W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany za pośrednictwem urzędnika

Proces przedstawia generyczny sposób realizacji e-usługi inicjowanej przez obywatela za pośrednikiem urzędnika.

W ramach opisu procesu pokazano tylko podstawowe kroki konieczne do realizacji standardowej elektronicznej usługi publicznej na wysokim poziomie abstrakcji. Przebieg procesu zakłada, że obywatel zgłasza się do urzędu, np. w związku z wystąpieniem jakiegoś zdarzenia życiowego, tam uzyskuje informacje odnośnie spraw związanych z tym zdarzeniem życiowym, po czym upoważnia urzędnika do zainicjowania realizacji odpowiednich e-usług w jego imieniu. Realizacja procesu wspierana jest przez platformę e-usług koordynującą całość przebiegu procesu realizacji e-usługi oraz inne systemy wspierające poszczególne kroki realizacji procesu, jak np. system obsługi formularzy internetowych, czy system, uwierzytelniania użytkowników. Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu określoną dla tej e-usługi.

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany za pośrednictwem urzędnika

Diagram: Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany za pośrednictwem urzędnika (kliknij, aby powiększyć)

 

Przebieg procesu rozpoczyna się wystąpieniem zdarzenia życiowego i udaniem obywatela do urzędu w związku z wystąpieniem tego zdarzenia życiowego. W urzędzie urzędnik identyfikuje zdarzenie życiowe i sprawy z nim związane. Informacje te przekazuje obywatelowi. Obywatel może zlecić urzędnikowi uruchomienie e-usługi w imieniu obywatela. Urzędnik loguje się do systemu w kontekście obywatela, wypełnia w jego imieniu wniosek, który przekazywany jest do platformy e-usług. Pojawienie się wniosku na platformie e-usług uruchamia przebieg realizacji e-usługi, który koordynuje platforma e-usług.

Zdarzenia biznesowe

Nazwa

Rodzaj zdarzenia

Opis

Obywatel uzyskał informację o zdarzeniu życiowym

końcowe

Obywatel uzyskał informację o zdarzeniu życiowym, sprawach powiązanych ze zdarzeniem życiowym (obligatoryjnych i opcjonalnych) oraz możliwościach realizacji tych spraw.

Realizacja e-usługi zakończona

końcowe

Realizacja e-usługi została zakończona. Obywatel został poinformowany o wynikach realizacji e-usługi.

Wystąpiło zdarzenie życiowe

początkowe

Wystąpiło zdarzenie życiowe, które powoduje powstanie prawa (przywileju) lub obowiązku obywatela lub podmiotu.

Obywatel udał się do urzędu w celu załatwienia spraw

pośrednie

W wyniku wystąpienia zdarzenia życiowego, obywatel udaje się do urzędu w celu realizacji spraw związanych z wystąpieniem tego zdarzenia życiowego.

Zadania / kroki w procesie

Nazwa

Opis

Identyfikacja spraw związanych z zdarzeniem życiowym

Obywatel przedstawia urzędnikowi informacje o zdarzeniu życiowym jakie u niego wystąpiło. Urzędnik identyfikuje zdarzenie życiowe, powiązane z nimi sprawy oraz usługi publiczne (w tym e-usługi) pozwalające na realizację tych spraw. Urzędnik informuje obywatela, że może uruchomić realizację e-usługi w imieniu tego obywatela.

Realizacja e-usługi koordynowana przez platformę

Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji usługi zgodnie z definicją procesu dla tej e-usługi. Poszczególne ścieżki / kroki procesu mogą być realizowane sekwencyjnie i/lub równolegle. Przebieg e-usługi może wymagać przekazania realizacji sprawy do odpowiedniego podmiotu świadczącego usługi publiczne (realizacja sprawy realizowana jest w danym podmiocie), do obywatela (np. w celu uzupełnienia wniosku) lub innego systemu (skorzystania z usług tego systemu). W każdym przypadku sprawa z rozstrzygnięciem wraca do platformy e-usług, która może zrealizować kolejne kroki procesu lub zakończyć działanie e-usługi.

Złożenie dokumentu elektronicznego w imieniu obywatela

Urzędnik po uwierzytelnieniu w portalu urzędnika ma możliwość wybrania obywatela lub podmiotu w kontekście, którego będzie pracował. Po wyborze kontekstu urzędnik może złożyć w imieniu obywatela dokument elektroniczny (wniosek inicjujący e-usługę lub uzupełniający do istniejącej e-usługi). Całość jest realizowana za pomocą interaktywnego formularza internetowego wraz z systemami wpierającymi uwierzytelnienie i podpisywanie dokumentów elektronicznych. System pozwala na pobieranie danych z różnych systemów teleinformatycznych, tak żeby użytkownik wprowadzał tylko te dane, których nie posiada administracja publiczna. Wypełnianie formularza może być rozłożone w czasie, a system zapamiętuje aktualny stan formularza. Dokument po wypełnieniu a przed przekazaniem dalej jest akceptowany przez obywatela.

Złożenie wniosku w imieniu obywatela

Urzędnik, na portalu urzędnika, składa w imieniu obywatela wniosek uruchamiający realizację e-usługi. Wniosek wypełniany jest w interaktywnym formularzu internetowym, który generowany jest na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego przypisanego do e-usługi. Wniosek zatwierdzany jest przez obywatela. Urzędnik podpisuje wniosek swoim podpisem elektronicznym i opieczętuje pieczęcią elektroniczną urzędu. Podpisany dokument elektroniczny przekazywany jest na platformę e-usług.

Model wsparcia procesu - Funkcje biznesowe

Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany za pośrednictwem urzędnika - Funkcje biznesowe

Diagram: Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany za pośrednictwem urzędnika - Funkcje biznesowe (kliknij, aby powiększyć)

 

Diagram przedstawia powiązanie poszczególnych kroków procesów biznesowych z funkcjami biznesowymi, które są potrzebne aby zrealizować te kroki.

Obiekty realizujące kroki procesu

Nazwa

Typ obiektu

Możliwość dostępu wieloma kanałami

Funkcja biznesowa

Obsługa katalogu podmiotów publicznych

Funkcja biznesowa

Obsługa katalogu zdarzeń życiowych, spraw i usług publicznych

Funkcja biznesowa

Realizacja e-usług na podstawie definicji procesu biznesowego

Funkcja biznesowa

Reprezentacja obywatela przez urzędnika na platformie e-usług

Funkcja biznesowa

Spójny wygląd i obsługa realizacji e-usług przez obywatela

Funkcja biznesowa

Wdrażanie e-usług przez podmioty świadczące usługi publiczne

Funkcja biznesowa

Zapewnienie dostępu do informacji o zdarzeniach życiowych, sprawach i e-usługach

Funkcja biznesowa

{"register":{"columns":[]}}