizacja - głębokie działania termomodernizacyjne + działania dodatkowe EPC +. Warunki: redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku powyżej 60% redukcja zapotrzebowania na energią pierwotną – minimum 30% (nie dotyczy zabytków) |
||
Pożyczka: |
do 56% albo do 46% albo do 36%. Łącznie pożyczka wraz z dotacją do 85% |
Warunek: zarządzanie budynkiem/ami przez firmę ESCO, aż do zakończenia spłaty pożyczki (i/lub wskazanego okresu minimalnego zarządzania energią) i do rozważenia: np. wypłata części ostatniej transzy pożyczki firmie ESCO - po I roku zarządzania po potwierdzeniu uzyskanie GOE. |
|
Pozostałe środki na realizację inwestycji (15%) może zapewnić firma ESCO. Mogą to być środki własne firmy ESCO lub dodatkowe wsparcie bezpośrednio kierowane dla wsparcia utworzenia i rozwoju firm typu ESCO – w ramach modelu nr 2. |
W tym schemacie ostatecznym odbiorcą jest jednostka sektora finansów publicznych niebędąca państwową jednostką budżetową, która mogłaby otrzymać wsparcie w formie IF składającego się z pożyczki (od 36% do max. 56%) oraz dotacji (do 49%). Inwestycja obligatoryjnie musi być realizowana w formule EPC/ESCO. Poziom wsparcia uzależniony jest od zakresu inwestycji i efektu ekologicznego (ograniczenia zużycia energii końcowej).
Model nr 2. Wsparcie dla firm ESCO
Schemat ten zakłada możliwość bezpośredniego wsparcia przedsiębiorstwa ESCO w postaci pożyczki preferencyjnej lub pożyczki na warunkach rynkowych.
Model nr 2 Wsparcie dla firm ESCO |
|||
Forma dofinansowania: |
Poziom wsparcia: |
Opis działania: |
Rozliczenie dofinansowania: |
pożyczka na warunkach rynkowych i/lub pożyczka preferencyjna -uprzywilejowana |
Jako uzupełnienie brakującego finansowanie inwestycji w formule ESCO/EPC pd 15% do max. 100% kosztów kwalifikowalnych z uwzględnieniem innych pozyskanych form dofinansowań dotacyjnych i pożyczkowych. |
Wnioskodawca – firma ESCO na podstawie posiadanego folderu zawartych umów EPC i uzyskanych dofinansowań w ramach dowolnych programów pomocowych. Warunek: Spełnienie warunków opisanych w GBER zgodnie z oceną względem pomocy publicznej. |
Zależnie od przygotowanej konkretnie oferty pożyczkowej dla firm ESCO – ale nie wcześniej niż do corocznego rozliczenia GOE obejmującego minimalny okresu zarządzania energią – na podstawie posiadanych Umów EPC. |
Projekty będą oceniane w oparciu o kryteria horyzontalne FEnIKS oraz kryteria specyficzne.