W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs)

Status Status: Trwa nabór wniosków

Program został przygotowany, by wspierać osiągnięcia neutralności klimatycznej Polski, poprzez wdrożenie rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo energetyczne kraju i zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki, co w efekcie powinno się przyczynić do zwiększenia się udziału energii pochodzącej z OZE w ogólnym miksie energetycznym kraju.

Cele szczegółowe  Programu, w które wpisuje się zakres tematyczny konkursu to:

  • C1 wzrost potencjału przemysłu energetyki odnawialnej (w tym prosumenckiej);
  • C2 rozwój inteligentnej infrastruktury sieciowej (energetycznej);
  • C3 obniżenie emisyjności energetyki poprzez zwiększenie wykorzystania surowców biodegradowalnych oraz produktów odpadowych.

W konkursie wskazujemy minimalny dla danej fazy zakres wyników prac B+R wykonawcy, z uwzględnieniem odpowiedniego dla niego Obszaru Tematycznego. Beneficjent we wniosku o dofinansowanie samodzielnie określa szczegółowy zakres Produktów dla wszystkich faz, każdorazowo uwzględniając minimalne wymogi zawarte w załączniku nr 15 do Regulaminu konkursu.

  • Do konkursu mogą przystąpić:

    Konsorcja – składające się z maksimum 5 podmiotów: przedsiębiorstw i jednostek naukowych w skład których wchodzi co najmniej jedno przedsiębiorstwo i co najmniej jedna jednostka naukowa.

    Liderem konsorcjum musi być przedsiębiorstwo.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na wykonanie studium wykonalności, realizację badań podstawowych, przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych. Projekt musi być realizowany w podziale na 2 fazy.

  • OBSZAR TEMATYCZNY nr T2- Energetyka wiatrowa na lądzie i na morzu

    T2.1. Energetyka wiatrowa na lądzie.
    T2.1.1 Inteligentna farma wiatrowa.
    T2.1.2. Rozwój technologii utylizacji lub recyklingu komponentów elektrowni wiatrowych.
    T2.2 Morska energetyka wiatrowa.
    T2.2.1. Pierwsza pływająca turbina wiatrowa na Bałtyku.
    T2.2.2. Technologie służące budowie Morskich Farm Wiatrowych (MFW).

    OBSZAR TEMATYCZNY nr T6 -Energetyczne wykorzystanie ciepła geotermalnego (geotermia)

    T.6.1. Kogeneracyjny układ geotermalny. 
    T6.2. Instalacja wykorzystująca wody geotermalne do magazynowania energii elektrycznej przy wykorzystaniu zintegrowanego wytwarzania ciepła, chłodu i energii elektrycznej.  
    T6.3. Wykorzystanie energii i wód geotermalnych w rolnictwie/przetwórstwie rolno-spożywczym w Polsce. 
    T6.4. Technologie z zakresu inżynierii złożowej dla poprawy efektywności eksploatacji złóż geotermalnych – zwiększenia produktywności/chłonności odwiertów, umożliwiające eksploatację i wykorzystanie średnio i wysoko mineralizowanych wód geotermalnych.
    T6.5. Technologie umożliwiające eksploatację i wykorzystanie niskotemperaturowych wód geotermalnych w niskotemperaturowych systemach grzewczych.
    T6.6. Technologia wykorzystująca sczerpane złoża węglowodorów do pozyskiwania energii geotermalnej lub magazynowania energii.
    T6.7. Sztuczna inteligencja w optymalizacji pozyskiwania energii geotermalnej dla poprawy efektywności istniejących ciepłowni geotermalnych.

     

    Aktualny Opis Programu znajduje się na stronie.

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet konkursu to 400 mln zł.

     

    Kwota ta została podzielona na obszary zgodnie z poniższym:

    • OBSZAR TEMATYCZNY nr T2 - Energetyka wiatrowa na lądzie i morzu – 200 mln zł
    • OBSZAR TEMATYCZNY nr T6 - Energetyczne wykorzystanie ciepła geotermalnego(geotermia) – 200 mln zł.
  • Maksymalny budżet poszczególnych faz (dla wszystkich projektów) w danym obszarze tzn. T2 i T6 jest następujący:

    • Dla fazy I: 75 mln zł
    • Dla fazy II: 125 mln zł

    Wysokość dofinasowania poszczególnych projektów uzależniona będzie od wyniku oceny eksperckiej zasadności przedstawionych kosztów pod względem proponowanego zakresu pracy.

    Poziom dofinansowania:

    • Dla jednostek naukowych 100% w ramach działalności niegospodarczej
    • Dla przedsiębiorców: Poziom dofinansowania na realizację poszczególnych kategorii prac zgodnie z Regulaminem konkursu.
    • Data ogłoszenia:  2.08.2024 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 16 września 2024 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 14 lutego 2025 r. (do godziny 16:00)  wyłącznie w systemie elektronicznym LSI.

    Wyniki konkursu: NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (link do systemu – aktywny od dnia 16 września 2024 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny formalnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek pięciu kryteriów oceny formalnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje cztery kryteria dostępu oraz cztery kryteria punktowane.

  • Pytania o warunki konkursu można kierować poprzez Punkt Informacyjny NCBR. Aby uzyskać odpowiedzi przed datą zakończenia naboru pytania należy przesyłać najpóźniej na 10 dni roboczych przed zakończeniem naboru.

     

    1. Gdzie znajdę informacje o obszarach tematycznych? Jakie rodzaje projektów można dofinansować w ramach T.2.2. Morska energetyka wiatrowa, w szczególności - technologie służące budowie morskich farm wiatrowych?

    Odp. Należy przeanalizować zapisy załącznika nr 15 do Regulaminu konkursu, tam wskazane są minimalne wymagania produktów poszczególnych faz w poszczególnych tematach badawczych. Nie wskazujemy konkretnych projektów tylko produkty jakie powinny powstać w wyniku realizacji projektów.

     

    1. Widzę obszary dotyczące branży wiatrowej geoenergetyki. Czy w projekcie są obszary tematyczne dedykowane pod rozwój branży biogazowej, biogazowni?

    Odp. Nie, prosimy o analizę zał. nr 15. Ten konkurs jest dedykowany tylko obszarowi T2-Energetyka wiatrowa na lądzie i na morzu oraz T6-Energetyczne wykorzystanie ciepła geotermalnego (geotermia).

     

    1. Czy uczelnia wyższa publiczna zgodnie z naborem, wzorem umowy o dofinansowanie musi złożyć, podpisać weksel in blanco i jako Konsorcjant solidarnie będzie odpowiadać za zobowiązania finansowe?

    Odp. Uczelnia publiczna nie podpisuje weksla, zgodnie z par. 19 przypis 38 wzoru umowy o dofinansowanie Nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych albo fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa oraz instytutów badawczych i instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz. Odnośnie odpowiedzialności solidarnej: par. 17 wzoru um. o dof. w przypadku bezskuteczności egzekucji wobec Lidera konsorcjum, pozostali konsorcjanci odpowiadają solidarnie za wykonanie Umowy, w tym za działania lub zaniechania Lidera konsorcjum oraz prawidłowe wydatkowanie dofinansowania. W uzasadnionych przypadkach, jeśli analiza prawno-ekonomiczna potencjału wypłacalności Lidera konsorcjum wykaże, że dochodzenie zwrotu dofinansowania będzie bezskuteczne, niecelowe lub niezasadne, dopuszczalne jest dochodzenie przez Centrum zwrotu środków w pierwszej kolejności od konsorcjantów.

     

    1. Czy projekt z zakresu zamkniętych systemów geotermalnych (nie związanych z wodami) wchodzi w grę? Czy rozpatrywane są wyłącznie technologie - czy wchodziłby w grę projekt obejmujący rozpoznanie geologiczne obszaru pod taką inwestycję?

    Odp. Jedynie tematy "T.6.1. Kogeneracyjny układ geotermalny" i "T6.6. Technologia wykorzystująca sczerpane złoża węglowodorów do pozyskiwania energii geotermalnej lub magazynowania energii" pozwalają na wykorzystanie ciepła geotermalnego niekoniecznie z wód geotermalnych. Samo rozpoznanie obszaru pod inwestycję geotermalną nie spełnia warunków konkursu, może ono stanowić jedynie część projektu.

     

    1. Czy koniecznie jest robienie studium wykonalności?

    Odp. Tak, na etapie realizacji fazy I-jest to element niezbędny na podstawie którego będzie oceniana m.in.(podczas selekcji) możliwość osiągnięcia planowanych rezultatów fazy II, a także wskazuje możliwość wdrożenia produktu. Informacje zawarte w SW są oceniane i punktowane, należy zapoznać się z zapisami załącznika nr 14 - Kryteria przejścia do kolejnych faz realizacji projektu Regulaminu konkursu oraz opisem SW w zał. nr 15.

     

    1. Czy w T2.1.1 model cyfrowy ma "obsługiwać" wszystkie potrzeby interesariuszy, tj. lokalizowanie turbin, prognozowanie wydajności, integracja z P2H itd. czy wyłącznie tę potrzebę, na której chce się skoncentrować wnioskodawca?

    Odp. W opisie T2.1.1 model cyfrowy farmy wiatrowej powinien "obsługiwać" wszystkie wymienione potrzeby interesariuszy, czyli zarówno lokalizowanie turbin, prognozowanie wydajności, integrację z P2H, magazynowanie energii oraz odwzorowanie pracy turbin w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że model musi spełniać szereg różnych funkcji, niezależnie od tego, na której z tych funkcji chce się skoncentrować wnioskodawca. Wymagania dotyczą pełnej funkcjonalności modelu, by był on kompleksowo użyteczny dla szerokiego grona interesariuszy.

     

    1. Jak należy rozumieć wymóg braku powiązania projektu z działalnością gospodarczą lidera lub konsorcjantów (Załącznik nr 10)? Proszę o przykład w jaki sposób niedochowanie wymogu mogłoby skutkować finansowaniem skrośnym? (cross-financing)

    Odp. Zgodnie z pkt 38 Regulaminu „Nowe technologie w zakresie energii” - NTE Konkurs III (dalej „Regulamin”), „poziom dofinansowania dla jednostek naukowych, niebędących przedsiębiorstwami (przy czym „jeśli wnioskodawca prowadzi zarówno działalność gospodarczą jak i niegospodarczą projekt, którego dotyczy wniosek nie może być związany z prowadzeniem działalności gospodarczej i wnioskodawca jest zobowiązany zapewnić rozdzielność rachunkową tego projektu od reszty działalności, przede wszystkim gospodarczej, tak aby uniknąć subsydiowania skrośnego”) na wykonanie studium wykonalności, badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej. Jednostki naukowe nie mogą realizować w projekcie prac przedwdrożeniowych”.

    Z powyższego wynika, że dofinansowanie na „wykonanie studium wykonalności, badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych” może wynieść 100% kosztów kwalifikowalnych wyłącznie w przypadku projektów realizowanych przez podmioty nie będące przedsiębiorstwami. Natomiast, jeśli „wnioskodawca prowadzi zarówno działalność gospodarczą jak i niegospodarczą projekt, którego dotyczy wniosek nie może być związany z prowadzeniem działalności gospodarczej…”. Dla dowiedzenia, że projekt dotyczy wyłącznie działalności niegospodarczej wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić rozdzielność rachunkową projektu od pozostałej działalności (każdej), w celu udokumentowania, że nie ma żadnych przepływów finansowych pomiędzy finansowaniem projektu a pozostałą działalnością wnioskodawcy, w tym działalnością gospodarczą (brak subsydiowania skrośnego). Oznacza to, że zarówno projekt nie może być finansowany z działalności wnioskodawcy jak i w działalności gospodarczej wnioskodawcy nie może być wykorzystywany projekt (wyniki projektu). Każdy rodzaj powiązań pomiędzy projektem a działalnością gospodarczą może zostać uznany za subsydiowanie skrośne.

    1. Co się dzieje ze środkami finansowymi w przypadku braku przejścia do fazy 2?

    Odp. Kwestie te są opisane we wzorze umowy o dofinansowanie. Niewykorzystana przez Lidera konsorcjum lub konsorcjantów część dofinansowania, po zakończeniu realizacji Projektu i złożeniu raportu końcowego po fazie I podlega zwrotowi na rachunek bankowy Centrum wraz z sumą odsetek, o których mowa w ust. 17, w terminie 30 dni od dnia zakończenia odpowiednio realizacji Projektu po fazie II, po złożeniu raportu końcowego po fazie I albo fazie II.

    Weryfikacja Raportu końcowego przeprowadzona przez Centrum obejmuje kontrolę zgodności wykonania Projektu z warunkami określonymi w Umowie i ma na celu ustalenie, czy Projekt można uznać:

      1) za wykonany;

    2) za wykonany, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanego lub wykorzystanego nieprawidłowo dofinansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia otrzymania przez Lidera konsorcjum dofinansowania do dnia zwrotu;

    3) za niewykonany w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu całości lub części dofinansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia otrzymania przez Lidera konsorcjum dofinansowania do dnia zwrotu, bądź bez wzywania do zwrotu dofinansowania w przypadkach, o których mowa w § 16 ust. 6 Umowy.

    4) w przypadku o którym mowa w § 9 ust. 19 Umowy za niewykonany w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu całości lub części otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia otrzymania przez Lidera konsorcjum dofinansowania do dnia zwrotu (patrz: § 16 ust. 10 Umowy), bądź bez wzywania do zwrotu otrzymanego dofinansowania.

     

    1. Pytanie dot. generatora. Mamy pole tekstowe oraz możliwość dopięcia załącznika np. pkt. 2 Nowość rezultatów projektu. Jest tam kilka okienek tekstowych oraz załącznik poniżej. Czy jeżeli dopnę załącznik z opisem to czy muszę również wprowadzać tekst do pola tekstowego czy może ono zostać puste?

    Odp. Pole tekstowe jest obligatoryjne do uzupełnienia, załącznik jest częścią dodatkową. Wnioskodawca musi uzupełnić pole tekstowe.

     

    1. W którym momencie podpisuje wniosek osoba uprawniona?

    Odp. Wnioskodawca załącza w systemie informatycznym LSI oświadczenie, w którym potwierdza, że dane we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym oraz że osoba składająca ten wniosek jest uprawniona, aby reprezentować wnioskodawcę. Należy również zapoznać się z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, w części dotyczącej załączników do wniosku.

     

    1. Jak należy rozumieć "farma wiatrowa" w warunku "model cyfrowy farm wiatrowej zweryfikowanym danymi z co najmniej 10 funkcjonujących w Polsce farm wiatrowych" w kategorii T2.1.1. Czy trzeba być obecnym na całej farmie czy wystarcza obecność na części z turbin. Zdarza się również że pojedyncze turbiny mają oddzielne koncesje wydane przez URE, przez co jedna duża farma może składać się kilku mniejszych farm wiatrowych, na przykład 4 na różnych przyłączach. Co jest wskaźnikiem definiującym stwierdzenie "farma wiatrowa" w takim przypadku?

    Odp. Pojęcie "farma wiatrowa" odnosi się do jednostki składającej się z jednej lub więcej turbin wiatrowych, które działają jako całość pod kątem operacyjnym, infrastrukturalnym i prawnym. Kluczowe będzie, aby model cyfrowy obejmował dane z co najmniej 10 różnych farm wiatrowych, przy czym każda farma powinna być traktowana jako odrębna jednostka operacyjna.

    Wskaźnikami definiującymi "farmę wiatrową" będą łącznie:

    Koncesja wydana przez URE – każda oddzielna koncesja może definiować niezależną farmę.

    Przyłącza do sieci – oddzielne przyłącza mogą wskazywać na odrębne jednostki.

    Operacyjne zarządzanie – jeśli dany obszar jest traktowany jako odrębna całość w ramach operacji i zarządzania, można go uznać za odrębną farmę wiatrową.

     

    Przy tworzeniu modelu cyfrowego zalecamy uwzględnienie danych z co najmniej 10 niezależnych jednostek operacyjnych, które spełniają łącznie ww. kryteria na najwyższym poziomie grupowania, czyli np. grupa 5 turbin z 5 odrębnymi koncesjami, ale posiadająca 1 wspólny system sterowania i 1 wspólny GPZ, powinna być traktowana jako jedna farma wiatrowa, a nie jako 5 farm wiatrowych.

    Z perspektywy celów modelowania cyfrowego, zbierane dane powinny obejmować różnorodne farmy wiatrowe i ich pełny wpływ na środowisko, sieć energetyczną oraz rynek energii. Weryfikacja modelu danymi z całej farmy, a nie tylko z pojedynczych turbin, jest kluczowa do oceny oddziaływania na zdrowie ludzi, awifaunę, oraz inne elementy środowiska i systemu energetycznego.

     

     

     

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
02.08.2024 17:53 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 12.0 06.11.2024 14:09 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 11.0 31.10.2024 15:14 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 10.0 04.10.2024 13:42 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 9.0 04.10.2024 13:16 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 8.0 04.10.2024 13:10 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 7.0 17.09.2024 10:15 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 6.0 16.09.2024 11:55 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 5.0 16.09.2024 11:02 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 4.0 16.09.2024 00:00 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 3.0 05.09.2024 16:32 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 2.0 02.08.2024 18:08 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (III konkurs) 1.0 02.08.2024 17:53 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}