Zakładanie mObywatela 2.0 w urzędzie
W Pionie Innowacji i Jakości pracujemy nad usługą, która pozwoli na aktywację aplikacji mObywatel 2.0 i mDowodu w urzędzie gminy, po potwierdzeniu tożsamości i obywatelstwa użytkownika.
Wdrożenie rozwiązania stanie się alternatywą do samodzielnej aktywacji aplikacji, będzie miało też kilka plusów dla obywateli:
-
Pomoże w procesie rejestracji – pomoc urzędników może znacznie ułatwić ten proces osobom, które mają trudności z samodzielną aktywacją i korzystaniem z aplikacji.
-
Urzędnik rozwieje wszelkie wątpliwości i odpowie na pytania dotyczące korzystania z aplikacji, jeżeli dany użytkownik będzie potrzebował więcej informacji.
-
Osoby, które przyjdą do urzędu, by złożyć pierwszy wniosek o dowód osobisty, na tym samym spotkaniu będą mogły też wnioskować o aktywację mObywatela. Po aktywacji w urzędzie gminy będą mogły natychmiast skorzystać z mDowodu i usług w aplikacji.
Jakie założenia przyjęliśmy:
Proces potwierdzania tożsamości urzędnik rozpocznie w systemie Źródło (z którego korzysta na co dzień) i może to zrobić:
-
zaraz po złożeniu wniosku o dowód osobisty przez obywatela,
-
jako osobny wniosek – dotyczy to osób, które posiadają już dowód osobisty zarejestrowany w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Oznacza to, że obywatel zaraz po złożeniu wniosku o dowód osobisty (oczekując na wyrobienie dokumentu), może korzystać i legitymować się aktywnym mDowodem w swojej aplikacji mobilnej mObywatel 2.0.
Jakim wyzwaniom musieliśmy sprostać, żeby projekt mógł się powieść?
1. Stworzenie czytelnego interfejsu i zrozumiałego procesu dla odbiorców, aby osoby o różnych stopniach znajomości technologii były w stanie go ukończyć.
2. Szkolenie personelu – osoby w urzędach gmin muszą być odpowiednio wyedukowane, aby pomóc obywatelom w procesie aktywacji.
3. Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych obywateli.
4. Integracja z systemami urzędów gmin, aby umożliwić dostęp do danych i usług publicznych.
Jak odpowiedzieliśmy na te wyzwania:
-
Potwierdzenie tożsamości
Zastosowaliśmy jasny podział potwierdzania tożsamości:
- online, czyli potwierdzenie swojej tożsamości profilem zaufanym, e-dowodem lub bankowością elektroniczną,
- w urzędzie gminy – otrzymanie kodu QR podczas wizyty w celu potwierdzenia tożsamości.
-
Jasna informacja zwrotna
Umieściliśmy informacje o potrzebnych krokach przed aktywacją dokumentu, takie jak podpisanie wniosku o potwierdzenie tożsamości otrzymanego przez urzędnika i niezamykanie aplikacji aż do zakończenia całego procesu.
Wprowadziliśmy ekran z komunikatem, który powiadamia o kryptograficznym zabezpieczeniu danych w trakcie procesu. Dzięki temu uzyskamy efekt poprowadzenia użytkownika za rękę, tak by czuł się jak najbardziej bezpiecznie i komfortowo.
Obecnie efekt naszej pracy wygląda tak:
ZOBACZ MAKIETĘ