W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany przez obywatela

Proces przedstawia generyczny sposób realizacji e-usługi inicjowanej przez obywatela. W ramach opisu procesu pokazano tylko podstawowe kroki konieczne do realizacji standardowej elektronicznej usługi publicznej na wysokim poziomie abstrakcji. Realizacja procesu wspierana jest przez platformę e-usług koordynującą całość przebiegu procesu realizacji e-usługi oraz inne systemy wspierające poszczególne kroki realizacji procesu, jak np. system obsługi formularzy internetowych, czy system, uwierzytelniania użytkowników. Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu określoną dla tej e-usługi.

Przebieg procesu

 

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany przez obywatela

Diagram: Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany przez obywatela (kliknij, aby powiększyć)

 

Przebieg procesu rozpoczyna się od wystąpienia zdarzenia życiowego. Obywatel w celu uzyskania informacji o obowiązkach i przywilejach (spraw) wynikających z wystąpienia zdarzenia życiowego szuka informacji o tym zdarzeniu. W przypadku gdy zdecyduje się skorzystać z e-usługi zapewniającej realizację sprawy (lub kilku spraw) związanych z danych zdarzeniem życiowym, zostaje przekierowany bezpośrednio do wybranej e-usługi na platformie. Obywatel całość procesu może zrealizować on-line. W odpowiednich narzędziach może złożyć wniosek, dokonać płatności – jeżeli usługa jej wymaga, a następnie obserwować realizację sprawy oraz - jeżeli zajdzie taka potrzeba - uzupełnić wniosek lub złożyć stosowne wyjaśnienia.

Zdarzenia biznesowe

Nazwa

Rodzaj zdarzenia

Opis

Realizacja e-usługi zakończona

końcowe

Realizacja e-usługi została zakończona. Obywatel został poinformowany o wynikach realizacji e-usługi.

Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania

początkowe

Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie zawiera ogólne informacje o sprawach do zrealizowania, informacje gdzie obywatel może uzyskać więcej informacji o sprawach oraz odnośnikach do e-usług pozwalających zrealizować te sprawy.

Wystąpiło zdarzenie życiowe

początkowe

Wystąpiło zdarzenie życiowe, które powoduje powstanie prawa (przywileju) lub obowiązku obywatela lub podmiotu.

Zadania / kroki w procesie

Nazwa

Opis

Przeglądanie informacji o zdarzeniu życiowym

Obywatel przegląda informacje o zdarzeniu życiowym, sprawach związanych z tym zdarzeniem życiowym oraz e-usługach publicznych, pozwalających zrealizować te sprawy. W jednym miejscu obywatel ma możliwość wyszukania informacji związanej ze zdarzeniem życiowym, przejrzenia tych informacji, i jak się zdecyduje do skorzystania z e-usługi, to może przejść bezpośrednio do funkcjonalności uruchamiającej realizację e-usługi (np. złożenie odpowiedniego wniosku).

Realizacja e-usługi koordynowana przez platformę

Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji usługi zgodnie z definicją procesu dla tej e-usługi. Poszczególne ścieżki / kroki procesu mogą być realizowane sekwencyjnie i/lub równolegle. Przebieg e-usługi może wymagać przekazania realizacji sprawy do odpowiedniego podmiotu świadczącego usługi publiczne (realizacja sprawy realizowana jest w danym podmiocie), do obywatela (np. w celu uzupełnienia wniosku) lub innego systemu (skorzystania z usług tego systemu). W każdym przypadku sprawa z rozstrzygnięciem wraca do platformy e-usług, która może zrealizować kolejne kroki procesu lub zakończyć działanie e-usługi.

Złożenie dokumentu elektronicznego przez formularz

Uwierzytelniony użytkownik ma możliwość utworzenia dokumentu elektronicznego zgodnego z wzorem dokumentu, podpisania tego dokumentu za pomocą certyfikatu cyfrowego i przekazania go na wskazany adres. Całość jest realizowana za pomocą interaktywnego formularza internetowego wraz z systemami wpierającymi uwierzytelnienie i podpisywanie dokumentów elektronicznych. System pozwala na pobieranie danych z różnych systemów teleinformatycznych, tak żeby użytkownik wprowadzał tylko te dane, których nie posiada administracja publiczna. Wypełnianie formularza może być rozłożone w czasie, a system zapamiętuje aktualny stan formularza.

Złożenie wniosku

Użytkownik w celu realizacji e-usługi zostaje przekierowany do interaktywnego formularza internetowego pozwalającego na wypełnienie wniosku. Formularz generowany jest na podstawie wzoru dokumentu powiązanego z e-usługą. Obywatel wypełnia tylko dane, których system nie potrafi uzyskać z innych systemów administracji publicznej lub innych systemów teleinformatycznych. Wypełnianie formularza może być rozłożone w czasie, a system zapamiętuje aktualny stan formularza. Po zakończeniu wypełniania formularza, użytkownik podpisuje cyfrowo dokument elektroniczny.

Role w procesie

Nazwa

Opis

Obywatel

Rola osoby fizycznej będącej stroną w komunikacji z administracją publiczną. Obywatel może występować w swoim imieniu, w imieniu innej osoby fizycznej lub podmiotu (jeżeli jest odpowiednio umocowany). Obywatel ma określone uprawnienia i obowiązki zastrzeżone przez prawo i konstytucję.

Model wsparcia procesu - Funkcje biznesowe

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany przez obywatela - Funkcje biznesowe

Diagram: Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany przez obywatela - Funkcje biznesowe (kliknij, aby powiększyć)

 

Diagram przedstawia powiązanie poszczególnych kroków procesów biznesowych z funkcjami biznesowymi, które są potrzebne aby zrealizować te kroki.

Obiekty realizujące kroki procesu

Nazwa

Typ obiektu

Dostęp do informacji

Funkcja biznesowa

Generowanie interaktywnych formularzy internetowych

Funkcja biznesowa

Możliwość dostępu wieloma kanałami

Funkcja biznesowa

Obsługa katalogów procesów administracyjnych

Funkcja biznesowa

Obsługa katalogu podmiotów publicznych

Funkcja biznesowa

Obsługa katalogu wzorów dokumentów

Funkcja biznesowa

Obsługa katalogu zdarzeń życiowych, spraw i usług publicznych

Funkcja biznesowa

Publikowanie interaktywnych formularzy dla e-usług

Funkcja biznesowa

Realizacja e-usług na podstawie definicji procesu biznesowego

Funkcja biznesowa

Spójny wygląd i obsługa realizacji e-usług przez obywatela

Funkcja biznesowa

Wdrażanie e-usług przez podmioty świadczące usługi publiczne

Funkcja biznesowa

Zapewnienie dostępu do informacji o zdarzeniach życiowych, sprawach i e-usługach

Funkcja biznesowa

{"register":{"columns":[]}}