Zwiększenie udziału OZE w paliwach transportowych [USTAWA]
30.04.2024
Nowelizacja ustawy biokomponentach i biopaliwach ciekłych zwiększa minimalny udział OZE w paliwach transportowych. Każdy litr importowanej ropy naftowej mniej, to większe bezpieczeństwo Polski i mniejsze zanieczyszczenie powietrza.
Jakie wprowadzamy zmiany?
- określenie poziomów Narodowego Celu Wskaźnikowego, zwanego dalej „NCW”, na kolejne lata (do 2030 r.) – z uwzględnieniem możliwości technologicznych i zmian sektorze transportu, zgodnie z wyznaczonymi celami określonymi w dyrektywie RED II, oraz wyznaczenie mechanizmów nadzoru, w tym finansowych, związanych z brakiem realizacji wskazanych udziałów minimalnych;
- cel OZE w transporcie (2030 r.) – 14,9% NCW
- uwzględnienie wymogu dyrektywy RED II dotyczącego określenia maksymalnego udziału biopaliw pozyskiwanych z surowców spożywczych lub paszowych (GEN I) - wykorzystywanych do realizacji celu udziału OZE w sektorze transportu;
- ograniczenie do maks. 6,1% udziału w NCW
- uwzględnienie wymogu dotyczącego minimalnego udziału zaawansowanych biopaliw i biokomponentów (GEN II), wyprodukowanych z surowców wskazanych w części A załącznika IX do dyrektywy RED II, wykorzystywanych do realizacji celu OZE w sektorze transportu;
- udział biokomponentów zaawansowanych - 3,5% w 2030 r. (2% w 2027 r., 3% w 2029 r.)
- wdrożenie poszerzonego katalogu paliw, którymi można realizować NCW, o paliwa węglowe pochodzące z recyklingu (RCF), biopaliwa gazowe oraz biokomponenty zaawansowane, pozyskiwane dzięki zagospodarowaniu i przetworzeniu odpadów i pozostałości, które przyczyniają się do wprowadzenia gospodarki w obiegu zamkniętym, odzyskiwania energii i surowców;
- uwzględnienie w realizacji NCW możliwości zaliczenia energii elektrycznej, wykorzystywanej w transporcie, pochodzącej z OZE, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu wsparcia tj. oświadczeń wykorzystania energii odnawialnej w transporcie;
- ustalenie mnożników dla odnawialnej energii elektrycznej:
- 1,5 – wykorzystanej przez kolej
- 4 – wykorzystanej przez pojazdy drogowe
- udział biopaliw i biogazu produkowanych z surowców wymienionych w załączniku IX część B Dyrektywy RED II ogranicza się do 3,4%
- założono stopniowe odchodzenie od 2025 r. aż do 2030 r. z możliwości stosowania opłaty zastępczej, przez stopniowe podnoszenie poziomu wymaganego do realizacji minimalnego poziomu NCW.
- Minimalna realizacja 85% w 2025 r. → 100% w 2030 r.
Dlaczego wprowadzamy zmiany?
- Wskazujemy uzgodnioną w szerokich konsultacjach ścieżkę rozwoju rynku niskoemisyjnych paliw transportowych w kierunku zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.
- Wdrażamy unijne przepisy w tym zakresie - dyrektywa 2018/2001.
- Tworzymy dobre warunki dla rozwoju krajowych technologii biokomponentów zaawansowanych, jak również wykorzystanie w pojazdach drogowych i kolejowych energii elektrycznej ze źródeł OZE.
- Dbamy o właściwy poziom bezpieczeństwa paliwowego państwa z jednoczesnym zapewnieniem do roku 2030 niezbędnego czasu na przeprowadzenie inwestycji, przebudowę infrastruktury logistycznej, dywersyfikację źródeł i dróg dostaw różnych niskoemisyjnych nośników energii odnawialnej stosowanych w transporcie.