W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany automatycznie

Proces przedstawia generyczny sposób realizacji e-usługi inicjowanej przez automatycznie wykrycie zdarzenia życiowego.

W ramach opisu procesu pokazano tylko podstawowe kroki konieczne do realizacji standardowej elektronicznej usługi publicznej na wysokim poziomie abstrakcji. Przebieg procesu zakłada, że odpowiednie narzędzia informatyczne wykrywają wystąpienie zdarzenia życiowego i jeżeli system może uruchomić automatycznie e-usługę realizującą sprawy związane z tym zdarzeniem życiowym, to system uruchamia taką e-usługę lub e-usługi. Realizacja procesu wspierana jest przez platformę e-usług koordynującą całość przebiegu procesu realizacji e-usługi oraz inne systemy wspierające poszczególne kroki realizacji procesu, jak np. system obsługi formularzy internetowych, czy system uwierzytelniania użytkowników. Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu określoną dla tej e-usługi. 

Jeżeli system nie może automatycznie uruchomić odpowiedniej e-usługi do przesyła informację, odpowiednio do obywatela lub podmiotu realizującego usługi publiczne, o wystąpieniu zdarzenia życiowego i związanych z tym zdarzeniem życiowym sprawach oraz możliwościach realizacji tych spraw.

 

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany automatycznie

Diagram: Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany automatycznie (kliknij, aby powiększyć)

 

System wykrywa wystąpienie zdarzeń życiowych i następnie analizuje, czy w związku wystąpieniem takiego zdarzenia życiowego dla obywatela lub podmiotu, istnieje potrzeba lub możliwość realizacji spraw związanych z tym zdarzeniem życiowym. Jeżeli tak, to w zależności od możliwości, system uruchamia realizację e-usług na platformie e-usług, a jeżeli nie ma możliwości automatycznej realizacji e-usługi, to powiadamia odpowiednio obywatela lub podmiot świadczący usługi publiczne o zaistnieniu takiego zdarzenia życiowego i związanych z nim sprawach.

Zdarzenia biznesowe

Nazwa

Rodzaj zdarzenia

Opis

Obywatel lub podmiot został powiadomiony o rozpoczęciu realizacji e-usługi

końcowe

Obywatel lub podmiot został powiadomiony o automatycznym rozpoczęciu realizacji e-usługi. Powiadomienie zawiera informacje czego dotyczy e-usługa oraz gdzie można zapoznać się ze statusem realizacji e-usługi.

Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania

końcowe

Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie zawiera ogólne informacje o sprawach do zrealizowania, informacje gdzie obywatel może uzyskać więcej informacji o sprawach oraz odnośnikach do e-usług pozwalających zrealizować te sprawy.

Podmiot św. usługi publiczne został poinformowany o sprawach do zrealizowania

końcowe

Podmiot świadczący usługi publiczne został poinformowany o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie zawiera ogólne informacje o sprawach do zrealizowania, obywatelu lub podmiocie, którego sprawy dotyczą, przedmiocie sprawy oraz odnośnikach do e-usług pozwalających zrealizować te sprawy.

Realizacja e-usługi zakończona

końcowe

Realizacja e-usługi została zakończona. Obywatel został poinformowany o wynikach realizacji e-usługi.

Wystąpiło zdarzenie życiowe

początkowe

Wystąpiło zdarzenie życiowe, które powoduje powstanie prawa (przywileju) lub obowiązku obywatela lub podmiotu.

Wykryto wystąpienie zdarzenia życiowego

pośrednie

System wykrył wystąpienie zdarzenia życiowego dla obywatela lub podmiotu.

Zadania / kroki w procesie

Nazwa

Opis

Analiza wykrytego zdarzenia życiowego

System analizuje wykryte zdarzenie życiowe z jednej strony pod kątem występowania spraw obligatoryjnych lub opcjonalnych związanych z tym zdarzeniem życiowym (np. obowiązek uzyskania dowodu osobistego po ukończeniu 18 roku życia) oraz wystąpieniem innych ograniczeń warunkujących lub wyzwalających wystąpienie spraw do zrealizowania (np. zdarzenie życiowe - osoba skończyła 16 lat może wymagać zweryfikowania czy osoba korzysta z renty rodzinnej i skończyła już edukację, co mogło by spowodować cofnięciem wypłacania renty rodzinnej). Z drugiej strony, jeżeli system zidentyfikuje sprawy do zrealizowania, to analizuje, czy sprawa może zostać realizowana automatycznie za pomocą e-usługi, czy należy powiadomić odpowiednio obywatela lub podmiot odpowiedzialny z realizację takiej sprawy. Możliwość realizacji wybranych spraw automatycznie może zależeć od preferencji obywatela.

Powiadomienie obywatela lub podmiotu o rozpoczęciu realizacji e-usługi

System powiadamia obywatela lub podmiot o automatycznym rozpoczęciu realizacji e-usługi w jego imieniu.

Powiadomienie obywatela o sprawach do zrealizowania

System wysyła do obywatela powiadomienie informujące o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie wysyłanie jest preferowanymi przez obywatela kanałami.

Powiadomienie podmiotu o sprawach do zrealizowania

System wysyła do podmiotu świadczącego usługi publiczne powiadomienie o sprawach do zrealizowania przez urzędników w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego dla obywatela lub podmiotu. Powiadomienie wysłane jest na skrzynkę do doręczeń elektronicznych podmiotu świadczącego usługi, który jest odpowiedzialny za realizację tych spraw dla określonego obywatela lub podmiotu.

Realizacja e-usługi koordynowana przez platformę

Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji usługi zgodnie z definicją procesu dla tej e-usługi. Poszczególne ścieżki / kroki procesu mogą być realizowane sekwencyjnie i/lub równolegle. Przebieg e-usługi może wymagać przekazania realizacji sprawy do odpowiedniego podmiotu świadczącego usługi publiczne (realizacja sprawy realizowana jest w danym podmiocie), do obywatela (np. w celu uzupełnienia wniosku) lub innego systemu (skorzystania z usług tego systemu). W każdym przypadku sprawa z rozstrzygnięciem wraca do platformy e-usług, która może zrealizować kolejne kroki procesu lub zakończyć działanie e-usługi.

Uruchomienie e-usługi realizującej sprawy bez wniosku

System uruchamia realizację e-usługi na platformie e-usług przekazując potrzebne dane sprawy.

Wykrywanie zdarzeń życiowych

System analizuje zbiory danych oraz informacje o realizowanych i zrealizowanych sprawach pod kątem wystąpienia zdarzeń życiowych obywatela lub podmiotu. Źródłem wykrycia zdarzenia życiowego może być upłynięcie czasu (np. termin ważności dowodu osobistego upływa w niedługim czasie, osoba skończyła 18 lat, osoba uzyskała wiek emerytalny) lub realizacji innych spraw (np. nabywca samochodu zrejestrował samochód - zbywca samochodu sprzedał samochód, biuro księgowe wyrejestrowało działalność - zmiana biura księgowego przedsiębiorcy). Na tym etapie wykrywany jest sam fakt wystąpienia jakiegoś zdarzenia życiowego lub zbliżającego się czasu wystąpienia zdarzenia życiowego.

Model wsparcia procesu - Funkcje biznesowe

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany automatycznie - Funkcje biznesowe

Diagram: Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany automatycznie - Funkcje biznesowe (kliknij, aby powiększyć)

 

Diagram przedstawia powiązanie poszczególnych kroków procesów biznesowych z funkcjami biznesowymi, które są potrzebne aby zrealizować te kroki.

Obiekty realizujące kroki procesu

Nazwa

Typ obiektu

Automatyczna obsługa zdarzenia życiowego

Funkcja biznesowa

Dostęp do danych związanych z obywatelem lub podmiotem (widok360)

Funkcja biznesowa

Dostęp do historii spraw

Funkcja biznesowa

Obsługa doręczeń elektronicznych

Funkcja biznesowa

Obsługa interakcji z obywatelem

Funkcja biznesowa

Obsługa korelacji spraw

Funkcja biznesowa

Realizacja e-usług na podstawie definicji procesu biznesowego

Funkcja biznesowa

Spójny wygląd i obsługa realizacji e-usług przez obywatela

Funkcja biznesowa

Wdrażanie e-usług przez podmioty świadczące usługi publiczne

Funkcja biznesowa

Wykrywanie zdarzeń życiowych

Funkcja biznesowa

{"register":{"columns":[]}}