Cele Modelu AIP
Obecne cele
- Wskazywanie kluczowych komponentów, które powinny być zarządzane centralnie – takich, jak: cyfrowe potwierdzanie tożsamości cyfrowej obywatela, brama e-administracji, centralna platforma analityczna czy też metadane administracji publicznej.
- Wskazywanie nieuzasadnionego powielania danych (w tym zbiorów danych takich, jak rejestry publiczne) oraz rozwiązań teleinformatycznych.
- Przygotowanie i udzielanie interesariuszom informacji o powiązaniu planowanych oraz realizowanych projektów (w tym obiektów: projekt, zadanie, produkty projektu) z warstwą techniczną (aplikacyjną) Modelu AIP.
- Wsparcie beneficjentów (instytucji i resortów) w zakresie tworzenia przez nie koncepcji rozwiązań teleinformatycznych służących do realizacji zadań publicznych - zgodnie z Modelem AIP.
- Udzielanie informacji o zawartości Modelu AIP dla interesariuszy planujących i budujących usługi (dedykowane raporty z bazy Repozytorium AIP).
- Weryfikacja i uzupełnienie koncepcji budowy lub rozbudowy rozwiązań cyfrowych interesariusza (w tym weryfikacja zawartości fiszek projektowych na KRMC, wsparcie w przygotowaniu diagramów kooperacji i diagramów komponentów) w kontekście otoczenia prawnego, organizacyjnego, semantycznego i technicznego - uwzględniające:
- Stan aktualny: stan as-is Modelu AIP,
- Stan w trakcie zmian: modele projektowe Modelu AIP,
- Stan przyszły: Wizja AIP.
- Ocena rozwiązań teleinformatycznych administracji publicznej pod kątem stopnia interoperacyjności - powtórne wykorzystanie przez rozwiązania Bloków budowlanych rozwiązań spełniających wymagania architektonicznych bloków budowlanych zdefiniowanych w Modelu AIP.
- Wspomaganie opiniowania Rady Architektury IT działającej w ramach Komitetu Rady Ministrów ds. Cyfryzacji (KRMC).
- Wspomaganie mechanizmu opiniowania i monitorowania projektów informatycznych w ramach prac KRMC przez dostarczanie niezbędnej wiedzy Radzie Architektury IT, stanowiącej punkt odniesienia przy dokonywaniu oceny zasadności przedsięwzięć podejmowanych na poziomie rządowym oraz resortowym w obszarze informatyzacji i oceny przedkładanych założeń.
- Przygotowywanie rekomendacji w zakresie danych dla Rady Architektury (modele danych, analizy i rekomendacje).
- Opracowanie koncepcji realizacji zadań samorządowych realizowanych drogą elektroniczną.
- Budowa Modelu AIP dla Jednostek Samorządu Terytorialnego zgodnego z Modelem AIP Państwa.
- Analiza stopnia wsparcia kluczowych funkcji centralnych (segmentów architektonicznych, architektonicznych bloków budowlanych):
- obecnymi systemami teleinformatycznymi (stan as-is Modelu AIP),
- budowanymi systemami teleinformatycznymi (modele projektowe Modelu AIP).
- Przygotowanie diagramów na podstawie Modelu AIP do prezentacji zarządczych dotyczących planowanych i realizowanych projektów z podziałem na segmenty architektoniczne.
Cele w bliskiej przyszłości
- Ocena rozwiązań teleinformatycznych administracji publicznej pod kątem zapewnianie zgodności z procesami generycznej realizacji e-usług.
- Tworzenie na podstawie zaktualizowanej Wizji AIP założeń rozwoju rozwiązań horyzontalnych, definiowanie portfeli i projektów służących transformacji od stanu obecnego do stanu docelowego rozwiązań informatycznych (roadmapa projektów realizujących komponenty standardowe i horyzontalne, uwzględnienie ujęcia projektów w portfolio projektów i programy).
- Projektowanie rozwiązań horyzontalnych w ujęciu systemowym, uwzględniających warstwy architektoniczne: prawną, organizacyjną, semantyczną i techniczna – kładące nacisk na powtórne wykorzystanie bloków budowlanych rozwiązań (w tym wspólnej infrastruktury technicznej).
- Publikacja standardów bezpieczeństwa i interoperacyjności, których stosowanie zapewni efektywność kosztową, ergonomię, wydajność i bezpieczeństwo budowanych rozwiązań;
- Identyfikacja potrzebnych dla zapewnienia interoperacyjności zmian prawnych i organizacyjnych.
Cele w dalszej przyszłości
- Ciągły proces weryfikacji i aktualizacji, przez właściwych ministrów, otoczenia prawnego i organizacyjnego działania systemów przetwarzających kluczowe dla państwa zbiory danych;
- Aktualizacja Wizji AIP na podstawie zmieniających się możliwości wynikających z trendów ekonomicznych, społeczno-kulturowych, technologicznych i środowiskowych.
- Opracowanie modeli architektur dziedzinowych zgodnych z Modelem AIP.
- Wdrożenie standardu opisu modeli architektonicznych (Metamodelu AIP) na poziomie obszaru merytorycznego (architektura działu administracji rządowej, architektura jednostek samorządu terytorialnego) zgodnego z poziomem strategicznym (całej administracji publicznej).
- Wsparcie interesariuszy w tworzeniu dziedzinowych modeli architektonicznych.