Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany automatycznie
Proces przedstawia generyczny sposób realizacji e-usługi inicjowanej przez automatycznie wykrycie zdarzenia życiowego.
W ramach opisu procesu pokazano tylko podstawowe kroki konieczne do realizacji standardowej elektronicznej usługi publicznej na wysokim poziomie abstrakcji. Przebieg procesu zakłada, że odpowiednie narzędzia informatyczne wykrywają wystąpienie zdarzenia życiowego i jeżeli system może uruchomić automatycznie e-usługę realizującą sprawy związane z tym zdarzeniem życiowym, to system uruchamia taką e-usługę lub e-usługi. Realizacja procesu wspierana jest przez platformę e-usług koordynującą całość przebiegu procesu realizacji e-usługi oraz inne systemy wspierające poszczególne kroki realizacji procesu, jak np. system obsługi formularzy internetowych, czy system uwierzytelniania użytkowników. Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu określoną dla tej e-usługi.
Jeżeli system nie może automatycznie uruchomić odpowiedniej e-usługi do przesyła informację, odpowiednio do obywatela lub podmiotu realizującego usługi publiczne, o wystąpieniu zdarzenia życiowego i związanych z tym zdarzeniem życiowym sprawach oraz możliwościach realizacji tych spraw.
System wykrywa wystąpienie zdarzeń życiowych i następnie analizuje, czy w związku wystąpieniem takiego zdarzenia życiowego dla obywatela lub podmiotu, istnieje potrzeba lub możliwość realizacji spraw związanych z tym zdarzeniem życiowym. Jeżeli tak, to w zależności od możliwości, system uruchamia realizację e-usług na platformie e-usług, a jeżeli nie ma możliwości automatycznej realizacji e-usługi, to powiadamia odpowiednio obywatela lub podmiot świadczący usługi publiczne o zaistnieniu takiego zdarzenia życiowego i związanych z nim sprawach.
Zdarzenia biznesowe
Nazwa |
Rodzaj zdarzenia |
Opis |
---|---|---|
Obywatel lub podmiot został powiadomiony o rozpoczęciu realizacji e-usługi |
końcowe |
Obywatel lub podmiot został powiadomiony o automatycznym rozpoczęciu realizacji e-usługi. Powiadomienie zawiera informacje czego dotyczy e-usługa oraz gdzie można zapoznać się ze statusem realizacji e-usługi. |
Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania |
końcowe |
Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie zawiera ogólne informacje o sprawach do zrealizowania, informacje gdzie obywatel może uzyskać więcej informacji o sprawach oraz odnośnikach do e-usług pozwalających zrealizować te sprawy. |
Podmiot św. usługi publiczne został poinformowany o sprawach do zrealizowania |
końcowe |
Podmiot świadczący usługi publiczne został poinformowany o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie zawiera ogólne informacje o sprawach do zrealizowania, obywatelu lub podmiocie, którego sprawy dotyczą, przedmiocie sprawy oraz odnośnikach do e-usług pozwalających zrealizować te sprawy. |
Realizacja e-usługi zakończona |
końcowe |
Realizacja e-usługi została zakończona. Obywatel został poinformowany o wynikach realizacji e-usługi. |
Wystąpiło zdarzenie życiowe |
początkowe |
Wystąpiło zdarzenie życiowe, które powoduje powstanie prawa (przywileju) lub obowiązku obywatela lub podmiotu. |
Wykryto wystąpienie zdarzenia życiowego |
pośrednie |
System wykrył wystąpienie zdarzenia życiowego dla obywatela lub podmiotu. |
Zadania / kroki w procesie
Nazwa |
Opis |
---|---|
Analiza wykrytego zdarzenia życiowego |
System analizuje wykryte zdarzenie życiowe z jednej strony pod kątem występowania spraw obligatoryjnych lub opcjonalnych związanych z tym zdarzeniem życiowym (np. obowiązek uzyskania dowodu osobistego po ukończeniu 18 roku życia) oraz wystąpieniem innych ograniczeń warunkujących lub wyzwalających wystąpienie spraw do zrealizowania (np. zdarzenie życiowe - osoba skończyła 16 lat może wymagać zweryfikowania czy osoba korzysta z renty rodzinnej i skończyła już edukację, co mogło by spowodować cofnięciem wypłacania renty rodzinnej). Z drugiej strony, jeżeli system zidentyfikuje sprawy do zrealizowania, to analizuje, czy sprawa może zostać realizowana automatycznie za pomocą e-usługi, czy należy powiadomić odpowiednio obywatela lub podmiot odpowiedzialny z realizację takiej sprawy. Możliwość realizacji wybranych spraw automatycznie może zależeć od preferencji obywatela. |
Powiadomienie obywatela lub podmiotu o rozpoczęciu realizacji e-usługi |
System powiadamia obywatela lub podmiot o automatycznym rozpoczęciu realizacji e-usługi w jego imieniu. |
Powiadomienie obywatela o sprawach do zrealizowania |
System wysyła do obywatela powiadomienie informujące o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie wysyłanie jest preferowanymi przez obywatela kanałami. |
Powiadomienie podmiotu o sprawach do zrealizowania |
System wysyła do podmiotu świadczącego usługi publiczne powiadomienie o sprawach do zrealizowania przez urzędników w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego dla obywatela lub podmiotu. Powiadomienie wysłane jest na skrzynkę do doręczeń elektronicznych podmiotu świadczącego usługi, który jest odpowiedzialny za realizację tych spraw dla określonego obywatela lub podmiotu. |
Realizacja e-usługi koordynowana przez platformę |
Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji usługi zgodnie z definicją procesu dla tej e-usługi. Poszczególne ścieżki / kroki procesu mogą być realizowane sekwencyjnie i/lub równolegle. Przebieg e-usługi może wymagać przekazania realizacji sprawy do odpowiedniego podmiotu świadczącego usługi publiczne (realizacja sprawy realizowana jest w danym podmiocie), do obywatela (np. w celu uzupełnienia wniosku) lub innego systemu (skorzystania z usług tego systemu). W każdym przypadku sprawa z rozstrzygnięciem wraca do platformy e-usług, która może zrealizować kolejne kroki procesu lub zakończyć działanie e-usługi. |
Uruchomienie e-usługi realizującej sprawy bez wniosku |
System uruchamia realizację e-usługi na platformie e-usług przekazując potrzebne dane sprawy. |
Wykrywanie zdarzeń życiowych |
System analizuje zbiory danych oraz informacje o realizowanych i zrealizowanych sprawach pod kątem wystąpienia zdarzeń życiowych obywatela lub podmiotu. Źródłem wykrycia zdarzenia życiowego może być upłynięcie czasu (np. termin ważności dowodu osobistego upływa w niedługim czasie, osoba skończyła 18 lat, osoba uzyskała wiek emerytalny) lub realizacji innych spraw (np. nabywca samochodu zrejestrował samochód - zbywca samochodu sprzedał samochód, biuro księgowe wyrejestrowało działalność - zmiana biura księgowego przedsiębiorcy). Na tym etapie wykrywany jest sam fakt wystąpienia jakiegoś zdarzenia życiowego lub zbliżającego się czasu wystąpienia zdarzenia życiowego. |
Model wsparcia procesu - Funkcje biznesowe
Diagram przedstawia powiązanie poszczególnych kroków procesów biznesowych z funkcjami biznesowymi, które są potrzebne aby zrealizować te kroki.
Obiekty realizujące kroki procesu
Nazwa |
Typ obiektu |
---|---|
Automatyczna obsługa zdarzenia życiowego |
Funkcja biznesowa |
Dostęp do danych związanych z obywatelem lub podmiotem (widok360) |
Funkcja biznesowa |
Dostęp do historii spraw |
Funkcja biznesowa |
Obsługa doręczeń elektronicznych |
Funkcja biznesowa |
Obsługa interakcji z obywatelem |
Funkcja biznesowa |
Obsługa korelacji spraw |
Funkcja biznesowa |
Realizacja e-usług na podstawie definicji procesu biznesowego |
Funkcja biznesowa |
Spójny wygląd i obsługa realizacji e-usług przez obywatela |
Funkcja biznesowa |
Wdrażanie e-usług przez podmioty świadczące usługi publiczne |
Funkcja biznesowa |
Wykrywanie zdarzeń życiowych |
Funkcja biznesowa |