W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Doradca ds. etyki

Doradca to pracownik urzędu, któremu ufają pozostali pracownicy i zwracają się do niego w sytuacjach etycznie wątpliwych - takich, w których nie wiedzą, jak się zachować. Wątpliwości mogą być różne, np.:

  • Czy przyjąć propozycję firmy prywatnej i poprowadzić szkolenie z tematu, którym zajmuję się na co dzień?
  • Czy wziąć udział w demonstracji, która nie utrudnia funkcjonowania urzędu ale jest organizowana pod egidą partii politycznej? 
  • Czy i jak reagować, gdy jestem przekonany, że polecenie służbowe łamie prawo?
  • Czy mogę przyjąć i zachować upominek od delegacji zagranicznej, która odwiedza mój urząd?

Najważniejszym zadaniem doradcy jest służyć radą - ostateczną decyzję podejmuje jednak sam zainteresowany.

Doradca to także „prawa ręka” kierownika urzędu w upowszechnianiu zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej. Ułatwia on pracownikom ich poznanie, zrozumienie i stosowanie. Do jego zadań może należeć także np. identyfikacja obszarów do usprawnień w zakresie kultury opartej na wartościach w urzędzie np. poprzez przeprowadzanie  anonimowej samooceny kultury uczciwości organizacji i współpraca z innymi osobami, które są odpowiedzialne za przeciwdziałanie zjawiskom niepożądanym w urzędzie, w szczególności mobbingowi, nierównemu traktowaniu, korupcji. Powołanie doradcy jest przykładem - i dowodem - dbałości kierownika urzędu o kulturę uczciwości swoich pracowników. Dobrą praktyką jest wybór doradcy w tajnych wyborach przez samych pracowników i powołanie go za jego zgodą.

Funkcja doradcy wiąże się ze szczególnymi kompetencjami i obowiązkami, które wybrana osoba wykonuje dodatkowo względem swoich podstawowych zadań wynikających z opisu stanowiska pracy. Dlatego dyrektor generalny/kierownik urzędu może przyznać takiej osobie dodatek zadaniowy lub nagrodę z funduszu nagród za wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji doradcy.

26 lutego 2020 r. Szef Służby Cywilnej przekazał dyrektorom generalnym i kierownikom urzędów zalecenie w sprawie standardów pracy doradców ds. etyki w służbie cywilnej. Standardy mają być inspiracją i wsparciem dla liderów organizacji w ustanawianiu tej funkcji w urzędach. Tutaj znajdą Państwo przykłady dobrych praktyk wyboru doradcy ds. etyki w Urzędzie Zamówień Publicznych oraz zespołu doradców w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Materiały

Prezentacja dotycząca powołania zespołu doradców etycznych w KPRM
kprm​_1​_powolanie​_zespolu​_doradcow​_etycznych​_kprm.pptx 0.25MB
Zarządzenie nr 52 Dyrektora Generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie powołania i zadań Zespołu Doradców Etycznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
kprm​_2​_zarzadzenie​_nr​_52​_dg​_kprm.pdf 1.14MB
Regulamin wyborów do zespołu doradców etycznych
kprm​_3​_regulamin.pdf 0.46MB

Urząd Zamówień Publicznych

Materiały

Informacja na temat sposobu powołania w UZP doradcy ds. etyki
uzp​_1​_20170714​_informacja​_na​_temat​_sposobu​_powolania​_w​_uzp​_doradcy​_ds.docx 0.01MB
Zarządzenie nr 231 Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 10 listopada 2016 r. w sprawie wytycznych w zakresie zapobiegania korupcji oraz postępowania w przypadku zaistnienia sytuacji korupcyjnych lub zachować niepożądanych w Urzędzie Zamówień Publicznych
uzp​_2​_zarzadzenie​_nr​_231​_prezesa​_uzp.pdf 2.03MB
{"register":{"columns":[]}}