Rynek mocy
Rynek mocy zapewni stabilne dostawy energii elektrycznej do gospodarstw domowych oraz przemysłu w horyzoncie długoterminowym, dzięki czemu każdy odbiorca energii na terenie kraju będzie mógł korzystać z energii elektrycznej w czasie i w ilości wynikających z jego potrzeb.
Projekt przewidziany na lata 2016-2046
Status projektu/programu:
Realizowany
Rynek mocy został wprowadzony w Polsce ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (t.j. Dz. U. z 2020, poz. 247). Pierwsza aukcja mocy odbyła się 15 listopada 2018 r. Pierwszym rokiem dostaw mocy będzie rok 2021. Rynek mocy jest procesem ciągłym tzn. każdego roku będą organizowane aukcje mocy.
Zaangażowani
Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Klimatu
Współpracują: Urząd Regulacji Energetyki
Projekt/program a dokumenty strategiczne
Rynek mocy został wprowadzony w Polsce ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 247).
Cel projektu/programu
Z analiz Operatora Systemu Przesyłowego, który zgodnie z ustawą – Prawo energetyczne jest w Polsce odpowiedzialny za bilansowanie mocy w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym, wynika, że po 2020 r. może dojść do deficytu wymagalnego poziomu mocy. Problem z poprawnym bilansem mocy obserwowany jest w większości państw UE. Przyczyną takiego stanu jest silne zniekształcenie jednotowarowego rynku energii elektrycznej z powodu funkcjonowania na nim subsydiowanych źródeł energii, charakteryzujących się dużą niestabilnością wytwarzania. Dodatkowo pierwszeństwo wprowadzania do sieci energii elektrycznej z tych źródeł ogranicza rzeczywisty czas pracy bloków będących w pełni sterowalnymi źródłami energii, a jednocześnie wymusza konieczność utrzymywania bloków sterowalnych w pełnej gotowości do podjęcia pracy w czasie braku generacji źródeł niestabilnych. Niemniej jednak z roku na rok utrzymywanie bloków sterowalnych, których praca może być dopasowana do potrzeb odbiorców, staje się coraz mniej uzasadnione ekonomicznie, co stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej do odbiorców. Tę problematyczną sytuację rozwiązań ma rynek mocy.
Poprzez rynek mocy kontraktowana będzie z kilkuletnim wyprzedzeniem moc zapewniająca pokrycie prognozowanego zapotrzebowania odbiorców na moc w danym roku. Kupowanie mocy dla odbiorców będzie następowało za pomocą aukcji, dzięki czemu zostaną zminimalizowane koszty rynku mocy. Jednostki rynku mocy, które wygrają aukcje będą zmuszone do pozostawania w gotowości oraz dostarczania mocy w godzinach, w których będzie występowało największe zapotrzebowanie na energię elektryczną wśród krajowych odbiorców.
Oczekiwane rezultaty
Rynek mocy zapewni poprawny bilans pomiędzy zapotrzebowaniem na energię elektryczną odbiorców a jej produkcją przez wytwórców. Stanie się tak, ponieważ rynek mocy spowoduje:
- stabilne funkcjonowanie istniejących źródeł wytwórczych oraz efekt zachęty do ich modernizacji;
- bezpieczny rozwój OZE, tj. bez negatywnego ich wpływu na ciągłość dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych;
- rozwój magazynów energii oraz usług redukcji zapotrzebowania odbiorców (DSR);
- inwestycje w nowe elektrownie, które zastąpią elektrownie pracujące już kilkadziesiąt lat.
Harmonogram realizacji projektu/programu
Rynek mocy składa się z corocznie powtarzających się procesów. Na początku każdego roku rozpoczyna się certyfikacja ogólna do aukcji. Następnie minister właściwy do spraw energii w drodze rozporządzenia ogłasza parametry najbliższych aukcji. Po ogłoszeniu parametrów organizowana jest certyfikacja do aukcji. W IV kwartale każdego roku organizowana jest aukcja główna, a od 2020 będą organizowane w I kwartale roku również aukcje dodatkowe. Wyjątkiem był rok 2018, w którym odbyły się trzy aukcje główne.
Zadanie | Przewidywana data realizacji |
Faza wdrażania rynku mocy | |
Przyjęcie ustawy o rynku mocy | IV kwartał 2017 |
Zatwierdzenie Regulaminu Rynku Mocy | I kwartał 2018 |
Wydanie aktów wykonawczych do ustawy o rynku mocy | II kwartał 2018- I kwartał 2020 |
Faza operacyjna w roku 2018 | |
Określenie parametrów aukcji na 2021, 2022 i 2023 | III kwartał 2018 r. |
Przeprowadzenie procesów certyfikacji | II-IV kwartał 2018 |
Aukcja mocy główna na rok dostaw 2021 | 15 listopada 2018 r. |
Aukcja mocy główna na rok dostaw 2022 | 5 grudnia 2018 r. |
Aukcja mocy główna na rok dostaw 2023 | 21 grudnia 2018 r. |
Faza operacyjna w latach 2019-2030 | |
Proces certyfikacji | I-III kwartał roku |
Aukcja mocy główna (do roku 2025) | IV kwartał roku |
Aukcja mocy dodatkowa (od 2020 r.) | I kwartał roku |
Dostawy mocy do odbiorców | 2021-2046 |
Finanse
Źródła finansowania:
Koszty rynku mocy będą przenoszone poprzez opłatę mocową, która będzie częścią taryfy za dystrybucję i przesył energii elektrycznej. Opłata ta zacznie obowiązywać od października 2020 r.
Wartość projektu:
Ze względu na rynkowy charakter mechanizmu nie jest możliwe przed przeprowadzeniem aukcji mocy podanie precyzyjnych kosztów rynku mocy. Zgodnie z analizami techniczno-ekonomicznymi dokonanymi na potrzeby Oceny Skutków Regulacji roczne koszty rynku mocy powinny wynosić około 4 mld PLN netto.
Środki Unii Europejskiej: 0 PLN
Współfinansowanie z budżetu państwa: 0 PLN
Harmonogram finansowania
Opłata mocowa wynikająca z rynku mocy zacznie obowiązywać dopiero od października 2020 r.
Rok | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Budżet (wartość w PLN) | 0 | 0 | 0 | 0 | 800 000 000 |
Potencjalne zagrożenia i ryzyka
Potencjalne ryzyka dla poprawności funkcjonowania rynku mocy mogą wynikać z prawodawstwa UE, które może mieć silny wpływ na dopuszczenie poszczególnych technologii do udziału w rynku mocy.
Kontakt
Departament Elektroenergetyki i Ciepłownictwa
Tel. +48 22 695 82 80
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 247
- Ostatnia modyfikacja:
- 13.05.2020 13:17 Aneta Ciszewska
- Pierwsza publikacja:
- 31.07.2019 11:38 Aneta Ciszewska