Jedna stonoga – wiele nieprawidłowości
26.05.2023
Ponad 67 ton ważyła tzw. „stonoga” z dwoma kontenerami morskimi. Kierowca musiał zostawić jedną przyczepę, aby móc pojechać dalej.
W dniu 26 maja br. w godzinach wieczornych, na punkcie poboru opłat autostrady A1 w Nowej Wsi k/Torunia, inspektorzy z włocławskiego oddziału kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli zespół pojazdów złożony z ciągnika i dwóch spinanych ze sobą na sztywno przyczep, którym przewożono odpady złomu stalowego w dwóch 20-stopowych kontenerach morskich. Podejrzewając, że pojazdy mogą być przeładowane, inspektorzy dokonali ich ważenia. Wynik tylko potwierdził przypuszczenia kontrolujących, ponieważ urządzenie wagowe wskazało masę całkowitą zestawu 67,2 ton, czyli znaczne przekroczenie 40-tonowej normy. Przy tak dużej masie ładunków przekroczone były także dopuszczalne naciski osi drugiej przyczepy. Nieprawidłowa była też konfiguracja zespołu pojazdów, ponieważ obowiązujące przepisy ruchu drogowego nie dopuszczają ciągnięcia dwóch przyczep przez ciągnik samochodowy. Zabrakło również pojazdu pilotującego, który jest wymagany przy przejeździe pojazdu nienormatywnego o masie przekraczającej 60 ton. Naruszone zostały też przepisy dotyczące przewozu odpadów, ponieważ ciągnik nie był oznakowany z przodu białą tablicą z napisem „ODPADY”. Za te wszystkie nieprawidłowości wobec przewoźnika zostały wszczęte postępowania o nałożenie kar pieniężnych. Pojazd przeładowany i nieprawidłowo oznakowany nie mógł dalej jechać. Kierowca musiał odpiąć jedną przyczepę, aby przywrócić normatywność, a ciągnik oznakować tablicą informującą, że w kontenerze znajdują się odpady. Wcześniej