Wiceminister Ireneusz Zyska na 13. Forum Gospodarczym TIME
09.03.2021
Kwestie dotyczące technologii wodorowych i ich rozwoju w Polsce były głównym tematem 13. Forum Gospodarczego TIME, w którym uczestniczył Pełnomocnik Rządu ds. OZE, wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Wydarzenie w formule on-line odbyło się 9 marca 2021 roku.
Wiceminister Ireneusz Zyska zaznaczył, że wodór stanowi jedno z kluczowych paliw transformacji energetycznej zachodzącej w Unii Europejskiej i może on być wykorzystywany w tych sektorach przemysłu, w których jest bardzo trudno osiągnąć neutralność klimatyczną.
Obecnie stoimy przed wyzwaniem transformacji energetycznej całej gospodarki. Celem naszych działań jest budowa gospodarki niskoemisyjnej, a wykorzystywanie wodoru w tym procesie jest istotnym elementem. Planując wykorzystanie wodoru planujemy budować gospodarkę innowacyjną, szczególnie właśnie podczas pandemii COVID-19 może być to bardzo pomocne dla odbudowy polskiej gospodarki – wskazał wiceminister.
Jak zaznaczył Pełnomocnik Rządu ds. OZE, produkcja wodoru jest także jednym ze sposobów zwiększenia elastyczności pracy elektrowni jądrowych, optymalizując ich współpracę ze źródłami niestabilnymi. Ponadto dodał, że w perspektywie roku 2040 niewykluczony jest rozwój małoskalowej energetyki jądrowej.
W dalszej perspektywie, po roku 2030, możliwy będzie rozwój produkcji wodoru w oparciu o elektrownie jądrowe i podłączone do nich elektrolizery. Przewaga konkurencyjna wodoru wytwarzanego w źródłach jądrowych opiera się nie tylko na zerowej emisyjności, ale również możliwej dużej skali produkcji. Jest to jedna z najtańszych metod pozyskiwania wodoru, a proces jego produkcji stabilny, co pozwala na efektywną pracę elektrolizerów i wydłuża ich okres eksploatacji – powiedział wiceminister Zyska.
Wiceminister klimatu i środowiska podkreślił też, że zgodnie z szacunkami Ministerstwa Klimatu i Środowiska rozwój sektora wodorowego w najbliższej dekadzie może w znaczący sposób przyczynić się do ograniczenia przez Polskę emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń do atmosfery, w szczególności z sektora transportowego.
Transport jest obszarem, w którym obserwujemy największe zainteresowanie wdrożeniem technologii wodorowych. W odpowiedzi na to rosnące zainteresowanie resort klimatu i środowiska proponuje m.in. stworzenie warunków umożliwiających dopuszczenie do eksploatacji 500 wyprodukowanych w Polsce autobusów napędzanych wodorem w 2025 r. i rozpoczęcie eksploatacji 2000 autobusów wodorowych w 2030 r., oraz sukcesywne wprowadzenie pociągów wodorowych czy tworzenie infrastruktury tankowania – zakończył.