Mamy wspólny cel – dobrze przygotować młodzież na czekające ją zmiany
28.08.2024
- Jako ministerstwo jesteśmy po to, żeby Państwa słuchać i wspierać – wyjaśnił wiceminister Mikołaj Dorożała na spotkaniu z dyrektorami 11 ponadpodstawowych szkół leśnych nadzorowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W trakcie rozmów, 28 sierpnia br. w siedzibie resortu, dyrektorzy szkół przedstawili zarówno liczne osiągnięcia swoich ośrodków, jak i najbardziej palące potrzeby na nowy rok szkolny.
Wiceminister klimatu i środowiska podkreślił ogromną odpowiedzialność za rozwój przyszłego pokolenia przyrodników-leśników, jaka spoczywa na szkołach leśnych, ich dyrektorach i nauczycielach.
- Zdaję sobie sprawę, że stajecie Państwo przed licznymi wyzwaniami. Jednym z nich są zmiany w edukacji, które będą odpowiedzią m.in. na potrzebę zwiększenia umiejętności społecznych absolwentów. Wiem, że zmiany w edukacji wymagają lat, ale ktoś musi je zacząć, a my nie boimy się wyzwań – dodał.
Podczas trwającego ponad cztery godziny spotkania dyrektorzy szkół przedstawili osiągnięcia i innowacyjne rozwiązania wprowadzane w zarządzanych przez nich ośrodkach. Podzielili się też swoimi potrzebami, głównie finansowymi.
Plan kontroli w ramach nadzoru pedagogicznego
W trakcie spotkania wiceminister Dorożała ogłosił też tematy zaplanowanych kontroli w ramach nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025:
- Przestrzeganie przepisów prawa w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz egzaminów klasyfikacyjnych.
- Praca z uczniem zdolnym. Diagnozowanie, odkrywanie talentów, rozbudzanie zainteresowań. Zapewnianie indywidualnego podejścia do potrzeb i zdolności każdego ucznia, w tym opracowanie oraz ewaluacja indywidualnych programów wsparcia uczniów z trudnościami w uczeniu się.
- Wspieranie rozwoju kompetencji zawodowych przydatnych na rynku pracy oraz umiejętności uczenia się przez całe życie, poprzez wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.
- Działania szkoły w zakresie pogłębiania zainteresowania ochroną przyrody w lasach, z wykorzystaniem bezpośredniego kontaktu z obiektami przyrodniczymi, oraz dobrostanem zwierząt dzikich w nich zamieszkujących.
Wiceminister Dorożała zapowiedział, że osobiście odwiedzi wszystkie szkoły podległe MKiŚ i wspólnie z ich dyrektorami oraz dyrektorami podległych mu departamentów przeanalizuje działania podjęte na rzecz zmian ram kształcenia w szkołach leśnych w związku ze zmieniającymi się warunkami klimatycznymi oraz oczekiwaniami społecznymi. Podkreślił, że wygląda okazji do rozmowy z nauczycielami, uczniami i ich rodzicami o kształceniu w szkołach leśnych.
Materiały
Plan nadzoru pedagogicznego Ministra 2024-2025Plan_nadzoru_2024-2025.pdf 0.38MB
Szkoły leśne
Minister Klimatu i Środowiska jest organem prowadzącym dla 11 ponadpodstawowych szkół leśnych:
- Technikum Leśne w Białowieży,
- Technikum Leśne w Miliczu,
- Technikum Leśne im. prof. Jana Miklaszewskiego w Starościnie,
- Technikum Leśne w Tucholi im. Adama Loreta,
- Technikum Leśne w Warcinie im. prof. Stanisława Sokołowskiego,
- Zespół Szkół Leśnych i Ekologicznych im. St. Morawskiego w Brynku,
- Zespół Szkół Leśnych im. inż. Jana Kloski w Goraju,
- Zespół Szkół Leśnych w Biłgoraju,
- Zespół Szkół Leśnych w Lesku,
- Zespół Szkół Leśnych w Rogozińcu,
- Zespół Szkół Leśnych im. Romana Gesinga w Zagnańsku.