Nawigacja
Jakich rozwiązań to dotyczy
- Strony internetowe
- Aplikacje mobilne
- Dokumenty
Dlaczego jest to ważne
Użytkownicy Internetu poruszają się po stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w dokumentach w różny sposób. Wyszukiwanie informacji wzrokiem i klikanie w elementy kursorem myszki to tylko jeden ze sposobów. Osoby niewidome nawigują za pomocą czytników ekranu, które na przykład umożliwiają łatwą identyfikację nagłówków czy list i wykorzystanie ich jako elementów nawigacyjnych. Niektórzy użytkownicy nawigują głosowo lub wyłącznie przy użyciu klawiatury. Część osób woli przeglądać wszystko, podstrona po podstronie, a inni korzystać z wyszukiwarki. Wszystkich łączy jedno — oczekują nawigacji szybkiej, logicznej i prostej.
Spójność rozwiązań
Szczególnie w złożonych rozwiązaniach, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne czy obszerne dokumenty, użytkownicy potrzebują spójności.
Tworzą ją na przykład:
- menu i wyszukiwarka — umieszczaj je w tym samym miejscu na wszystkich podstronach czy wszystkich ekranach;
- wygląd elementów — stosuj jednakowy, gdy pełnią te same funkcje (np. linków, przycisków);
- menu i formularze — jeśli spójnie działają na stronie lub w aplikacji.
Struktura treści i układu
Tworzą ją między innymi: nagłówki, listy, istotne obszary. Technologie asystujące przetwarzają informacje o strukturze, a osoby, które korzystają na przykład z czytników ekranu, wykorzystują ją do nawigacji. Bazując na strukturze, można tworzyć także dodatkowe rozwiązania, na przykład tworzyć linki do szybkiego przeskakiwania do logicznie odrębnych części strony — do treści głównej, do stopki, do wyszukiwarki.
Cała nawigacja i wszystkie jej elementy muszą być dostępne cyfrowo dla każdego użytkownika. To użytkownik powinien decydować do którego elementu, i w jaki sposób, chce dotrzeć oraz w jaki sposób go użyje.
Szczegółowe wytyczne
- Nawigacja na stronach internetowych
- Nawigacja w aplikacjach mobilnych (w trakcie przygotowania)