Nagłówki
Jakich rozwiązań to dotyczy
- Strony internetowe
- Aplikacje mobilne
- Media społecznościowe
- Dokumenty
Dlaczego jest to ważne
Nagłówki wskazują tytuł i początek poszczególnych części tekstu oraz odrębnych logicznie części strony lub aplikacji mobilnej.
Najczęściej odróżniają się wyglądem od pozostałego tekstu: większą lub pogrubioną czcionką. Dzięki temu łatwiej można je dostrzec i odnaleźć interesujący fragment czy sekcję, bez konieczności czytania całości treści.
Struktura nagłówkowa
Nagłówki mogą mieć różne poziomy. Te poziomy informują, jaka jest relacja pomiędzy poszczególnymi częściami treści lub na przykład sekcjami podstrony. Jeśli tytuł główny oznaczony jest nagłówkiem poziomu pierwszego, to główne śródtytuły powinny być nagłówkami poziomu drugiego. Dalszy podział twórz za pomocą nagłówków poziomu trzeciego itd. Wszystkie nagłówki na danej stronie, ekranie czy dokumencie, tworzą strukturę nagłówkową. Struktura jest jak spis treści — informuje, co jest nadrzędne, a co podrzędne i względem czego.
Błędem jest, jeśli w strukturze ominiesz logicznie kolejny poziom nagłówków — na przykład bezpośrednio po nagłówku poziomu pierwszego wstawisz nagłówek poziomu trzeciego.
Nagłówki dostępne cyfrowo
Nagłówki twórz za pomocą odpowiedniego kodu lub funkcji edytora treści. Wtedy czytniki ekranu, z których korzystają osoby niewidome, identyfikują tak wykonane nagłówki i pozwalają szybko zapoznać się ze strukturą podstrony, ekranu czy dokumentu. Wystarczy jeden przycisk lub gest na ekranie dotykowym, aby czytnik odczytał treść nagłówka i jego poziom. Na podstawie nagłówków możesz także automatycznie wygenerować spis treści dokumentu.
Zrozumiała treść
Nawet najlepsza struktura nagłówkowa nie zadziała, jeśli treść tworzących ją nagłówków nie będzie zrozumiała dla użytkowników lub nie będzie adekwatna do nazywanych części albo sekcji.
Nagłówki (tytuły i śródtytuły) powinny być informujące i jednoznaczne.