Polityka partycypacji i transparentności Ministerstwa Cyfryzacji
Nowoczesne podejście do partycypacji społecznej wymaga zrozumienia, że „tradycyjne” procesy konsultacyjne to zbyt mało, zwłaszcza w sprawach o dużym wpływie na obywateli. W Ministerstwie Cyfryzacji powstaje dokument, który ma umożliwić udział w budowaniu państwa cyfrowego także osobom spoza branży. Konsultacje dotyczące kształtu tego dokumentu potrwają do 10 kwietnia.
Cyfryzacja jest procesem wszechogarniającym, obejmującym relacje towarzyskie, rozrywkę, sprawy administracyjne i finansowe czy obszar pracy. Trendy, procesy i regulacje dotyczące cyfryzacji stały się jednym z wiodących tematów debaty medialnej i społecznej. Właśnie dlatego należy rozszerzyć dyskusję na ten temat i zwiększyć przejrzystość działań władz w tym obszarze.
Kwestie rozwoju cyfryzacji, które dotyczą większości społeczeństwa, wymagają proaktywnych działań na rzecz zbierania głosów obywateli jeszcze przez rozpoczęciem prac legislacyjnych. Dajemy więc możliwość konsultacji istotnych aktów legislacyjnych, jeszcze przed nadaniem im kształtu dokumentu. Projekty ustaw będą konsultowane trzykrotnie:
1. Na etapie założeń do projektu;
2. Przed wysłaniem projektu do Rządowego Centrum Legislacji;
3. Na etapie rządowym.
W ramach konsultacji dyskutowane będą także projekty polskich stanowisk do unijnych aktów legislacyjnych.
Pytania do konsultacji
Budując środowisko i partycypacji społecznej w działaniach Ministerstwa Cyfryzacji, będziemy wdzięczni za Państwa sugestie dotyczące założeń sformułowanych w załączonym dokumencie. Można je przesyłać na adres konsultacje@cyfra.gov.pl.
Poniżej lista pytań, które mogą pomóc w przygotowaniu wkładu do konsultacji.
1. W jaki sposób skutecznie włączać obywateli niezajmujących się na co dzień polityką cyfrową, w dyskusję na temat działań Ministerstwa – zarówno ściśle legislacyjnych, jak i pozalegislacyjnych?
2. Jak powinien wyglądać wzorowy proces konsultacji aktów legislacyjnych na etapie przed wpisaniem projektu do wykazu prac Rady Ministrów? Na ile reguły sformułowane w ramach „7 zasad konsultacji” wymagają aktualizacji?
3. W jaki sposób i jakimi kanałami Ministerstwo powinno informować o prowadzonych działaniach związanych z partycypacją społeczną?
4. Jakie techniki partycypacyjne i narzędzia cyfrowe powinny zostać wdrożone, by zapewnić skuteczne zbieranie głosów obywateli i interesariuszy, a na późniejszym etapie – ich efektywną analizę?
Materiały
Polityka partycypacji i transparentności MC - założenia wstępnePolityka_partycypacji_i_transparentności_MC_-_założenia_wstępne.pdf 0.53MB ZPP opinia ws. Polityki partycypacji i transparentności MC
ZPP_opinia_ws_Polityki_partycypacji_i_transparentności_MCdocx.pdf 0.15MB PIIT opinia ws. Polityki partycypacji i transparentności MC
PIIT_opinia_ws_Polityki_partycypacji_i_transparentności_MC.pdf 0.12MB OFL opinia ws. Polityki partycypacji i transparentności MC
OFL_opinia_ws_Polityki_partycypacji_i_transparentności_MCdocx.pdf 0.13MB FPD opinia ws. Polityki partycypacji i transparentności MC
FPD_opinia_ws_Polityki_partycypacji_i_transparentności_MCdocx.pdf 0.08MB