Pełnomocnictwa
Dzięki Pełnomocnictwom w mObywatelu będzie można w prosty sposób i za darmo wystawiać pełnomocnictwa, korzystać z nich oraz nimi zarządzać. Nowa funkcjonalność będzie dostępna zarówno w mObywatelu w przeglądarce, jak i w aplikacji mobilnej. Dzięki temu będzie można podać numer konkretnego pełnomocnictwa i w ten sposób potwierdzić w urzędzie, że działa się w imieniu innej osoby, firmy czy instytucji.
Jakie założenia przyjęliśmy:
Głównym celem projektu było stworzenie funkcjonalności / usługi Pełnomocnictwa dostępnej w ramach aplikacji mobilnej mObywatel 2.0.
Aby to było możliwe, musieliśmy zadbać o:
-
Zgodność z wymaganiami prawnymi, czyli legislacją.
-
Czytelność i łatwość korzystania przez użytkownika z funkcjonalności mimo skomplikowanych kwestii prawnych.
-
Uproszczenie procesu udzielania i korzystania z pełnomocnictwa.
Jakie problemy chcieliśmy rozwiązać:
-
Usługa Pełnomocnictwa jest tak złożona, że użytkownicy mieli potrzebę dostępu do wielu informacji. W szczególności do definicji pojęć, które pojawiają się podczas korzystania z Pełnomocnictw, ale też do informacji na temat samych zasad działania usługi.
-
Trudny i niejasny proces tworzenia pełnomocnictwa.
-
Urzędowe, formalne nazewnictwo niezrozumiałe dla użytkownika bez wcześniejszego gruntownego zapoznania się z tematem.
-
Zbyt duża liczba informacji przytłaczała użytkowników przy pierwszym kontakcie z panelem głównym przy większej liczbie pełnomocnictw. Wpływało to negatywnie na szybkość poruszania się po aplikacji, a tym samym na realizację celu.
-
Przycisk sortowania był mało przydatny.
Tak wyglądała praca nad tworzeniem usługi:
-
Onboarding (ekrany powitalne) + infopage (strona z informacjami)
Kiedy poznaliśmy potrzeby użytkowników, jasne stało się, że potrzebujemy dodać w onboardingu (przy pierwszym uruchomieniu usługi) poszerzony opis procesu udzielania, akceptowania i wykorzystania pełnomocnictwa.
Konieczne było też dodanie rozbudowanego tzw. infopage’a (ekranu informacyjnego) z podstawowymi informacje o procesie.
-
Panel główny
Ważnym zadaniem było dla nas uporządkowanie wyglądu panelu głównego, w którym użytkownicy mają informacje o udzielonych i otrzymanych pełnomocnictwach.
Po zmianach ekran ten stał się bardziej czytelny, m.in. dzięki temu, że usunęliśmy zbędne informacje jak data i sortowanie.
-
Tworzenie pełnomocnictwa
Dla wygody użytkowników dokonaliśmy szeregu uproszczeń. Zmienił się ekran z kategoriami przy wyborze spraw, wszystko jest dużo bardziej czytelne i zrozumiałe.
Ponadto na górnej belce dodaliśmy pasek postępu, który pokazuje, na jakim etapie jest użytkownik w procesie załatwiania danego pełnomocnictwa. Po wprowadzonych przez nas zmianach można też edytować poszczególne kroki.
-
Moduł historii
Aby wrażenia z korzystania z Pełnomocnictw były jak najlepsze, czas spędzony w aplikacji jak najkrótszy, a poruszanie się po niej jak najbardziej intuicyjne, zmieniliśmy sposób wyświetlania najnowszych zdarzeń.
Pokazują się one teraz na samej górze listy. W dodatku uprościliśmy opis zdarzeń, a do ich daty dodaliśmy godzinę.
Obecnie efekt naszej pracy wygląda tak:
ZOBACZ MAKIETĘ