Wydział Infrastruktury
Do zadań Wydziału Infrastruktury należy prowadzenie spraw z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej, pozwoleń na budowę i zgłoszeń budowlanych oraz postępowań odwoławczych i zażaleniowych, a także ocena uchwał w sprawie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, koordynowanie spraw dotyczących rejestrowania przedsiębiorców prowadzących ośrodki techniki jazdy i ośrodki szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy, ewidencja instruktorów techniki jazdy oraz obsługa komisji ds. kwalifikacji instruktorów nauki jazdy. Wydział prowadzi także sprawy związane z udzielaniem jednostkom samorządu terytorialnego dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych i dopłat z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Dyrektor: Michał Zdun
e-mail: mzdun@lublin.uw.gov.pl
Zastępca dyrektora: Aneta Ciesielczuk
e-mail: aciesielczuk@lublin.uw.gov.pl
Kontakt
Sekretariat Wydziału Infrastruktury
ul. Lubomelska 1-3, 20-072 Lublin, pok. 219
tel.: 81 74 24 267
faks: 81 74 24 797
e-mail: wi@lublin.uw.gov.pl
Zadania wydziału
Do zakresu zadań realizowanych przez Wydział należy:
W zakresie budownictwa:
- zajmowanie się sprawami z zakresu pozwoleń na budowę:
- przyjmowanie zgłoszeń dotyczących inwestycji hydrotechnicznych, inwestycji KZN, dróg wojewódzkich i krajowych, elektrowni wiatrowych czy lotnisk cywilnych;
- prowadzenie spraw związanych z inwestycjami na terenach zamkniętych i obszarach kolejowych, jak również strategicznymi inwestycjami w zakresie sieci przesyłowych;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych wydawanych przez starostów oraz rozpatrywanie odwołań od pozwoleń na budowę dróg publicznych i inwestycji hydrotechnicznych;
- orzekanie w sprawach dotyczących decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji na podstawie specustaw: telekomunikacyjnej, drogowej, dot. strategicznych inwestycji w sektorze naftowym, w zakresie terminalu gazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego oraz przeciwpowodziowej i lotniskowej.
W zakresie nadzoru urbanistycznego:
- przygotowywanie decyzji lokalizacyjnych na podstawie przepisów specustaw;
- prowadzenie nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego dotyczący sporządzania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- prowadzenie postępowań w zakresie stwierdzenia nieważności uchwał podjętych z istotnym naruszeniem prawa;
- przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach zamkniętych.
W zakresie nadzoru nad inwestycjami:
- udzielanie dofinansowań jednostkom samorządu terytorialnego ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (dawniej Fundusz Dróg Samorządowych);
- prowadzenie nadzoru nad Lubelskim Zarządem Obsługi Przejść Granicznych w Chełmie (LZOPG) w zakresie utrzymania przejść granicznych oraz realizowanych inwestycji na przejściach granicznych w województwie lubelskim;
- nadzorowanie i monitorowanie zadań inwestycyjnych, które zostały ujęte w ustawie budżetowej i pochodzące z rezerw celowych.
W zakresie egzekucji administracyjnej i finansowania przewozów:
- prowadzenie spraw w zakresie udzielania dopłat z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;
- prowadzenie spraw dotyczących egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym;
- nadzór nad podmiotami zajmującymi się szkoleniem kierowców wykonujących transport drogowy, jak też nad ośrodkami szkolenia i doskonalenia techniki jazdy;
- prowadzenie obsługi komisji ds. kwalifikacji instruktorów nauki jazdy;
- nadzorowanie wykonywania przez starostów i marszałka zadań wynikających z ustawy o kierujących pojazdami;
- dokonywanie nadzoru nad zarządzaniem ruchem na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich;
- koordynowanie spraw dotyczących przekazywania samorządowi województwa lubelskiego dotacji na dopłaty do ulgowych przejazdów krajową komunikacją autobusową;
- wykonywanie zadań związanych z ustalaniem wskaźnika przeliczeniowego 1 m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w województwie lubelskim.
W zakresie administracji architektoniczno-budowlanej:
- rozpatrywanie skarg, odwołań i zażaleń dotyczących działalności starostów powiatowych jako organów I instancji w sprawach, które określa ustawa Prawo budowlane;
- prowadzenie nadzoru nad powiatowymi organami administracji architektoniczno-budowlanej;
- prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych w trybach nadzwyczajnych;
- rozpatrywanie skarg na podjęte decyzje ostateczne, które kierowane są do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego;
- przygotowywanie postanowień o nałożeniu kary na organ I instancji za przekroczenie terminów do wydania decyzji;
- dokonywanie kontroli rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę, a także rejestrów decyzji o pozwoleniu na budowę;
- prowadzenie sprawy z zakresu udostępniania informacji publicznej na wniosek strony.