W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Logotyp projektu

Logotypy są centralnym elementem identyfikacji wizualnej Funduszy Norweskich i EOG i muszą być stosowane we wszystkich materiałach informacyjnych i komunikacyjnych związanych z Funduszami Norweskimi i EOG.

Wszystkie zasady stosowania logotypów znajdziesz w Podręczniku „Communication and Design Manual EEA and Norway Grants 2014-2021" (Podręcznik komunikacji oraz identyfikacji wizualnej – fundusze EOG i fundusze norweskie”) – na stronach 22-26, zaś wskazówki dotyczące użycia i umieszczania logotypów wraz z przykładami znajdziesz na stronach 52-63 Podręcznika.

Warto zauważyć, że zawarte w Podręczniku wymogi pozwalają na używanie logotypu funduszy razem z innymi logotypami (co-branding). Musisz jednak zwrócić szczególną uwagę, aby przestrzegać przy tym określonych w Podręczniku zasad. W szczególności pamiętaj, by logotyp funduszy był nadrzędny.

Nie jest natomiast dozwolone tworzenie nowych logotypów, w tym nowych logotypów programu lub projektu, za wyjątkiem przypadków wyszczególnionych na stronie 25 Podręcznika.

W takich przypadkach, przy tworzeniu logotypów, należy przestrzegać następujących reguł:

  • Logotyp Funduszy Norweskich i EOG, logotyp Funduszy EOG lub logotyp Funduszy Norweskich (logotyp Funduszy) musi być zawsze włączony w (tworzony) logotyp;
  • Tekst w logotypie Funduszy musi być zawsze czytelny;
  • Można użyć tekstu określającego relację między elementami, np. „projekt sfinansowany/dofinansowany przez…” lub „wspierany przez” lub „inicjatywa sfinansowana/dofinansowana przez…”;
  • Przy tworzeniu logotypu projektu należy respektować zasady korzystania z logotypów Funduszy określone na stronie 52;
  • Logotyp Funduszy może być oddzielny od stworzonego logotypu, jeśli wymaga tego układ;

Logotyp Funduszy musi zawsze znajdować się w tym samym widoku co stworzone logo.

Logotyp Funduszy jest nadrzędny w stosunku do innych elementów wizualnych.

Pamiętaj, że nowy logotyp musi zostać zatwierdzony przez BMF na wniosek Krajowego Punktu

Kontaktowego i być zgodny z powyższymi zasadami.

Jeśli logotyp nie jest zgodny z zasadami, BMF zachowuje prawo do zwrócenia się do beneficjenta o natychmiastowe zaprzestanie używania tego logotypu.

  1. Przykłady indywidualnych logotypów projektów realizowanych w Programie Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu zaakceptowanych przez BMF:
  • "Klimat w szkołach metropolii";
  • "Moja Turkusowa Planeta – działania szkół powiatu piaseczyńskiego podnoszące świadomość n/t łagodzenia zmian klimatu i przystosowania do ich skutków";
  • "Czynna ochrona zagrożonych siedlisk i gatunków na cennych przyrodniczo obszarach Mazur wschodnich" ;
  • "Zielono-niebieskie Kowary";

2.   W jakich sytuacjach i w jaki sposób mogę o to wnioskować?

Czy mój projekt może mieć indywidualny logotyp?

Zgodnie z zasadami opisanymi w Podręczniku „Communication and Design Manual EEA and Norway Grants 2014-2021" dozwolone jest stworzenie logotypu projektu w trzech wyjątkowych przypadkach oraz pod warunkiem zaakceptowania takiego logotypu przez Biuro Mechanizmów Finansowych (BMF).

Przesłanki

W przypadku projektów wymienionych w punkcie I), realizowanych z ramach Programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu, zastosowanie znalazła jedna z trzech przesłanek umożliwiająca stworzenie przez beneficjenta swojego unikalnego logotypu projektu, tj. „2. Kampanie uświadamiające, w których zasadniczą częścią projektu są działania z zakresu komunikacji wizualnej.”

W związku z powyższym ważne jest, czy zgodnie z dokumentacją naborową obligatoryjną częścią projektu była kampania informacyjna/edukacyjna/uświadamiająca.

  

Co powinienem zrobić?

  • Jeżeli realizacja Twojego projektu wpisuje się w powyższe przesłanki możesz zaprojektować swój indywidulny logotyp projektu. Przy projektowaniu go uwzględnij koniecznie wytyczne dla tworzenia logotypów ujęte w Podręczniku Komunikacji (str. 62) oraz staraj się w jak największym stopniu respektować zasady korzystania i umieszczania logotypów Funduszy (określone na str. 52-61 Podręcznika).
  • Następnie prześlij prośbę o wyrażenie zgody na posługiwanie się zaprojektowanym logotypem do Opiekuna/ki projektu w NFOŚiGW. We wspomnianej prośbie powinno znaleźć się uzasadnienie wraz z podaniem przesłanki dla stworzenia indywidualnego logotypu wynikającej z Podręcznika. W uzasadnieniu wskaż , czy planowane w projekcie działania edukacyjno-uświadamiające stanowią zasadniczą część projektu. Zastanów się czy komunikacja wizualna w zaplanowanych przez Ciebie działaniach będzie pełniła rolę przewodnią. 

Dalsza ścieżka akceptacji:

  • Opiekun/ka projektu przeanalizuje Twoją prośbę i w przypadku pozytywnej oceny przekaże ją do MKiŚ.
  • Na podstawie zgromadzonych informacji zostanie przygotowany wniosek o wyrażenie zgody na stosowanie indywidualnego logotypu i przekazany do Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK).
  • KPK przekaże anglojęzyczną wersję dokumentacji do BMF, celem uzyskania zatwierdzenia i uzyskania zgody na wykorzystanie logotypu utworzonego na potrzeby projektu.
  • O decyzji KPK dowiesz się mailowo od Opiekuna/ki projektu.
 
{"register":{"columns":[]}}