W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wstęp

Zadanie dotyczące opracowania kompleksowego modelu realizacji e-usług jest elementem rozwoju wizji Architektury Informacyjnej Państwa (AIP). Realizowane jest w celu wypracowania docelowych rozwiązań do stosowania w administracji publicznej w zakresie planowania, realizacji, wdrażania i docelowo efektywnego świadczenia e-usług publicznych, które tylko w niezbędnym zakresie angażują obywatela czy przedsiębiorcę

Model ma na celu zaprezentowanie uniwersalnego podejścia do realizacji e-usług publicznych. Procesy generycznej realizacji e-usług prezentują propozycję rozwiązania dla realizacji e-usług. Dotyczy to zarówno usługi prostej, jak i złożonej - a także całkowicie z automatyzowanej (czy takiej, której obecnie nie da się w pełni zautomatyzować). 

Model zawiera także informacje o:

  • funkcjach biznesowych potrzebnych do zrealizowania tych procesów oraz 
  • funkcjach aplikacyjnych opisujących funkcjonalność narzędzi informatycznych potrzebnych do realizacji tych funkcji biznesowych.

Funkcja biznesowa określa zdolność do zapewnienia pewnej wartości biznesowej przez wykorzystanie określonych zasobów biznesowych i/lub kompetencji. Funkcja biznesowa może zostać zrealizowana za pomocą funkcjonalności narzędzi informatycznych (opisanych za pomocą funkcji aplikacyjnych) i/lub zmian organizacyjno-prawnych. Funkcja aplikacyjna z kolei określa zdolność systemu teleinformatycznego do zapewnienia pewnej funkcjonalności.

Procesy generycznej realizacji e-usług

Poszczególne procesy generycznej realizacji e-usług różnią się głównie początkowym przebiegiem procesu, wynikającym z różnych możliwości rozpoczęcia realizacji e-usług w odpowiedzi na wystąpienie określonego zdarzenia życiowego. Dalsza część przebiegu tych procesów jest podobna i opiera się na koordynacji realizacji e-usługi przez dedykowaną platformę e-usług. 

Realizacja e-usług zakłada, że - niezależenie od sposobu inicjalizacji e-usługi - za koordynację jej realizacji od początku do końca odpowiada jedna platforma e-usług. Platforma e-usług steruje przebiegiem realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu przygotowaną dla tej e-usługi. W ramach realizacji procesu platforma e-usług pozwala na: 

  • automatyzację realizacji usługi (komunikacja z innymi systemami, w tym rejestrami); 
  • przekazanie realizacji sprawy poza platformę e-usług (integracja systemów urzędów z platformą e-usług lub realizacja w dedykowanym module platformy dla urzędników, przy czym po zrealizowaniu sprawa zwracana jest na platformę e-usług); 
  • komunikację z obywatelem (np. w celu uzupełnienia wniosku lub wyjaśnienia wątpliwości).

Procesy zakładają, że e-usługa może dotyczyć spraw obywatela lub podmiotu (wtedy rola obywatela dotyczy osoby, która reprezentuje dany podmiot) i może zostać zainicjowana:

  • przez obywatela przy wykorzystaniu portalu informacyjnego i platformy e-usług, 
  • przez obywatela w urzędzie, za pośrednictwem urzędnika, 
  • przez urzędnika,
  • automatycznie w wyniku wystąpienia zdarzenia życiowego lub korelacji spraw.
{"register":{"columns":[]}}