Podstawy prawne
Poniżej przedstawiono wykaz kluczowych aktów prawnych regulujących obszar, którego dotyczy Projekt oraz ich zakres odnoszący się do przedsięwzięcia:
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta (Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 tj. z późn. zm.), w szczególności określa prawa pacjenta, zasady udostępniania dokumentacji medycznej, obowiązki podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych związane z prawami pacjenta (rozdział 7 art. 23 - 31) – na podstawie zapisów tej ustawy podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek prowadzić i udostępniać dokumentację medyczną.
- Wydane na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy o prawach pacjenta Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 lutego 2016 roku w sprawie rodzajów, zakresu wzorów oraz sposobu przetwarzania dokumentacji medycznej w podmiotach leczniczych utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, które określa:
- szczegółowy zakres i wymagania dotyczące gromadzonej przez podmioty lecznicze dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej (rozdział 1 2-5, 7-10, 13-15, rozdział 2 16-18, 20-42, 46-48 i 6);
- zasady przechowywania dokumentacji medycznej ( 57 - 58);
- zasady udostępniania między innymi pacjentowi dokumentacji medycznej ( 59 – 60);
- zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej (rozdział 6).
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 tj. z późn. zm.):
- art. 19a-20 wskazuje zobowiązanie świadczeniodawcy do prowadzenia w postaci elektronicznej harmonogramu przyjęć (jako integralnej części dokumentacji medycznej) zawierającego między innymi informacje o rezerwacji terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, zmianę terminu rezerwacji oraz kategorię świadczeniobiorcy;
- art. 20 ust. 2a odnosi się do sytuacji, gdy udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej następuje na podstawie skierowania; świadczeniobiorca zostaje wpisany na listę oczekujących na udzielenie świadczenia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego; listę oczekujących na udzielenie świadczeń prowadzi się w formie elektronicznej, a sama lista stanowi integralną część harmonogramu przyjęć;
- art. 23a zobowiązuje świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej do umożliwienia świadczeniobiorcom (pacjentom) umawiania się drogą elektroniczną na wizyty, a także monitorowania statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia oraz powiadamiania o terminie udzielenia świadczenia;
- art. 59a określa obowiązujące formy wystawiania oraz sposób przechowywania skierowań na świadczenie opieki zdrowotnej;
- art. 59b określa zakres danych, jaki otrzymuje świadczeniobiorca (pacjent) w przypadku wystawiania skierowania w postaci elektronicznej.
- Wydane na podstawie art. 23a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2017 r. w sprawie minimalnej funkcjonalności dla systemów teleinformatycznych umożliwiających realizację usług związanych z prowadzeniem przez świadczeniodawcę list oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1404): 2 ust. 1 pkt 1-5 określa minimalną funkcjonalność dla systemów teleinformatycznych umożliwiających świadczeniobiorcom (pacjentom) realizację usług umawiania się drogą elektroniczną na wizyty, monitorowanie statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, powiadamianie o zmianie terminu oraz powiadamianie o terminie udzielenia tego świadczenia; 2 ust. 1 pkt 6 określa sposób identyfikacji i uwierzytelniania świadczeniobiorców (pacjentów).
- Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2017 r. poz. 1845 z późn. zm.), która określa organizację i zasady działania systemu informacji w ochronie zdrowia. Ustawa ta wraz z aktami wykonawczymi stanowi podstawę prawną procesu informatyzacji ochrony zdrowia w Polsce, w szczególności:
- art. 6 i 7 oraz 10 określa systemy teleinformatyczne obsługujące system informacji, w tym SIM;
- art. 11 zobowiązuje usługodawców do prowadzenia EDM w określonych formatach, wskazuje miejsce jej udostępnienia i wymiany między usługodawcami oraz pomiędzy komórkami danego świadczeniodawcy; wskazuje również zakres danych, jakie usługodawca zobowiązany jest do zamieszczania w SIM zawartych w tej dokumentacji;
- art. 32 – 35 określa zasady przekazania danych do SIM oraz sposób ich udostępniania;
- art. 56 wskazuje termin wejścia w życie obowiązku prowadzenia w postaci elektronicznej dokumentacji medycznej wydanej na podstawie art. 13a ustawy o SIOZ , w tym skierowań (1 stycznia 2021); określa termin obowiązkowego zgłoszenia przez usługodawców gotowości podłączenia swoich systemów do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o SIOZ (tj. Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) do dnia 31 grudnia 2019 r., oraz możliwości wymiany danych zawartych w EDM między systemami usługodawców a Systemem P1 - w terminie od dnia 1 stycznia 2021 r.
Ponadto założenia projektowe uwzględniają konieczność spełnienia wymagań prawnych wynikających między innymi z następujących aktów prawnych:
- Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2018 r. poz. 617);
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. 2018 r. poz. 123 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000);
- Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 z poźń. zm.);
- Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219, tj. z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1579 z późn. zm.);
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE C z 2012 r.);
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2247);
- Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. z 2014 r., Nr. 100, poz. 1024).
Przeprowadzona analiza otoczenia prawnego potwierdziła możliwość realizacji zakresu Projektu oraz udostępnienia jego efektów w obowiązującym porządku prawnym. Istnieją podstawy prawne dla wdrożenia wszystkich e-usług objętych Projektem, a tym samym również dla podjęcia działań ukierunkowanych na dostosowanie Dziedzinowych Systemów Informatycznych Partnerów do wymagań ustawowo określonych m.in. w zakresie:
- prowadzenia i udostępniania EDM oraz jej wymiany pomiędzy podmiotami leczniczymi;
- prowadzenia w postaci elektronicznej harmonogramu przyjęć do poradni AOS lub POZ, w tym prowadzenia listy oczekujących na wizyty i zmiany terminu tej wizyty, monitorowania statusu na liście oczekujących, terminu udzielenia świadczenia, a także świadczenia udzielanego na podstawie skierowania.