W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Plan naprawczy dla e-Doręczeń

11.04.2024

Aktualność

Minister Michał Gramatyka spotkał się 5 kwietnia z przedstawicielami organizacji zrzeszającymi jednostki samorządu terytorialnego. Na spotkaniu zaprezentowany został Plan naprawczy oraz działania wspomagające wdrożenie e-Doręczeń w podmiotach publicznych.

Główne założenia Planu naprawczego

Od 1 października 2024 r. podmioty publiczne i niepubliczne wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych będą miały obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Termin ten określa komunikat Ministra Cyfryzacji z 21 grudnia 2023 r.

Konieczność wdrożenia e-Doręczeń wpływa na sposób funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Ministerstwo Cyfryzacji jest otwarte na dialog i chce wspólnie z podmiotami wypracować rozwiązania dotyczące usługi e-Doręczeń. W związku z tym przygotowało propozycję Planu naprawczego.

Zakłada on między innymi:

  • okres przejściowy od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. – w którym będą równoważne: doręczenia papierowe, przez ePUAP (w tym fikcja doręczenia) i na adres do e-Doręczeń,
  • zmiany legislacyjne w ustawie o doręczeniach elektronicznych,
  • wprowadzenie obowiązku korzystania z systemów klasy EZD od 1 stycznia 2028 r.

e-Doręczenia – działania na rzecz samorządów

Ministerstwo Cyfryzacji podjęło już działania, które ułatwią wdrożenie usługi e-Doręczeń, na przykład: 

  • zaktualizowano Standard usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
  • prowadzone są prace nad konwersją wiadomości ePUAP na format e-Doręczeń. Dzięki temu podmioty publiczne będą mogły łatwiej przejść z e-usług w ePUAP na e-Doręczenia,
  • przygotowywane jest wsparcie we wdrażaniu systemów klasy EZD w związku z planowanym wprowadzeniem obowiązku ich posiadania przez podmioty publiczne.

Grupa robocza

Na spotkaniu z Ministerstwem Cyfryzacji przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego przekazali sugestie dotyczące usługi e-Doręczeń. Ministerstwo zapowiedziało powołanie grupy roboczej do spraw e-Doręczeń przy Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Z grupą roboczą będą konsultowane: nowe funkcjonalności, szczegółowe założenia Planu naprawczego, zapisy tak zwanej ustawy epizodycznej i nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz wytyczne do wdrożenia e-Doręczeń w podmiotach publicznych.

Uczestnicy spotkania z Ministerstwem Cyfryzacji

W spotkaniu wzięły udział organizacje zrzeszające jednostki samorządu terytorialnego: Związek Powiatów Polskich, Unia Metropolii Polskich, Związek Województw RP, Związek Gmin Wiejskich RP, Unia Miasteczek Polskich, Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, Związek Samorządów Polskich, Związek Miast Polskich.

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało, że planuje kolejne spotkania z przedstawicielami grup podmiotów objętych obowiązkiem wdrożenia e-Doręczeń.

 

Materiały

e-Doręczenia–usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Plan naprawczy
e-Doręczenia–usługa​_rejestrowanego​_doręczenia​_elektronicznego.pdf 0.70MB
{"register":{"columns":[]}}