Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany przez obywatela
Proces przedstawia generyczny sposób realizacji e-usługi inicjowanej przez obywatela. W ramach opisu procesu pokazano tylko podstawowe kroki konieczne do realizacji standardowej elektronicznej usługi publicznej na wysokim poziomie abstrakcji. Realizacja procesu wspierana jest przez platformę e-usług koordynującą całość przebiegu procesu realizacji e-usługi oraz inne systemy wspierające poszczególne kroki realizacji procesu, jak np. system obsługi formularzy internetowych, czy system, uwierzytelniania użytkowników. Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu określoną dla tej e-usługi.
Przebieg procesu
Przebieg procesu rozpoczyna się od wystąpienia zdarzenia życiowego. Obywatel w celu uzyskania informacji o obowiązkach i przywilejach (spraw) wynikających z wystąpienia zdarzenia życiowego szuka informacji o tym zdarzeniu. W przypadku gdy zdecyduje się skorzystać z e-usługi zapewniającej realizację sprawy (lub kilku spraw) związanych z danych zdarzeniem życiowym, zostaje przekierowany bezpośrednio do wybranej e-usługi na platformie. Obywatel całość procesu może zrealizować on-line. W odpowiednich narzędziach może złożyć wniosek, dokonać płatności – jeżeli usługa jej wymaga, a następnie obserwować realizację sprawy oraz - jeżeli zajdzie taka potrzeba - uzupełnić wniosek lub złożyć stosowne wyjaśnienia.
Zdarzenia biznesowe
Nazwa |
Rodzaj zdarzenia |
Opis |
---|---|---|
Realizacja e-usługi zakończona |
końcowe |
Realizacja e-usługi została zakończona. Obywatel został poinformowany o wynikach realizacji e-usługi. |
Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania |
początkowe |
Obywatel został poinformowany o sprawach do zrealizowania w związku z wystąpieniem zdarzenia życiowego. Powiadomienie zawiera ogólne informacje o sprawach do zrealizowania, informacje gdzie obywatel może uzyskać więcej informacji o sprawach oraz odnośnikach do e-usług pozwalających zrealizować te sprawy. |
Wystąpiło zdarzenie życiowe |
początkowe |
Wystąpiło zdarzenie życiowe, które powoduje powstanie prawa (przywileju) lub obowiązku obywatela lub podmiotu. |
Zadania / kroki w procesie
Nazwa |
Opis |
---|---|
Przeglądanie informacji o zdarzeniu życiowym |
Obywatel przegląda informacje o zdarzeniu życiowym, sprawach związanych z tym zdarzeniem życiowym oraz e-usługach publicznych, pozwalających zrealizować te sprawy. W jednym miejscu obywatel ma możliwość wyszukania informacji związanej ze zdarzeniem życiowym, przejrzenia tych informacji, i jak się zdecyduje do skorzystania z e-usługi, to może przejść bezpośrednio do funkcjonalności uruchamiającej realizację e-usługi (np. złożenie odpowiedniego wniosku). |
Realizacja e-usługi koordynowana przez platformę |
Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji usługi zgodnie z definicją procesu dla tej e-usługi. Poszczególne ścieżki / kroki procesu mogą być realizowane sekwencyjnie i/lub równolegle. Przebieg e-usługi może wymagać przekazania realizacji sprawy do odpowiedniego podmiotu świadczącego usługi publiczne (realizacja sprawy realizowana jest w danym podmiocie), do obywatela (np. w celu uzupełnienia wniosku) lub innego systemu (skorzystania z usług tego systemu). W każdym przypadku sprawa z rozstrzygnięciem wraca do platformy e-usług, która może zrealizować kolejne kroki procesu lub zakończyć działanie e-usługi. |
Złożenie dokumentu elektronicznego przez formularz |
Uwierzytelniony użytkownik ma możliwość utworzenia dokumentu elektronicznego zgodnego z wzorem dokumentu, podpisania tego dokumentu za pomocą certyfikatu cyfrowego i przekazania go na wskazany adres. Całość jest realizowana za pomocą interaktywnego formularza internetowego wraz z systemami wpierającymi uwierzytelnienie i podpisywanie dokumentów elektronicznych. System pozwala na pobieranie danych z różnych systemów teleinformatycznych, tak żeby użytkownik wprowadzał tylko te dane, których nie posiada administracja publiczna. Wypełnianie formularza może być rozłożone w czasie, a system zapamiętuje aktualny stan formularza. |
Złożenie wniosku |
Użytkownik w celu realizacji e-usługi zostaje przekierowany do interaktywnego formularza internetowego pozwalającego na wypełnienie wniosku. Formularz generowany jest na podstawie wzoru dokumentu powiązanego z e-usługą. Obywatel wypełnia tylko dane, których system nie potrafi uzyskać z innych systemów administracji publicznej lub innych systemów teleinformatycznych. Wypełnianie formularza może być rozłożone w czasie, a system zapamiętuje aktualny stan formularza. Po zakończeniu wypełniania formularza, użytkownik podpisuje cyfrowo dokument elektroniczny. |
Role w procesie
Nazwa |
Opis |
---|---|
Obywatel |
Rola osoby fizycznej będącej stroną w komunikacji z administracją publiczną. Obywatel może występować w swoim imieniu, w imieniu innej osoby fizycznej lub podmiotu (jeżeli jest odpowiednio umocowany). Obywatel ma określone uprawnienia i obowiązki zastrzeżone przez prawo i konstytucję. |
Model wsparcia procesu - Funkcje biznesowe
Diagram przedstawia powiązanie poszczególnych kroków procesów biznesowych z funkcjami biznesowymi, które są potrzebne aby zrealizować te kroki.
Obiekty realizujące kroki procesu
Nazwa |
Typ obiektu |
---|---|
Dostęp do informacji |
Funkcja biznesowa |
Generowanie interaktywnych formularzy internetowych |
Funkcja biznesowa |
Możliwość dostępu wieloma kanałami |
Funkcja biznesowa |
Obsługa katalogów procesów administracyjnych |
Funkcja biznesowa |
Obsługa katalogu podmiotów publicznych |
Funkcja biznesowa |
Obsługa katalogu wzorów dokumentów |
Funkcja biznesowa |
Obsługa katalogu zdarzeń życiowych, spraw i usług publicznych |
Funkcja biznesowa |
Publikowanie interaktywnych formularzy dla e-usług |
Funkcja biznesowa |
Realizacja e-usług na podstawie definicji procesu biznesowego |
Funkcja biznesowa |
Spójny wygląd i obsługa realizacji e-usług przez obywatela |
Funkcja biznesowa |
Wdrażanie e-usług przez podmioty świadczące usługi publiczne |
Funkcja biznesowa |
Zapewnienie dostępu do informacji o zdarzeniach życiowych, sprawach i e-usługach |
Funkcja biznesowa |