Udostępnianie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL
Kto może złożyć wniosek?
O udostępnienie danych za pomocą urządzeń teletransmisji mogą się ubiegać:
- podmioty, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności, w zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań,
- podmioty, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności, po wykazaniu interesu faktycznego,
- podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, 17, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, oraz instytucji utworzonej na podstawie art. 105 ust. 4 tej ustawy,
- notariusze,
- dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
- kredytodawcy w rozumieniu art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim,
- dostawcy, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 4, 6, 9 i 11 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r.
o usługach płatniczych, - biura informacji gospodarczej, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r.
o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
Jak zainicjować postępowanie?
Udostępnienie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL w drodze weryfikacji wymaga złożenia formalnego wniosku, którego wzór określa rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL (załącznik nr 3). Przed złożeniem ww. wniosku podmiot dokonujący integracji powinien przeprowadzić prace techniczne na podstawie udostępnionej dokumentacji. Może też uzyskać dostęp do środowiska testowego na podstawie wniosku dostępowego.
Wniosek o wydanie decyzji administracyjnej umożliwiającej udostępnienie danych może zostać złożony:
- w formie pisemnej na adres: Ministerstwo Cyfryzacji ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
- w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wniosek należy skierować na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Ministerstwa Cyfryzacji.
Jaki jest przebieg postępowania?
Postępowanie składa się z dwóch etapów. W pierwszym, w oparciu o uzasadnienie złożonego wniosku i podstawę prawną wskazane przez Wnioskodawcę albo wykazany interes faktyczny bada się uprawnienie Strony do uzyskania zgody Ministra Cyfryzacji na udostępnienie danych za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji. Drugi etap to ocena spełnienia wymagań technicznych, które stanowią przede wszystkim:
- wymóg posiadania urządzeń lub systemów teleinformatycznych przeznaczonych do komunikowania się z rejestrem zastrzeżeń numerów PESEL, umożliwiających identyfikację osoby uzyskującej informację o istnieniu lub nieistnieniu zastrzeżenia numeru PESEL oraz datę uzyskania informacji;
- wymóg posiadania zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych właściwych dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiających osobom nieuprawnionym dostęp do przetwarzania danych osobowych i wykorzystania danych niezgodnie z celem ich uzyskania. Wniosek o dostęp zawiera także oświadczenia o spełnieniu przez wnioskodawcę wymienionych wymagań.
Jakie warunki techniczne muszą być spełnione
Podmioty ubiegające się o dostęp do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych muszą zapoznać się z dokumentem „Wymogi i zalecenia dla Użytkowników uzyskujących dostęp do Rejestru zastrzeżeń numerów PESEL w drodze weryfikacji” (w załączeniu). Dostęp do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL w drodze weryfikacji odbywa się za pomocą usługi WebService.
Wraz z wnioskiem o udostępnienie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji – podmiot powinien przedłożyć specyfikację systemu (lub systemów) przeznaczonego do komunikowania się z rejestrem zastrzeżeń. Należy też wskazać nazwę tego systemu. Dokumentacja ta jest badana przez pracowników Centralnego Ośrodka Informatyki, pod kątem spełnienia przez system wymogów ustawowych i zgodności z „Wymogami i zaleceniami dla Użytkowników uzyskujących dostęp do Rejestru zastrzeżeń numerów PESEL w drodze weryfikacji”. Pozytywna opinia umożliwia wydanie przez Ministra Cyfryzacji zgody w formie decyzji administracyjnej na udostępnianie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji. Negatywna opinia skutkować będzie wydaniem decyzji odmownej.
Dostęp do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL jest możliwy zarówno poprzez wydzieloną sieć dedykowaną (np. PESEL-NET MPLS) jak i Internet.
Po uzyskaniu decyzji administracyjnej o wyrażeniu zgody na udostępnienie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji podmiot dokonuje integracji swojego systemu z rejestrem za pośrednictwem usług WebService.
W tym celu należy wypełnić „Wniosek dostępowy do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL zgodnie z instrukcją zawartą na niniejszej stronie wskazując na środowisko produkcyjne.
Po wypełnieniu wniosku i przesłaniu go na adres: cc.wnioski@coi.gov.pl – wnioskodawca otrzyma informacje konieczne do uruchomienia komunikacji z rejestrem zastrzeżeń numerów PESEL.
Jaki jest wynik postępowania?
Efektem przeprowadzonego postępowania jest decyzja administracyjna Ministra Cyfryzacji w przedmiocie uzyskania zgody lub odmowy wyrażenia zgody na udostępnienie danych z rejestru zastrzeżeń za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji. Decyzja pozytywna pozwala na uruchomienie usługi weryfikacji, która po skierowaniu zapytania do rejestru, potwierdza istnienie zastrzeżenia numeru PESEL konkretnej osoby w chwili weryfikacji albo wskazanym dniu.
Czy usługa weryfikacji jest odpłatna?
Nie. Za udostępnienie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji nie jest pobierana opłata.
Dokumentacja integracyjna
W dokumentacji znajdziesz:
- Kontrakt open API, plik: rejestr-zastrzezen-proxy-contract.yml,
- Dokumentację dla integratorów -2.0.8
- Stub (do lokalnego testowania scenariuszy opisanych w dokumentacji dla integratorów), plik: rejestr-zastrzezen-proxy-2.0.8-stubs.jar.
Dostęp do środowiska testowego
Osoba uprawniona do reprezentowania podmiotu wypełnia i podpisuje elektronicznie wniosek o wydanie klucza API do środowiska testowego lub produkcyjnego.
Wniosek ten należy następnie przesłać do Centralnego Ośrodka Informatyki na adres: cc.wnioski@coi.gov.pl.
Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z załączoną instrukcją oraz wymogami dla użytkowników, którzy uzyskują dostęp do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL w trybie weryfikacji.
Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji zadzwoń pod numer 42 253 54 71. Infolinia czynna w godzinach: 8:00 – 13:00.
Wniosek o dostęp do środowiska produkcyjnego należy złożyć wyłącznie wtedy, gdy podmiot posiada zgodę Ministra Cyfryzacji wydaną w formie decyzji administracyjnej na udostępnienie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji.
Wniosek o dostęp do środowiska testowego można złożyć w dowolnym momencie.
Sprawdzanie zastrzeżenia numeru PESEL innej osoby za pomocą e-usługi
Z usługi może skorzystać każdy, kto ma profil zaufany lub e-dowód, które pozwalają potwierdzić tożsamość w Internecie. Weryfikować zastrzeżenie numeru PESEL można w imieniu własnym albo firmy lub instytucji, w której pracujemy. Szczegółowe informacje zawarte są na dedykowanej stronie:
https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-numer-pesel-innej-osoby-jest-zastrzezony
Wgląd do danych własnych oraz pobranie zaświadczenia
Każdej osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL, przysługuje prawo do bezpłatnego i stałego wglądu on-line do danych jej dotyczących oraz pobrania zaświadczenia zawierającego odpis przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń danych (historia zastrzeżeń). Dostęp ten jest możliwy po zalogowaniu się w przeglądarce na swoje konto w portalu mobywatel.gov.pl. Dodatkowe informacje dostępne są pod adresem: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-zaswiadczenie-o-swoich-danych-z-rejestru-zastrzezen-numerow-pesel
Zaświadczenie wydane w wyniku skorzystania z usługi opatrywane jest zaawansowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji opartą na kwalifikowanym certyfikacie pieczęci elektronicznej i w tej formie stanowi dokument urzędowy.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z ograniczaniem niektórych skutków kradzieży tożsamości
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL
Materiały
Instrukcja_wypełnienia_wniosku_dostępowego_do_rejestru_zastrzeżeń_numerów_PESEL, 17.04.2024Instrukcja_wypełnienia_wniosku_dostępowego_do_rejestru_zastrzeżeń_numerów_PESEL.pdf 0.91MB Rejestr-zastrzezen-dokumentacja-integracyjna -17.04.2024
rejestr-zastrzezen-dokumentacja-integracyjna-17042024.zip 0.07MB Wniosek_o_udostępnienie_danych_z_RZNP_za_pomocą_urządzeń_teletransmisji_w_drodze_weryfikacji, 17.04.2024
Wniosek_o_udostępnienie_danych_z_RZNP_za_pomocą_urządzeń_teletransmisji_w_drodze_weryfikacji.pdf 1.04MB Wniosek_dostepowy_do_rejestru_zastrzeżeń_numerów_PESEL, 17.04.2024
Wniosek_dostepowy_do_rejestru_zastrzeżeń_numerów_PESEL.pdf 0.91MB Wymogi_dla_Użytkowników_uzyskujących_dostęp_do_RzPESEL_w_trybie_weryfikacji_20231106_v2_projekt_05_12_2023
Wymogi_dla_Użytkowników_uzyskujących_dostęp_do_RzPESEL_w_trybie_weryfikacji_20231106_v2_projekt_05_12_2023.docx 0.14MB