W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zakładanie mObywatela 2.0 w urzędzie

W Pionie Innowacji i Jakości pracujemy nad usługą, która pozwoli na aktywację aplikacji mObywatel 2.0 i mDowodu w urzędzie gminy, po potwierdzeniu tożsamości i obywatelstwa użytkownika. 

Zakładanie mObywatela 2.0 w urzędzie.

Wdrożenie rozwiązania stanie się alternatywą do samodzielnej aktywacji aplikacji, będzie miało też kilka plusów dla obywateli: 

  1. Pomoże w procesie rejestracji – pomoc urzędników może znacznie ułatwić ten proces osobom, które mają trudności z samodzielną aktywacją i korzystaniem z aplikacji. 

  1. Urzędnik rozwieje wszelkie wątpliwości i odpowie na pytania dotyczące korzystania z aplikacji, jeżeli dany użytkownik będzie potrzebował więcej informacji. 

  1. Osoby, które przyjdą do urzędu, by złożyć pierwszy wniosek o dowód osobisty, na tym samym spotkaniu będą mogły też wnioskować o aktywację mObywatela. Po aktywacji w urzędzie gminy będą mogły natychmiast skorzystać z mDowodu i usług w aplikacji. 
      

Jakie założenia przyjęliśmy:

Proces potwierdzania tożsamości urzędnik rozpocznie w systemie Źródło (z którego korzysta na co dzień) i może to zrobić: 

  • zaraz po złożeniu wniosku o dowód osobisty przez obywatela, 

  • jako osobny wniosek – dotyczy to osób, które posiadają już dowód osobisty zarejestrowany w Rejestrze Dowodów Osobistych. 

Oznacza to, że obywatel zaraz po złożeniu wniosku o dowód osobisty (oczekując na wyrobienie dokumentu), może korzystać i legitymować się aktywnym mDowodem w swojej aplikacji mobilnej mObywatel 2.0.
 

Jakim wyzwaniom musieliśmy sprostać, żeby projekt mógł się powieść?  

1. Stworzenie czytelnego interfejsu i zrozumiałego procesu dla odbiorców, aby osoby o różnych stopniach znajomości technologii były w stanie go ukończyć.

2. Szkolenie personelu – osoby w urzędach gmin muszą być odpowiednio wyedukowane, aby pomóc obywatelom w procesie aktywacji.

3. Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych obywateli.

4. Integracja z systemami urzędów gmin, aby umożliwić dostęp do danych i usług publicznych. 

 
Jak odpowiedzieliśmy na te wyzwania:

  • Potwierdzenie tożsamości



    Zastosowaliśmy jasny podział potwierdzania tożsamości:

    - online, czyli potwierdzenie swojej tożsamości profilem zaufanym, e-dowodem lub bankowością elektroniczną,
    - w urzędzie gminy – otrzymanie kodu QR podczas wizyty w celu potwierdzenia tożsamości.
     

  • Jasna informacja zwrotna



    Umieściliśmy informacje o potrzebnych krokach przed aktywacją dokumentu, takie jak podpisanie wniosku o potwierdzenie tożsamości otrzymanego przez urzędnika i niezamykanie aplikacji aż do zakończenia całego procesu.

    Wprowadziliśmy ekran z komunikatem, który powiadamia o kryptograficznym zabezpieczeniu danych w trakcie procesu. Dzięki temu uzyskamy efekt poprowadzenia użytkownika za rękę, tak by czuł się jak najbardziej bezpiecznie i komfortowo.



    Obecnie efekt naszej pracy wygląda tak:

    ZOBACZ MAKIETĘ

{"register":{"columns":[]}}