Wydział Finansów i Budżetu
Wydział Finansów i Budżetu zajmuje się opracowywaniem projektu budżetu Wojewody w układzie klasyfikacyjnym i zadaniowym, dokonywaniem zmian planu wydatków budżetu państwa, wnioskowaniem o środki z rezerw budżetu państwa, prowadzeniem rachunkowości z zakresu realizacji budżetu Wojewody oraz spraw związanych z należnościami i zobowiązaniami Skarbu Państwa. Ponadto, sporządza sprawozdania budżetowe i finansowe oraz analizy z wykonania planu, dokonuje kontrolę finansową wykonania budżetu Wojewody oraz prowadzi obsługę finansowo-księgową funduszy celowych i środków pochodzących z innych źródeł, zgodnie z przepisami prawnymi obowiązującymi w danym zakresie.
Dyrektor: Beata Niemczyk
e-mail: bniemczyk@lublin.uw.gov.pl
Zastępca dyrektora: Anna Stańko-Kołudzka
e-mail: astanko@lublin.uw.gov.pl
Główny Księgowy Budżetu Wojewody: Sabina Brzuch
e-mail: sbrzuch@lublin.uw.gov.pl
Kontakt
Sekretariat Wydziału Finansów i Budżetu
ul. Spokojna 4, pok. 269
tel.: 81 74 24 284
faks: 81 74 24 290
e-mail: sekfin@lublin.uw.gov.pl
Zadania wydziału
Do zakresu zadań realizowanych przez Wydział należy:
W zakresie planowania i realizacji budżetu:
- opracowywanie rzeczowego, finansowego i zadaniowego budżetu Wojewody w zakresie budżetu środków krajowych i europejskich;
- przygotowywanie decyzji budżetowych w sprawie ustalenia szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu Wojewody, wynikającego z ustawy budżetowej oraz zawiadamianie o nim odpowiednich jednostek;
- przygotowywanie wystąpień Wojewody o zwiększenie budżetu z rezerw budżetu państwa;
- przygotowywanie decyzji Wojewody w sprawach zmian w planie wydatków budżetowych oraz zawiadomień w sprawie tych zmian;
- przygotowywanie wystąpień Wojewody o ujęcie wydatków w wykazie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego;
- przygotowywanie decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych;
- przygotowywanie podziału limitu środków finansowych dla jednostek podległych – dysponentów II i III stopnia oraz jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów otrzymujących środki budżetu państwa;
- opracowywanie i aktualizowanie harmonogramu wydatków budżetu Wojewody oraz miesięcznych zapotrzebowań na środki finansowe;
- przygotowywanie decyzji dotyczących wprowadzenia zmian w budżecie środków europejskich oraz zawiadamianie jednostek o dokonanych zmianach;
- wykonywanie zadań związanych z obsługą systemu TREZOR, w tym czynności związanych z administrowaniem tym systemem.
W zakresie rachunkowości:
- obsługa finansowo-księgowa wydatków z budżetu Wojewody jako dysponenta głównego środków budżetowych oraz dysponenta III stopnia;
- przekazywanie dotacji budżetowych na wykonywanie zadań zleconych, powierzonych i własnych dla jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek z sektora finansów publicznych lub spoza sektora finansów publicznych;
- przekazywanie środków dla jednostek budżetowych podległych Wojewodzie w ramach planu wydatków budżetowych;
- prowadzenie ewidencji księgowej dochodów budżetu państwa od jednostek samorządu terytorialnego i pozostałych dochodów, które wpływają na rachunek Wojewody Lubelskiego;
- planowanie dochodów budżetu państwa;
- prowadzenie egzekucji administracyjnej dochodów budżetowych;
- prowadzenie spraw dotyczących umorzenia, rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i publicznoprawny z tytułu dochodów budżetowych oraz z innych tytułów;
- prowadzenie spraw w zakresie zwrotu dotacji udzielonych z budżetu państwa oraz środków z funduszy celowych lub z innych źródeł wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne jednostki oraz przygotowywanie projektu decyzji w tym zakresie;
- wyrażanie zgody na niedochodzenie należności, o której mowa w art. 58 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, na umarzanie, odraczanie terminów lub rozkładanie na raty spłat należności pieniężnych z tytułu gospodarowania nieruchomościami mającymi charakter cywilnoprawny, przypadającymi Skarbowi Państwa oraz na odstąpienie od dochodzenia tych należności pieniężnych;
- obsługa finansowo-księgowa budżetu środków europejskich;
- obsługa finansowo-księgowa rachunków funduszy celowych (Funduszu Pracy, Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Funduszu Solidarnościowego) oraz środków z pozostałych źródeł (Fundusz Przeciwdziałania COVID -19, Fundusz Pomocy, Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg);
- realizacja zadania wynikającego ze zwrotu gminom części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;
- prowadzenie ewidencji i obsługi zobowiązań Skarbu Państwa, w tym wynikających z wyroków sądowych;
- realizacja budżetu w układzie zadaniowym;
- sporządzanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej lub informacji o jej nieudzielaniu.
W zakresie sprawozdawczości budżetowej i finansowej:
- sporządzanie, przyjmowanie i weryfikacja jednostkowych sprawozdań oraz sporządzanie na ich podstawie łącznych miesięcznych/rocznych sprawozdań budżetowych z planu dochodów budżetowych i wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich;
- sporządzanie, przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań jednostkowych oraz sporządzanie na ich podstawie łącznych rocznych sprawozdań finansowych państwowych jednostek budżetowych;
- sporządzanie, przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań jednostkowych oraz sporządzanie na ich podstawie łącznych kwartalnych sprawozdań o stanie należności i wybranych aktywów finansowych oraz o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych;
- przyjmowanie i weryfikacja kwartalnych sprawozdań z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, sprawozdań o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych, sprawozdań o dotacjach i wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz sporządzanie na ich podstawie łącznych sprawozdań kwartalnych;
- sporządzanie, przyjmowanie i weryfikacja jednostkowych sprawozdań z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym oraz sporządzanie na ich podstawie łącznego sprawozdania rocznego;
- rozliczanie dotacji celowych udzielanych z budżetu Wojewody, środków funduszy celowych oraz środków z pozostałych źródeł, zgodnie z przepisami, obowiązującymi procedurami wewnętrznymi i wytycznymi ministerialnymi;
- sporządzanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetu Wojewody Lubelskiego;
- sporządzanie okresowych ocen przebiegu realizacji budżetu Wojewody Lubelskiego w układzie zadaniowym.
W zakresie kontroli:
- kontrola realizacji budżetu Wojewody:
- w organach rządowej administracji zespolonej, jednostkach podległych tym organom lub przez nie nadzorowanych oraz innych jednostkach podległych Wojewodzie w zakresie realizacji budżetu Wojewody w celu oceny przestrzegania przez jednostki zasad gospodarki finansowej określonych przepisami prawa;
- w jednostkach samorządu terytorialnego i jednostkach podległych j.s.t. bezpośrednio realizujących finansowane z dotacji celowych zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami, zadania własne i realizowane na podstawie umów/porozumień w celu oceny prawidłowości wykorzystania dotacji celowych udzielonych z budżetu państwa oraz prawidłowości pobierania dochodów budżetowych.
Wydział realizuje także zadania dotyczące nadzoru nad realizacją projektów finansowanych z udziałem funduszy europejskich, w zakresie wykorzystania środków ujętych w budżecie Wojewody oraz zadania z zakresu desygnacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.