Proces generycznej realizacji e-usługi inicjowany za pośrednictwem urzędnika
Proces przedstawia generyczny sposób realizacji e-usługi inicjowanej przez obywatela za pośrednikiem urzędnika.
W ramach opisu procesu pokazano tylko podstawowe kroki konieczne do realizacji standardowej elektronicznej usługi publicznej na wysokim poziomie abstrakcji. Przebieg procesu zakłada, że obywatel zgłasza się do urzędu, np. w związku z wystąpieniem jakiegoś zdarzenia życiowego, tam uzyskuje informacje odnośnie spraw związanych z tym zdarzeniem życiowym, po czym upoważnia urzędnika do zainicjowania realizacji odpowiednich e-usług w jego imieniu. Realizacja procesu wspierana jest przez platformę e-usług koordynującą całość przebiegu procesu realizacji e-usługi oraz inne systemy wspierające poszczególne kroki realizacji procesu, jak np. system obsługi formularzy internetowych, czy system, uwierzytelniania użytkowników. Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji e-usługi zgodnie z definicją procesu określoną dla tej e-usługi.
Przebieg procesu rozpoczyna się wystąpieniem zdarzenia życiowego i udaniem obywatela do urzędu w związku z wystąpieniem tego zdarzenia życiowego. W urzędzie urzędnik identyfikuje zdarzenie życiowe i sprawy z nim związane. Informacje te przekazuje obywatelowi. Obywatel może zlecić urzędnikowi uruchomienie e-usługi w imieniu obywatela. Urzędnik loguje się do systemu w kontekście obywatela, wypełnia w jego imieniu wniosek, który przekazywany jest do platformy e-usług. Pojawienie się wniosku na platformie e-usług uruchamia przebieg realizacji e-usługi, który koordynuje platforma e-usług.
Zdarzenia biznesowe
Nazwa |
Rodzaj zdarzenia |
Opis |
---|---|---|
Obywatel uzyskał informację o zdarzeniu życiowym |
końcowe |
Obywatel uzyskał informację o zdarzeniu życiowym, sprawach powiązanych ze zdarzeniem życiowym (obligatoryjnych i opcjonalnych) oraz możliwościach realizacji tych spraw. |
Realizacja e-usługi zakończona |
końcowe |
Realizacja e-usługi została zakończona. Obywatel został poinformowany o wynikach realizacji e-usługi. |
Wystąpiło zdarzenie życiowe |
początkowe |
Wystąpiło zdarzenie życiowe, które powoduje powstanie prawa (przywileju) lub obowiązku obywatela lub podmiotu. |
Obywatel udał się do urzędu w celu załatwienia spraw |
pośrednie |
W wyniku wystąpienia zdarzenia życiowego, obywatel udaje się do urzędu w celu realizacji spraw związanych z wystąpieniem tego zdarzenia życiowego. |
Zadania / kroki w procesie
Nazwa |
Opis |
---|---|
Identyfikacja spraw związanych z zdarzeniem życiowym |
Obywatel przedstawia urzędnikowi informacje o zdarzeniu życiowym jakie u niego wystąpiło. Urzędnik identyfikuje zdarzenie życiowe, powiązane z nimi sprawy oraz usługi publiczne (w tym e-usługi) pozwalające na realizację tych spraw. Urzędnik informuje obywatela, że może uruchomić realizację e-usługi w imieniu tego obywatela. |
Realizacja e-usługi koordynowana przez platformę |
Platforma e-usług koordynuje przebieg realizacji usługi zgodnie z definicją procesu dla tej e-usługi. Poszczególne ścieżki / kroki procesu mogą być realizowane sekwencyjnie i/lub równolegle. Przebieg e-usługi może wymagać przekazania realizacji sprawy do odpowiedniego podmiotu świadczącego usługi publiczne (realizacja sprawy realizowana jest w danym podmiocie), do obywatela (np. w celu uzupełnienia wniosku) lub innego systemu (skorzystania z usług tego systemu). W każdym przypadku sprawa z rozstrzygnięciem wraca do platformy e-usług, która może zrealizować kolejne kroki procesu lub zakończyć działanie e-usługi. |
Złożenie dokumentu elektronicznego w imieniu obywatela |
Urzędnik po uwierzytelnieniu w portalu urzędnika ma możliwość wybrania obywatela lub podmiotu w kontekście, którego będzie pracował. Po wyborze kontekstu urzędnik może złożyć w imieniu obywatela dokument elektroniczny (wniosek inicjujący e-usługę lub uzupełniający do istniejącej e-usługi). Całość jest realizowana za pomocą interaktywnego formularza internetowego wraz z systemami wpierającymi uwierzytelnienie i podpisywanie dokumentów elektronicznych. System pozwala na pobieranie danych z różnych systemów teleinformatycznych, tak żeby użytkownik wprowadzał tylko te dane, których nie posiada administracja publiczna. Wypełnianie formularza może być rozłożone w czasie, a system zapamiętuje aktualny stan formularza. Dokument po wypełnieniu a przed przekazaniem dalej jest akceptowany przez obywatela. |
Złożenie wniosku w imieniu obywatela |
Urzędnik, na portalu urzędnika, składa w imieniu obywatela wniosek uruchamiający realizację e-usługi. Wniosek wypełniany jest w interaktywnym formularzu internetowym, który generowany jest na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego przypisanego do e-usługi. Wniosek zatwierdzany jest przez obywatela. Urzędnik podpisuje wniosek swoim podpisem elektronicznym i opieczętuje pieczęcią elektroniczną urzędu. Podpisany dokument elektroniczny przekazywany jest na platformę e-usług. |
Model wsparcia procesu - Funkcje biznesowe
Diagram przedstawia powiązanie poszczególnych kroków procesów biznesowych z funkcjami biznesowymi, które są potrzebne aby zrealizować te kroki.
Obiekty realizujące kroki procesu
Nazwa |
Typ obiektu |
---|---|
Możliwość dostępu wieloma kanałami |
Funkcja biznesowa |
Obsługa katalogu podmiotów publicznych |
Funkcja biznesowa |
Obsługa katalogu zdarzeń życiowych, spraw i usług publicznych |
Funkcja biznesowa |
Realizacja e-usług na podstawie definicji procesu biznesowego |
Funkcja biznesowa |
Reprezentacja obywatela przez urzędnika na platformie e-usług |
Funkcja biznesowa |
Spójny wygląd i obsługa realizacji e-usług przez obywatela |
Funkcja biznesowa |
Wdrażanie e-usług przez podmioty świadczące usługi publiczne |
Funkcja biznesowa |
Zapewnienie dostępu do informacji o zdarzeniach życiowych, sprawach i e-usługach |
Funkcja biznesowa |