Przekroczone naciski osi i masy całkowite
30.03.2023
Kolejne pojazdy z przekroczonymi parametrami wagowymi zostały zatrzymane, a następnie wycofane z ruchu drogowego przez kujawsko-pomorskich inspektorów transportu drogowego. Wszystkie kontrole przeprowadzone były w czwartek dnia 30 marca.
W pierwszym przypadku na autostradzie A1 został zatrzymany do kontroli specjalistyczny pojazd do przewozu żywych zwierząt, którym przewoźnik z województwa mazowieckiego wykonywał transport trzody chlewnej. Na samochodzie ciężarowym z przyczepą umieszczonych było 185 sztuk świń przeznaczonych do uboju. Kontrolujący inspektor zdecydował o skierowaniu pojazdu na punkt wagowy w związku z przypuszczeniem zbyt dużej masy całkowitej pojazdu z ładunkiem. Po zważeniu pojazdu okazało się, że jego rzeczywista masa całkowita wynosi 42900 kg, a więc przekracza dopuszczalną masę całkowitą o 2900 kg. W tej sytuacji koniecznym było przeładowanie około 30 sztuk świń do innego pojazdu podstawionego przez przewoźnika. Przeładunek odbywał się pod nadzorem przybyłego na miejsce kontroli Powiatowego Lekarza Weterynarii. Lekarz weterynarii nie stwierdził uchybień dobrostanu zwierząt, więc po przeładunku przewoźnik mógł kontynuować przewóz do miejsca docelowego.
Również na autostradzie A1 chociaż w godzinach popołudniowych i w powiecie toruńskim inny patrol kujawsko-pomorskiej ITD zatrzymał przewóz drogowy maszyny budowlanej. Wyniki ważenia 6-osiowego pojazdu, wykazały przekroczenie potrójnej osi naczepy oraz masy dopuszczalnej zespołu pojazdów – pojazd z ładunkiem ważył blisko 49 ton.
Kolejna kontrola, gdzie dokonano ważenia pojazdów miała miejsce na drodze krajowej nr 10 w powiecie nakielskim. W opisywanym przypadku wykonywany był międzynarodowych przewóz drogowy ładunków podzielnych w kontenerze morskim.
Ważenie dynamiczne na wagach samochodowych wykazało przekroczenie nacisku pojedynczej osi napędowej aż o 42 % - waga wskazała ponad 16 ton nacisku przy dopuszczalnych 11,5 ton. Przewoźnik podczas kontroli zadysponował ciągnik samochodowy wyposażony w podwójną osią napędową – co skutkowało prawidłowym rozłożeniem nacisków osi.
W związku z przekroczeniem dopuszczalnej mas całkowitych zespołów pojazdów oraz nacisków osi wobec przewoźników zostały wszczęte postępowania administracyjne, a kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi.