W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej zajmuje się sprawami z zakresu pomocy społecznej, wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, świadczeń rodzinnych. Jest organem wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym, dotyczącym świadczeń z tytułu bezrobocia. Realizuje rządowe i resortowe programy z zakresu polityki społecznej.
 

Dyrektor: Janusz Iwanicki
e-mail: jiwanicki@lublin.uw.gov.pl

Zastępca dyrektora: Emilia Nicał
e-mail: enical@lublin.uw.gov.pl

Zastępca dyrektora: Marzena Rząsowska
e-mail: mrzasowska@lublin.uw.gov.pl

Kontakt

Sekretariat Wydziału Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin, pok. 15
tel.: 81 74 24 552
faks: 81 74 24 470
e-mail: wps@lublin.uw.gov.pl

Zadania wydziału

​​​​​​Do zakresu działania Wydziału Polityki Społecznej należy w szczególności:

W zakresie pomocy społecznej:

  • wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku, prowadzonych w ramach działalności gospodarczej lub statutowej oraz prowadzenie rejestrów tych podmiotów;
  • prowadzenie rejestrów miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa;
  • koordynowanie spraw w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji;
  • realizowanie i zlecanie uprawnionym podmiotom programów rządowych i resortowych;
  • nadzór i kontrola realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jakością usług, dla których Minister Rodziny i Polityki społecznej określił standardy, a także zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami;
  • kontrolowanie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku.

W zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej:

  • kontrolowanie zadań wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, a także kontrolowanie zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;
  • wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz zgody na ich likwidację, a także prowadzenie rejestrów ww. jednostek oraz prowadzenie rejestrów wolnych miejsc;
  • realizowanie i zlecanie uprawnionym podmiotom programów resortowych;
  • wydawanie zezwoleń na umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci, nie więcej jednak niż 10 w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz na umieszczenie większej liczby dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej, pomimo przekroczenia dopuszczalnej liczby dzieci.

W zakresie świadczeń na rzecz rodziny:

  • nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego oraz monitorowanie we współpracy z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej spraw w tym obszarze;
  • prowadzenie spraw związanych z Kartą Dużej Rodziny.

W zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie:

  • opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania;
  • monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie oraz realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
  • nadzorowanie realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego oraz kontrola wykonywania zadań przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.

W zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego:

  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń na rzecz rodziny;
  • prowadzenie korespondencji z krajami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacją Szwajcarską w sprawach świadczeń na rzecz rodziny.

W zakresie bezrobocia:

  • rozpatrywanie odwołań od decyzji starostów/prezydentów miast na prawach powiatu w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia, wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w II instancji w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz prowadzenie spraw związanych z zaskarżeniem decyzji i postanowień ostatecznych oraz udzielanie odpowiedzi na skargi i sprzeciwy do sądu administracyjnego;
  • wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w I instancji w trybach nadzwyczajnych w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia;
  • organizowanie i finansowanie szkoleń dla pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W zakresie orzekania o niepełnosprawności i turnusów rehabilitacyjnych:

  • rozpatrywanie przez Wojewódzki Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Lublinie odwołań od orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wydawanych przez powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności;
  • organizowanie szkoleń i narad w zakresie procedury orzeczniczej dla członków ww. zespołów;
  • prowadzenie elektronicznej ewidencji orzeczeń o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności w ramach Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności;
  • sprawowanie nadzoru nad powiatowymi zespołami do spraw orzekania o niepełnosprawności;
  • wykonywanie badań specjalistycznych na potrzeby orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa;
  • wydawanie zawiadomień o wpisie do prowadzonego przez Wojewodę rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy rehabilitacyjne oraz organizatorów turnusów rehabilitacyjnych;
  • kontrolowanie organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz ośrodków wpisanych do rejestrów prowadzonych przez Wojewodę.

W zakresie zatrudnienia socjalnego i chronionego:

  • nadawanie statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej oraz wydawanie decyzji w sprawie zmiany lub utraty przyznanego statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej oraz prowadzenie rejestrów tych podmiotów;
  • nadawanie statusu centrum integracji społecznej oraz wydawanie decyzji o zmianie lub utracie przyznanego statusu centrum integracji społecznej oraz prowadzenie rejestrów tych podmiotów.

W pozostałym zakresie:

  • prowadzenie spraw wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym prowadzenie kontroli oraz realizowanie resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch+”;
  • realizowanie i zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego programów wynikających z ustawy o Funduszu Solidarnościowym;
  • planowanie i wydatkowanie środków budżetu państwa na realizację zadań z zakresu działania Wydziału;
  • rozpatrywanie skarg i wniosków w obszarach działalności Wydziału.
{"register":{"columns":[]}}