Wydział Polityki Społecznej
Wydział Polityki Społecznej zajmuje się sprawami z zakresu pomocy społecznej, wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, świadczeń rodzinnych. Jest organem wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym, dotyczącym świadczeń z tytułu bezrobocia. Realizuje rządowe i resortowe programy z zakresu polityki społecznej.
Dyrektor: Janusz Iwanicki
e-mail: jiwanicki@lublin.uw.gov.pl
Zastępca dyrektora: Emilia Nicał
e-mail: enical@lublin.uw.gov.pl
Zastępca dyrektora: Marzena Rząsowska
e-mail: mrzasowska@lublin.uw.gov.pl
Kontakt
Sekretariat Wydziału Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin, pok. 15
tel.: 81 74 24 552
faks: 81 74 24 470
e-mail: wps@lublin.uw.gov.pl
Zadania wydziału
Do zakresu działania Wydziału Polityki Społecznej należy w szczególności:
W zakresie pomocy społecznej:
- wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku, prowadzonych w ramach działalności gospodarczej lub statutowej oraz prowadzenie rejestrów tych podmiotów;
- prowadzenie rejestrów miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa;
- koordynowanie spraw w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji;
- realizowanie i zlecanie uprawnionym podmiotom programów rządowych i resortowych;
- nadzór i kontrola realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jakością usług, dla których Minister Rodziny i Polityki społecznej określił standardy, a także zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami;
- kontrolowanie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku.
W zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej:
- kontrolowanie zadań wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, a także kontrolowanie zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;
- wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz zgody na ich likwidację, a także prowadzenie rejestrów ww. jednostek oraz prowadzenie rejestrów wolnych miejsc;
- realizowanie i zlecanie uprawnionym podmiotom programów resortowych;
- wydawanie zezwoleń na umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci, nie więcej jednak niż 10 w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz na umieszczenie większej liczby dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej, pomimo przekroczenia dopuszczalnej liczby dzieci.
W zakresie świadczeń na rzecz rodziny:
- nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego oraz monitorowanie we współpracy z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej spraw w tym obszarze;
- prowadzenie spraw związanych z Kartą Dużej Rodziny.
W zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie:
- opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania;
- monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie oraz realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
- nadzorowanie realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego oraz kontrola wykonywania zadań przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.
W zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego:
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń na rzecz rodziny;
- prowadzenie korespondencji z krajami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacją Szwajcarską w sprawach świadczeń na rzecz rodziny.
W zakresie bezrobocia:
- rozpatrywanie odwołań od decyzji starostów/prezydentów miast na prawach powiatu w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia, wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w II instancji w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz prowadzenie spraw związanych z zaskarżeniem decyzji i postanowień ostatecznych oraz udzielanie odpowiedzi na skargi i sprzeciwy do sądu administracyjnego;
- wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w I instancji w trybach nadzwyczajnych w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia;
- organizowanie i finansowanie szkoleń dla pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W zakresie orzekania o niepełnosprawności i turnusów rehabilitacyjnych:
- rozpatrywanie przez Wojewódzki Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Lublinie odwołań od orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wydawanych przez powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności;
- organizowanie szkoleń i narad w zakresie procedury orzeczniczej dla członków ww. zespołów;
- prowadzenie elektronicznej ewidencji orzeczeń o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności w ramach Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności;
- sprawowanie nadzoru nad powiatowymi zespołami do spraw orzekania o niepełnosprawności;
- wykonywanie badań specjalistycznych na potrzeby orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa;
- wydawanie zawiadomień o wpisie do prowadzonego przez Wojewodę rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy rehabilitacyjne oraz organizatorów turnusów rehabilitacyjnych;
- kontrolowanie organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz ośrodków wpisanych do rejestrów prowadzonych przez Wojewodę.
W zakresie zatrudnienia socjalnego i chronionego:
- nadawanie statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej oraz wydawanie decyzji w sprawie zmiany lub utraty przyznanego statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej oraz prowadzenie rejestrów tych podmiotów;
- nadawanie statusu centrum integracji społecznej oraz wydawanie decyzji o zmianie lub utracie przyznanego statusu centrum integracji społecznej oraz prowadzenie rejestrów tych podmiotów.
W pozostałym zakresie:
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym prowadzenie kontroli oraz realizowanie resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch+”;
- realizowanie i zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego programów wynikających z ustawy o Funduszu Solidarnościowym;
- planowanie i wydatkowanie środków budżetu państwa na realizację zadań z zakresu działania Wydziału;
- rozpatrywanie skarg i wniosków w obszarach działalności Wydziału.