Bezpieczny autobus
Podróż autobusem lub autokarem to nie tylko przygoda lub konieczność, ale też często powrót do wspomnień pierwszych wycieczek szkolnych. Dla nas to także wyzwanie – pracujemy nad udoskonaleniem usługi Bezpieczny autobus w aplikacji mObywatel 2.0. Będzie w niej można skorzystać ze skanowania tablic rejestracyjnych w celu precyzyjnego zidentyfikowania konkretnego pojazdu.
Usługa Bezpieczny autobus umożliwia sprawdzenie:
- Informacji, czy autobus lub autokar ma ważne obowiązkowe badanie techniczne oraz kiedy powinno odbyć się kolejne badanie.
- Czy pojazd ma ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC.
- Stanu licznika z ostatniego badania technicznego.
- Danych technicznych – liczby miejsc i masy pojazdu.
- Czy pojazd jest oznaczony w bazie jako wyrejestrowany.
Jakie założenia musieliśmy spełnić, żeby projekt mógł się powieść?
- Głównym celem projektu było dostarczenie obywatelowi usługi, dzięki której może sprawdzić autobus lub autokar.
- Projekt musiał spełniać wszelkie wymogi prawne (m.in. pobieranie danych z systemu CEPiK czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców).
- Projekt musiał być przejrzysty i prosty, żeby użytkownik szybko mógł dostać się do najpotrzebniejszych informacji bez rozpraszania uwagi zbędnymi elementami.
Główne wyzwania, które stały przed projektantami:
- Głównym problemem była ilość informacji, które otrzymujemy z CEPIK. Przez ich ogrom trudno było zaprojektować widok, który będzie czytelny dla użytkownika – szybki i wygodny dostęp do danych był tutaj bardzo istotny.
- Projekt skanera numerów rejestracyjnych. Musieliśmy w jednym interfejsie udostępnić opcję ręcznego wprowadzania numeru, a także jego skanowania za pomocą aparatu w telefonie (skaner OCR).
- Zaprojektowanie karty ze statusami informującymi o tym, czy pojazd ma ważne dokumenty / jest kradziony / nie posiada kompletu dokumentów.
Jak odpowiedzieliśmy na te wyzwania:
- Akordeony
Mniej istotne informacje poukrywaliśmy w akordeony, czyli rozwijane elementy interfejsu, żeby nie rozpraszać uwagi i zmniejszyć czas wyszukiwania najważniejszych danych na ekranie.
- Ikona wywołująca skaner
Przeprowadziliśmy badania na temat czytelności i funkcjonalności ikony w polu wprowadzania numeru rejestracyjnego. Ikona ta wywołuje skaner tablicy.
Udostępnienie mieszanej opcji ma połączyć różne preferencje użytkowników. Daje to wybór i umożliwia skorzystanie z wybranej przez siebie metody wprowadzania numerów.
Badania jasno pokazały, że z rozwiązania będą zadowoleni ci, którzy wolą wpisać dane w pole tekstowe, lecz także ci, którzy są zwolennikami skanowania.
- Dostępność
Łączenie opcji wpływa także dobrze na dostępność – osoby, które z różnych powodów mają trudności z manualnym wprowadzeniem numeru, mogą skorzystać z opcji skanowania, co znacznie ułatwi im korzystanie z usługi.
Dodatkowo mieszany sposób wprowadzania danych zwiększa skuteczność w przypadku złych warunków oświetleniowych, kiepskiej jakości tablicy rejestracyjnej lub innych czynników, które mogłyby utrudnić skanowanie.
Dajemy użytkownikowi alternatywę, która może pomóc w uniknięciu frustracji związanej z trudnościami technicznymi.
- Jednoznaczny status pojazdu
Karta z tym rozwiązaniem jest kluczowa z kilku powodów:
- dostarcza natychmiastowej informacji, co przekłada się na szybkość korzystania z usługi,
- użytkownik od razu orientuje się, czy pojazd ma ważne dokumenty / jest kradziony / nie posiada kompletu dokumentów. Redukuje to obawy dotyczące stanu technicznego pojazdu, a użytkownik nie musi szukać i przekopywać się przez zbyt dużą ilość mniej ważnych informacji.
Sprawdź, jak pracujemy nad rozwiązaniem skanera OCR w funkcjonującej już usłudze Bezpieczny autobus:
ZOBACZ MAKIETĘ