W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja w zakresie planowanych zasad wsparcia ostatecznych odbiorców wsparcia instrumentów finansowych w ramach FEnIKS, działanie: FENX.01.01 Efektywność energetyczna (pilotaż w formule EPC/ESCO)

11.07.2024

W związku z planowanym ogłoszeniem naboru w sierpniu/wrześniu br. na wsparcie w formie instrumentów finansowych (dalej: IF) w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i  Środowiska (FEnIKS),  Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawia planowane warunki wsparcia (w tym planowane kryteria wyboru projektów) dla ostatecznych odbiorców wsparcia, w działaniu:

Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej (wraz z instalacją OZE) - nabór dla ostatecznych odbiorców wsparcia, (Działanie FENX.01.01 Efektywność energetyczna)

1.   Odbiorcy:

nadzorowane lub podległe organy administracji rządowej i jednostki organizacyjne, prowadzące samodzielną gospodarkę finansową, w tym m.in. szkoły wyższe lub szpitale „resortowe”, podmioty będące dostawcami usług energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2012/27/UE  działające na rzecz państwowych jednostek budżetowych, szkół wyższych i organów władzy publicznej

2.   Zakres wsparcia:

Wsparcie poprawy efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, poprzez m.in. ocieplenie obiektu, wykorzystanie technologii odzysku ciepła, przyłączenie do sieci ciepłowniczej lub w ograniczonym zakresie gazowej, instalację nowych niskoemisyjnych lub odnawialnych źródeł ciepła lub energii elektrycznej na potrzeby własne, w tym przydomowych magazynów energii i pomp ciepła, wymiany oświetlenia na bardziej energooszczędne, urządzeń umożliwiających indywidualne rozliczenie kosztów dostarczonego ciepła lub chłodu wyposażonych w funkcje zdalnego odczytu oraz zastosowanie systemów zarządzania energią w budynku (BMS), a także modernizację systemów wentylacji i klimatyzacji.

W zakresie poprawy efektywności energetycznej budynków, minimalny próg wymaganych oszczędności energii pierwotnej, uwzględniający zakres projektu, wynosi 30% (z wyjątkiem zabytków).

Zakres działań w odniesieniu do budynków, urządzeń technicznych lub instalacji i procesów technologicznych musi wynikać z audytów energetycznych. W przypadku projektów kompleksowych wspierane mogą być także elementy niewynikające z audytów energetycznych, jeżeli realizują szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz Fali renowacji, np. zwiększenie powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany), rozwój elektromobilności, rozwiązania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, infrastruktura związana z dostępnością, montaż urządzeń do magazynowania energii i służących cyfryzacji budynku. Wsparcie dla elementów wykraczających poza audyt energetyczny będzie możliwe do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu.

3.   Budżet: 216,2 mln zł

4.   Warunki finansowania:

Proponowane modele wsparcia dla wspierania termomodernizacji dla niezabytkowych budynków użyteczności publicznej dla nie-pjb oraz firm ESCO:

Proponowane modele wsparcia kładą nacisk na realizację inwestycji w poprawę efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej z wykorzystaniem obligatoryjnej formuły EPC/ESCO oraz zastosowania IF. Modele te wymuszają  wprowadzenie obowiązkowego zarządzania energią i rozliczania się z corocznego uzyskiwania Gwarantowanej Oszczędności Energii przez firmę ESCO  w zmodernizowanych budynkach.

Ze względu na możliwość uzyskania dofinansowania do 85% w określonych przypadkach, należy również założyć dla tych przedsięwzięć minimalny okres zarzadzania energią w budynkach użyteczności publicznej realizowany przez firmę ESCO, który będzie uwzględniał przynajmniej okres trwałości określony w umowie o dofinansowanie.

Proponuje się uwzględnienie 3 poziomów dofinansowania skierowanego bezpośrednio do  beneficjentów dla różnych scenariuszy realizacyjnych, związanych z planowanymi poziomami oszczędności energii końcowej:

  • Mała termomodernizacja - np. usprawnienie tylko instalacyjne (zakładające możliwość przekazania do zarządzania energią już ocieplonych ostatnio budynków) np. montaż obowiązkowego systemu BMS/oświetlenie/PV/liczniki inteligentne itp. Warunkiem jest redukcja zapotrzebowania energii końcowej minimum 30%.
  • Średnia termomodernizacja – podstawowe działania termomodernizacyjne. Warunkiem jest redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku pomiędzy 45% a 60%.
  • Głęboka termomodernizacja + obowiązkowe działania dodatkowe EPC+. Warunkiem jest redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku powyżej 60%.

Model nr 1. Wsparcie dla nie-pjb

Model nr 1 Wsparcie dla nie-pjb

Forma dofinansowania:

Poziom wsparcia:

Opis działania:

Rozliczenie dofinansowania:

Dotacja:

do 29%

mała termomodernizacja - np. usprawnienie tylko instalacyjne (np. dodanie do już ocieplonych ostatnio budynków: BMS/oświetlenie/PV/liczniki inteligentne itp.)

Warunki:

redukcja zapotrzebowania energii końcowej minimum 30%

redukcja zapotrzebowania na energią pierwotną – minimum 30% (nie dotyczy zabytków)

Rozliczenie dofinansowania z NFOŚiGW: obliczeniowo - na podstawie audytu ex-post i SCHE po zakończeniu realizacji.

 

Rozliczenie GOE - na podstawie Umowy EPC: Przynajmniej raz na rok z uwzględnieniem minimalnego okresu zarządzania energią.

 

do 39%

średnia termomodernizacja - podstawowe działania termomodernizacyjne

Warunki: redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku pomiędzy 45% a 60%

 

 

redukcja zapotrzebowania na energią pierwotną – minimum 30% (nie dotyczy zabytków)

Rozliczanie GOE reguluje umowa EPC.

do 49%

głęboka termomodernizacja - głębokie działania termomodernizacyjne + działania dodatkowe EPC +. Warunki: redukcja zapotrzebowania na energię końcową budynku powyżej 60% redukcja zapotrzebowania na energią pierwotną – minimum 30% (nie dotyczy zabytków)

Pożyczka:

do 56% albo do 46% albo  do 36%.

Łącznie pożyczka wraz z dotacją do 85%

Warunek: zarządzanie budynkiem/ami przez firmę ESCO, do zakończenia spłaty pożyczki (i/lub wskazanego okresu minimalnego zarządzania energią) i do rozważenia: np. wypłata części ostatniej transzy pożyczki firmie ESCO -  po I roku zarządzania po potwierdzeniu uzyskanie GOE.

Pozostałe środki na realizację inwestycji (15%) może zapewnić firma ESCO. Mogą to być środki własne firmy ESCO lub dodatkowe wsparcie bezpośrednio kierowane dla wsparcia utworzenia i rozwoju firm typu ESCO – w ramach modelu nr 2.

 

W tym schemacie ostatecznym odbiorcą jest jednostka sektora finansów publicznych niebędąca państwową jednostką budżetową, która mogłaby otrzymać wsparcie w formie IF składającego się  z  pożyczki (od 36% do max. 56%) oraz dotacji (do 49%). Inwestycja obligatoryjnie musi być  realizowana w formule EPC/ESCO. Poziom wsparcia uzależniony jest od zakresu inwestycji i  efektu ekologicznego (ograniczenia zużycia energii końcowej).

Model nr 2. Wsparcie dla firm ESCO

Schemat ten zakłada możliwość bezpośredniego wsparcia przedsiębiorstwa ESCO w postaci pożyczki preferencyjnej lub pożyczki na warunkach rynkowych.

Model nr 2 Wsparcie dla firm ESCO

Forma dofinansowania:

Poziom wsparcia:

Opis działania:

Rozliczenie dofinansowania:

pożyczka na warunkach rynkowych i/lub pożyczka preferencyjna -uprzywilejowana

Jako uzupełnienie brakującego finansowanie inwestycji w formule ESCO/EPC pd 15% do max. 100% kosztów kwalifikowalnych z uwzględnieniem innych pozyskanych form dofinansowań dotacyjnych i pożyczkowych.

Wnioskodawca – firma ESCO na podstawie posiadanego folderu zawartych umów EPC i uzyskanych dofinansowań w ramach dowolnych programów pomocowych.

Warunek: Spełnienie warunków opisanych w GBER zgodnie z oceną względem pomocy publicznej.

Zależnie od przygotowanej konkretnie oferty pożyczkowej dla firm ESCO – ale nie wcześniej niż do corocznego rozliczenia GOE obejmującego minimalny okresu zarządzania energią – na podstawie posiadanych Umów EPC.

 

Projekty będą oceniane w oparciu o kryteria horyzontalne FEnIKS oraz kryteria specyficzne.

{"register":{"columns":[]}}