Doradca ds. etyki
Doradca to pracownik urzędu, któremu ufają pozostali pracownicy i zwracają się do niego w sytuacjach etycznie wątpliwych - takich, w których nie wiedzą, jak się zachować. Wątpliwości mogą być różne, np.:
- Czy przyjąć propozycję firmy prywatnej i poprowadzić szkolenie z tematu, którym zajmuję się na co dzień?
- Czy wziąć udział w demonstracji, która nie utrudnia funkcjonowania urzędu ale jest organizowana pod egidą partii politycznej?
- Czy i jak reagować, gdy jestem przekonany, że polecenie służbowe łamie prawo?
- Czy mogę przyjąć i zachować upominek od delegacji zagranicznej, która odwiedza mój urząd?
Najważniejszym zadaniem doradcy jest służyć radą - ostateczną decyzję podejmuje jednak sam zainteresowany.
Doradca to także „prawa ręka” kierownika urzędu w upowszechnianiu zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej. Ułatwia on pracownikom ich poznanie, zrozumienie i stosowanie. Do jego zadań może należeć także np. identyfikacja obszarów do usprawnień w zakresie kultury opartej na wartościach w urzędzie np. poprzez przeprowadzanie anonimowej samooceny kultury uczciwości organizacji i współpraca z innymi osobami, które są odpowiedzialne za przeciwdziałanie zjawiskom niepożądanym w urzędzie, w szczególności mobbingowi, nierównemu traktowaniu, korupcji. Powołanie doradcy jest przykładem - i dowodem - dbałości kierownika urzędu o kulturę uczciwości swoich pracowników. Dobrą praktyką jest wybór doradcy w tajnych wyborach przez samych pracowników i powołanie go za jego zgodą.
Funkcja doradcy wiąże się ze szczególnymi kompetencjami i obowiązkami, które wybrana osoba wykonuje dodatkowo względem swoich podstawowych zadań wynikających z opisu stanowiska pracy. Dlatego dyrektor generalny/kierownik urzędu może przyznać takiej osobie dodatek zadaniowy lub nagrodę z funduszu nagród za wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji doradcy.
26 lutego 2020 r. Szef Służby Cywilnej przekazał dyrektorom generalnym i kierownikom urzędów zalecenie w sprawie standardów pracy doradców ds. etyki w służbie cywilnej. Standardy mają być inspiracją i wsparciem dla liderów organizacji w ustanawianiu tej funkcji w urzędach. Tutaj znajdą Państwo przykłady dobrych praktyk wyboru doradcy ds. etyki w Urzędzie Zamówień Publicznych oraz zespołu doradców w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Materiały
Prezentacja dotycząca powołania zespołu doradców etycznych w KPRMkprm_1_powolanie_zespolu_doradcow_etycznych_kprm.pptx 0.25MB Zarządzenie nr 52 Dyrektora Generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie powołania i zadań Zespołu Doradców Etycznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
kprm_2_zarzadzenie_nr_52_dg_kprm.pdf 1.14MB Regulamin wyborów do zespołu doradców etycznych
kprm_3_regulamin.pdf 0.46MB
Urząd Zamówień Publicznych
Materiały
Informacja na temat sposobu powołania w UZP doradcy ds. etykiuzp_1_20170714_informacja_na_temat_sposobu_powolania_w_uzp_doradcy_ds.docx 0.01MB Zarządzenie nr 231 Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 10 listopada 2016 r. w sprawie wytycznych w zakresie zapobiegania korupcji oraz postępowania w przypadku zaistnienia sytuacji korupcyjnych lub zachować niepożądanych w Urzędzie Zamówień Publicznych
uzp_2_zarzadzenie_nr_231_prezesa_uzp.pdf 2.03MB