Wirtualny Asystent
Zgodnie z naszymi zamierzeniami technologia GPT, wykorzystująca sztuczną inteligencję, ma umożliwić obywatelom skuteczną komunikację w postaci Wirtualnego Asystenta - bota. Celem jest skrócenie czasu potrzebnego do uzyskania interesujących użytkownika informacji.
Inteligentny bot
Aby było to możliwe, w Pionie Innowacji i Jakości rozpoczęliśmy prace nad rozwojem chatbota tekstowego. Umożliwi on użytkownikom zadawanie pytań na tematy związane z administracją publiczną poprzez płynną, naturalną rozmowę.
Dzięki temu, w odpowiedzi na zadane pytanie dotyczące usług administracji, otrzymamy wyczerpującą informację zwrotną podaną w formie naturalnej wypowiedzi. Będzie ona oparta o bazę artykułów z portalu Gov.pl.
Jak będzie działał asystent?
Rozmowa z asystentem będzie się odbywała w formie pisemnej, tak jakbyśmy rozmawiali ze znajomym na jednym z popularnych komunikatorów. Wstępnie zakładamy, że każda konwersacja umożliwi zadanie 10 pytań - po wyczerpaniu limitu będzie można rozpocząć nową rozmowę.
Czy i jaki ów limit będzie, ustalimy na kolejnych etapach prac. Niezmienne pozostanie jednak, że w każdym momencie będzie można zakończyć konwersację, zamykając okno chatu.
W apce mObywatel 2.0 bot będzie dostępny po zalogowaniu. Aby dane użytkowników były bezpieczne, bot nie będzie mógł odczytać informacji np. o naszych danych osobowych czy punktach karnych. Nie poprosimy go też o przeczytanie daty ważności dowodu. Bot będzie za to odpowiadał na ogólne zapytania dotyczące sposobu załatwiania urzędowych spraw czy usług dostępnych w formie cyfrowej.
Na tym etapie prac planujemy, że usługa wystartuje jako PoC – Proof of Concept - czyli pilotażowa wersja, która pokaże możliwości wdrożenia. Może się to oczywiście jeszcze zmienić.
Jakie główne założenia musimy spełnić, żeby projekt mógł się powieść?
-
Obsługa dużej liczby artykułów / ilości wiedzy.
-
Dostarczenie merytorycznej odpowiedzi.
-
Skondensowanie informacji z wielu źródeł.
Główne wyzwania, które przed nami stoją:
-
Dobór właściwej technologii – wybór silnika konwersacji zdolnego do samodzielnego generowania treści na podstawie obszernych źródeł wiedzy.
-
Odpowiednie przygotowanie i obróbka danych źródłowych – przygotowanie danych ze źródeł w sposób umożliwiający zasilenie bota wiedzą.
-
Optymalizacja skuteczności bota i pewność odpowiedzi – ciągłe doskonalenie silnika, aby bot jak najlepiej udzielał odpowiedzi na pytania.
-
Zapewnienie, że chatbot będzie w stanie zrozumieć intencje użytkowników i odpowiednio zareagować.
-
Zagwarantowanie dostępności dla wszystkich użytkowników – projektanci muszą dostosować interfejs do wytycznych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Polega to na zastosowaniu technologii pomagających osobom z niepełnosprawnościami, dopilnowaniu jak najlepszej czytelności tekstu oraz jak najłatwiejszej nawigacji.
-
Intuicyjność i wygoda prezentowanych treści oraz nawigacji między aplikacją a przeglądarką.
Obecnie efekt naszej pracy wygląda tak:
ZOBACZ MAKIETĘ