Metamodel AIP i jego implementacja
Metamodel AIP odnosi się do Modelu AIP. Poniżej przedstawiono definicje obu pojęć (zobacz: Słownik pojęć):
- Model Architektury Informacyjnej Państwa (Model AIP) to model architektoniczny systemów informacyjnych państwa (obiekty, atrybuty, relacje) ujęty w szczególności w warstwach prawnej, organizacyjnej, semantycznej i technicznej.
- Metamodel Architektury Informacyjnej Państwa (Metamodel AIP) to model opisujący zakres, strukturę oraz sposób tworzenia i rozwoju Modelu AIP.
Cele metamodelu
Celem specyfikacji Metamodelu AIP jest zdefiniowanie klas elementów architektury, powiązań pomiędzy elementami oraz przynależność do warstw architektury według Europejskiej Referencyjnej Architektury Interoperacyjności (European Interoperability Reference Architecture, EIRA).
Metamodel definiuje formalne zasady projektowania zawartości architektonicznej (Modelu AIP) w celu zapewnienia spójności na poziomie całego państwa.
Metamodel AIP nazywany jest również Modelem Zawartości Architektury Informacyjnej Państwa, ponieważ definiuje on zasady tworzenia modeli architektonicznych (diagramy, matryce, katalogi elementów). Metamodel AIP jest zatem modelem opisującym sposób tworzenia docelowych modeli architektury.
Główne obiekty i relacje metamodelu
Metamodel AIP zgodnie z założeniami EIRA koncentruje się głównie na czterech warstwach (LOST):
- legislacyjnej (L);
- organizacyjnej (O);
- semantycznej (S);
- technicznej (T).
W modelach warstwy legislacyjnej uwzględnia się najważniejsze elementy, które należy rozważyć w celu wsparcia części prawnej dotyczącej informatyzacji państwa, tj. polityki, akty prawne, standardy, strategie.
Warstwa organizacyjna zawiera najistotniejsze elementy architektury organizacji wspierające interoperacyjność organizacyjną państwa tj. struktura organizacyjna, procesy biznesowe, funkcje oraz usługi biznesowe. Szczególnie funkcje i usługi biznesowe określane są różnym poziomie granulacji (np. działy administracji, zakresy spraw, e-usługi publiczne).
Warstwa semantyczna zawiera najistotniejsze elementy architektury danych, które należy rozważyć w celu wspierania wymiany informacji między administracjami, przedsiębiorstwami oraz obywatelami. W skład tych elementów wchodzą obiekty danych z ich atrybutami oraz zbiory danych przetwarzające te obiekty danych.
Warstwa techniczna koncentruje się na modelach związanych bezpośrednio na systemach teleinformatycznych, ich organizacji i funkcjonalności. W repozytorium AIP z założenia nie są przechowywane informacje odnośnie infrastruktury teleinformatycznej w ramach której funkcjonują te systemy, chyba że istnieje szczególna potrzeba udokumentowania takiej infrastruktury dla określonego rozwiązania.
Poza tym głównymi warstwami, w ramach repozytorium AIP przechowywane są również modele implementacji i migracji (modele projektowe rozwiązań oraz model portfela projektów) oraz motywacji.
Model zawiera tylko główne elementy metamodelu AIP oraz możliwych relacji pomiędzy tymi elementami. Pełna lista elementów i relacji prezentowana jest na diagramach metamodelu poszczególnych warstw. Należy także mieć na uwadze, że domyślnie dopuszczalne są relacje specjalizacji i agregacji pomiędzy tymi samymi typami obiektów w metamodelu.
Warstwa legislacyjna
Warstwa legislacyjna AIP to warstwa opisująca stan prawny w zakresie, w którym ma on wpływ na Architekturę Informacyjną Państwa. Uwarunkowania legislacyjne są głównym źródłem aktywności administracji publicznej. Dotyczy to zmian wprowadzanych we wszystkich warstwach architektury, w szczególności w:
- warstwie semantycznej – poprzez oddziaływanie na zakresy i sposoby prowadzenia rejestrów publicznych, zakresy świadczenia usług;
- warstwie technicznej - w zakresie przyjętych rozwiązań teleinformatycznych, współpracy, standardów wymiany informacji i sposobu świadczenia usług.
W zakresie Warstwy legislacyjnej zbierane są informacje o aktach prawnych uzasadniających prowadzenie w szczególności systemu teleinformatycznego lub rejestru publicznego, a także o innych dokumentach określających sposób projektowania i prowadzenia tych systemów i rejestrów.
Typ obiektu |
Opis obiektu |
---|---|
Akt prawny UE |
Akt prawny (rozporządzenie, dyrektywa, decyzja, zalecenie, opinia) przyjęta przez Unię Europejską. |
Polityka / Regulacja |
Dokument określający uzgodnioną politykę lub inną regulację (w tym zarządzenia) , inny niż akt prawny EU, ustawa, rozporządzenie czy strategia. |
Rozporządzenie |
Polski akt prawny (normatywny) wydawany na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, który precyzuje sposób wprowadzania zmian określonych w ustawie. |
Standard |
Ustalone kryteria, które określają powszechne, najbardziej pożądane cechy przedmiotu, którego dotyczą, w szczególności systemów teleinformatycznych, zbiorów danych, zasad komunikacji pomiędzy systemami i procedur. |
Strategia |
Dokument opisujący długookresowy kierunek i zakres działania państwa. |
Ustawa |
Polski akt prawny (normatywny) o charakterze ogólnym i abstrakcyjnym, powszechnie obowiązującym, uchwalany przez Sejm, oceniony przez Senat i podpisany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. |
Warstwa organizacyjna
Warstwa organizacyjna to zgodnie z EIRA warstwa „zawierająca opis struktury organizacyjnej, procesów biznesowych, funkcji oraz usług biznesowych”. Są to najistotniejsze elementy architektury wspierające interoperacyjność organizacyjną państwa.
Warstwa organizacyjna w modelu AIP głównie koncentruje się na:
- modelu struktury organizacyjnej państwa, na którą składają się organy administracji, jednostki organizacyjne oraz elementy odzwierciedlające zapisy ustawy o działach: działy administracji i zakresy spraw przypisane do tych działów;
- modelu procesów generycznej realizacji e-usług, na który składają się modele procesów biznesowych, funkcji biznesowych pogrupowanych w segmenty architektoniczne oraz elementów związanych z realizacją spraw obywatela/podmiotu – zdarzenia życiowe i e-usług publiczne.
W zakresie modeli dynamicznych warstwy organizacyjnej (procesy biznesowe, funkcje biznesowe, usługi biznesowe, e-usługi publiczne i zdarzenia życiowe) repozytorium AIP nie odzwierciedla stanu funkcjonowania państwa, a skupia się na modelach istotnych z punktu widzenia interoperacyjności na poziomie organizacyjnym oraz efektywnym świadczeniu usług publicznych.
Typ obiektu |
Opis obiektu |
---|---|
Aktor |
Osoba lub inny podmiot, który nie jest jednostką organizacyjną, jednostką wielokrotną lub organem, a jest ważna z punktu widzenia modelu AIP. |
Dział administracji |
Dział administracji rządowej zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej. Dział administracji rządowej określa zakres spraw, dla których właściwy jest minister, który kieruje danym działem. |
E-usługa publiczna |
Usługa publiczna lub jej część, realizowana z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. |
Funkcja |
Funkcja określa zdolność do zapewnienia pewnej wartości biznesowej przy zastosowaniu określonych dla funkcji ograniczeń. |
Jednostka organizacyjna |
Jednostka organizacyjna rozumiana jako całość techniczno-społeczna zdolna do względnie samodzielnego działania w strukturze. W modelu AIP w szczególności są to instytucje, urzędy i inne podmioty świadczące usługi publiczne, a także ich elementy struktury organizacyjnej. |
Jednostka wielokrotna |
Reprezentuje typ jednostki organizacyjnej, która może mieć oddzielne wystąpienia dla poszczególnych obszarów (funkcjonalnych lub regionalnych). |
Krok procesu |
Krok procesu opisuje część przebiegu procesu biznesowego. Krok procesu może być wyzwalany lub wyzwalać zdarzenia lub inny krok lub podproces tego procesu. |
Obiekt biznesowy |
Koncept, fizyczny lub wirtualny, wykorzystywany w procesie biznesowym. |
Organ |
Jest to osoba lub grupa osób, której kompetencje i obowiązki określają przepisy prawa. |
Proces biznesowy |
Proces biznesowy reprezentuje sekwencję działań, która prowadzi do dostarczenia określonej wartości. |
Rola |
Rola określa odpowiedzialność za wykonanie określonego zachowania w ramach realizacji procesu biznesowego. Określa odpowiedzialnego za cały proces biznesowy lub za jego poszczególne kroki. |
Segment |
Segment jest, obok systemów koncepcyjnych, głównym składowym elementem głównego modelu AIP. Segmenty są opisanymi na wysokim poziomie abstrakcji, funkcjami biznesowymi, które są wymagane do realizacji jednolitego modelu procesu wsparcia elektronicznej usługi publicznej. Część z segmentów bierze bezpośredni udział w realizacji tego procesu, a część stanowi zaplecze dla jego wsparcia. |
Usługa biznesowa |
Działanie podejmowane przez podmiot dostarczający usługę biznesową w celu zapewnienia określonej wartości dla odbiorcy usługi. Szczególną formą usługi biznesowej jest usługa publiczna. |
Zakres spraw |
Zakres spraw określony dla działu administracji zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej. |
Zdarzenie |
Określa wystąpienie zmiany stanu jakiegoś elementu architektury. |
Zdarzenie życiowe |
Konkretna potrzeba obywatela lub przedsiębiorcy, której zaspokojenie wymaga wykonania sekwencji czynności, w tym zrealizowania usług publicznych. |
Warstwa semantyczna
Warstwa semantyczna zawiera elementy architektury danych. W ramach modeli tej warstwy utrzymywane są modele zbiorów danych funkcjonujących w administracji publicznej, modele danych dla rożnych obszarów administracji oraz modele danych podstawowych. Elementy warstwy semantycznej to:
- zbiory danych;
- obiekty danych (encje);
- atrybuty obiektów danych.
W ramach modelu utrzymywana jest klasyfikacja zbiorów danych i obiektów danych, a także informacja na temat referencyjności zbiorów dla określonych zakresów danych.
Typ obiektu |
Opis obiektu |
---|---|
Atrybut |
Podstawowa informacja opisująca obiekt danych. |
Obiekt danych |
Obiekt danych reprezentuje ustrukturyzowaną informację o jakimś obiekcie świata rzeczywistego lub wirtualnego. |
Zbiór danych |
Uporządkowany zbiór danych prowadzony przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego. |
Warstwa techniczna
Warstwa techniczna zawiera elementy reprezentujące systemy teleinformatyczne, ich strukturę oraz funkcjonalność. Model oprócz elementów reprezentujących konkretne systemy teleinformatyczne zawiera także element reprezentujące systemy abstrakcyjne – określoną klasę systemów lub ogólnie systemy instytucji. W ramach modeli prezentowana jest m.in. struktura systemów, ich powiązanie z elementami pozostałych warstw (legislacyjnej, organizacyjnej, semantycznej), ich funkcjonalności oraz współpracy pomiędzy systemami na poziomie wymiany danych.
Typ obiektu |
Opis obiektu |
---|---|
Moduł systemu |
Moduł systemu jest to wydzielona logicznie, funkcjonalnie lub implementacyjnie część systemu teleinformatycznego. |
System |
System teleinformatyczny, rozumiany jako zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego (ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne). |
System instytucja |
Reprezentuje system lub systemy teleinformatyczne instytucji bez wskazywania, o który konkretnie system chodzi. |
System wielokrotny |
Reprezentuję pewną klasę systemów, gdzie klasyfikacja systemów wynika z nazwy obiektu. Klasyfikacja może zostać określona m.in. przez typ użytkowników (np. System usługodawcy usług medycznych"), funkcjonalność zapewnioną przez system (np. CRM). |
Usługa aplikacyjna |
Określa funkcjonalność sytemu udostępnioną przez ten system na zewnątrz. Sama funkcjonalność w zależności od potrzeby może być określona na wysokim poziomie abstrakcji (np. zapewnienie ewidencji pojazdów szynowych), jak i dosyć szczegółowo (np. pobieranie danych podstawowych pojazdu szynowego). |
Implementacja i migracja
Implementacja i migracja zawiera modele:
- portfela projektów;
- modeli projektowych.
Model portfela projektów zawiera informacje odnośnie projektów realizowanych w administracji publicznej, programów w jakich są zgrupowane oraz produktów wytwarzanych w ramach projektów. Projekty mogą być dodatkowo podzielone na etapy.
Modele projektowe zawierają informacje potrzebne do oceny projektów. Najczęściej zawierają strukturę tworzonych lub modyfikowanych systemów oraz informację o współpracy tych systemów z innymi.
Typ obiektu |
Opis obiektu |
---|---|
Etap projektu |
Wydzielona część projektu. |
Produkt |
Określa precyzyjnie zdefiniowany wynik projektu, w szczególności jego etapu. Produktem projektu lub jego etapu mogą być m.in. dokumenty, realizacja jakiegoś przedsięwzięcia, nowy lub zaktualizowany system teleinformatyczny. |
Program |
Byt powoływany na określony czas w celu zarządzania zbiorem powiązanych ze sobą projektów. |
Projekt |
Zorganizowane ciągi działań ludzkich, zmierzające do osiągnięcia założonego wyniku, zawarte w skończonym przedziale czasu z wyróżnionym początkiem i końcem, realizowane najczęściej zespołowo, z wykorzystaniem skończonej ilości zasobów. |
Elementy motywacji
Elementy motywacji określają czynniki wpływające na Architekturę Informacyjną Państwa. Z jednej strony określają potrzeby do osiągnięcia w kontekście transformacji cyfrowej państwa (cele stawiane przed państwem cyfrowym oraz wyniki, które świadczą o prawidłowej transformacji cyfrowej), a z drugiej elementy określające na wysokim poziomie abstrakcji jak te cele i wyniki zrealizować.
Typ obiektu |
Opis obiektu |
---|---|
Cel |
Cel reprezentuje ogólne określenie intencji, kierunku lub pożądanego stanu końcowego organizacji i jej interesariuszy. W ramach repozytorium AIP przetwarzane są cele państwa związane z transformacją cyfrową oraz cele stawiane bezpośrednio przed Architekturą Informacyjną Państwa. |
Pryncypium |
Określa ogólne zasady jakimi należy się kierować podejmując decyzje architektoniczne. Pryncypia mogą dotyczyć całości architektury lub jej poszczególnych aspektów. Pryncypia określają zasady jakimi trzeba się kierować żeby zrealizować cele. |
Wymaganie |
Określa potrzebę, jaka musi zostać zrealizowana. Wymaganie w zależności od przeznaczenia może zostać określone na ogólnym poziomie opisu lub bardziej szczegółowym. W modelu AIP wymagania stosowane są głównie do doprecyzowania sposobu realizacji pryncypiów. |
Wynik |
Określa na wysokim poziomie abstrakcji rezultat jaki należy osiągnąć aby zrealizować cele. Wyniki są wysokopoziomowymi, zorientowanymi na biznes rezultatami, wynikającymi z możliwości organizacji. Wyniki są namacalne, prawdopodobnie ilościowe i zależne od czasu. |