Projekt UKE „Prosto po Polsku”
27.10.2020
Pracownicy Urzędu Komunikacji Elektronicznej realizują wewnętrzny projekt „Prosto po Polsku” od 2017 roku.
Co chcą osiągnąć
- Zmienić standard komunikacji z klientem zewnętrznym i wewnętrznym.
- Doradzać konsumentom na rynku telekomunikacyjnym, jakie mają prawa i obowiązki, prosto
i zrozumiale. - Dbać o przystępność komunikatów i tworzyć treści na stronie internetowej tak, aby były
dostępne dla klientów, bez względu na wiek czy poziom wykształcenia. - Prowadzić efektywne prezentacje i szkolenia dla odbiorców kampanii edukacyjnych UKE.
Etapy zmian – co zrobił zespół
- Wziął udział w szkoleniu centralnym „Tworzenie komunikatów pisemnych zrozumiałych i dopasowanych do odbiorcy”. Poprowadził je zespół ekspertów, w tym dr Tomasz Piekot - językoznawca z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (2017 rok).
- Zmienił strony internetowe urzędu uke.gov.pl i cik.uke.gov.pl tak, aby ich układ i treści były przyjazne dla odbiorcy.
- Zmienił na stronie cik.uke.gov.pl, skierowanej do konsumentów, ponad 200 artykułów na temat praw i obowiązków konsumentów, a także dochodzenia roszczeń na rynku telekomunikacyjnym i pocztowym.
Cechy języka
- perspektywa odbiorcy
- blok prostych pytań i odpowiedzi z podstawą prawną na końcu tekstu
- krótkie zdania, bez wielosłowia
- przekaz wprost, który nie obniża wartości merytorycznej
- Przygotował nowe wzory prezentacji, księgi znaku, grafiki, wzory tabel i wykresów. Dzięki temu dokumenty i prezentacje UKE są spójne i kształtują pozytywny wizerunek urzędu.
- Opracował szablony pism, w których uwzględnili kryteria dostępności i zasady dotyczące organizacji treści i segmentacji tekstu.
- Zmienił układ i treść ulotek i plakatów informacyjnych. Uprościł język, usunął cytaty z Prawa telekomunikacyjnego i prawniczy żargon. Przekaz jest prosty, skierowany bezpośrednio do odbiorcy, ułożony w logicznym porządku. Część tekstu zespół zastąpił grafikami.
Jakich usług dotyczą ulotki UKE
- przeniesienie numeru
- Premium Rate
- roaming
- reklamacja
- Pozasądowe Rozwiązywanie Sporów – ADR
- Wiem, co podpisuję – ulotka do kampanii dot. świadomego zawierania umów
- Klikam z głową – ulotka do kampanii na temat bezpieczeństwa w sieci, dla dzieci i rodziców
- #keepCTRL - ulotka do kampanii na temat bezpieczeństwa w sieci, dla dzieci i rodziców
Zobacz ulotki UKE
- Dociera do konsumentów przez profil UKE na Facebooku dzięki cyklom edukacyjnym, w których piszą i mówią prosto o przepisach prawa.
- #UKEradzi: przykładowy post z profilu na FB
- Ekspert radzi: przykładowy film
- #uwagaphishing: film edukacyjny
Wideo
- Opracował poradniki dla konsumentów, opierając się na zasadach prostego języka.
Zobacz poradnik wakacyjny UKE
- W 2020 r. kilkudziesięciu pracowników UKE wzięło udział w kursie „Tworzenie komunikatów pisemnych zrozumiałych i dopasowanych do odbiorcy”. Kurs jest dostępny w systemie e-learningowym KPRM.
Kolejne wyzwania
Pracownicy UKE planują:
- wypracować i wprowadzić w urzędzie standard komunikacji z klientem wewnętrznym i zewnętrznym, opartego na zasadach prostego języka;
- zlecić audyt, który pozwoli wyeliminować błędy i zaplanować dalsze zmiany w komunikacji.
Materiały
Projekt UKE "Prosto po polsku"Projekt_UKE_prosto_po_polsku.pdf 0.63MB