W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zarządzanie AIP

Procesy zarządzania AIP

Architektura Informacyjna Państwa zapewnia systemowe podejście do zarządzania rozwojem systemów informacyjnych państwa poprzez:

  • ułatwienie prowadzenia analiz realizowanych projektów,
  • planowanie zmian w środowisku informatycznym państwa oraz
  • zapewnienie zgodności podejmowanych inicjatyw z opracowaną Wizją AIP.

Występujące w państwie elementy wchodzą we wzajemne zależności (np. aplikacje IT przetwarzają dane, aplikacje IT wspiera procesy, minister kieruje działem administracji rządowej itd.), których znajomość ułatwia skuteczne zarządzanie państwem.

Zarządzanie Architekturą Informacyjną Państwa
Diagram: Zarządzanie Architekturą Informacyjną Państwa (kliknij, aby powiększyć)

 

Procesy architektoniczne

Na proces główny „Zarządzanie Architekturą Informacyjną Państwa” składają się podprocesy:

  1. Zarządzanie rozwojem cyfrowego państwa.
  2. Zapewnienie spójności działań.
  3. Zarządzanie pryncypiami i standardami.

Aby dobrze realizować funkcję zarządzania Architekturą Informacyjną Państwa wymagane jest zdefiniowanie procesów architektonicznych oraz opracowanie modelu zawartości Architektury Informacyjnej Państwa (metamodel-aip-i-jego-implementacja), który jest utrzymywany i rozwijany.

Proces 1: Zarządzanie rozwojem cyfrowego państwa

Zarządzanie rozwojem cyfrowego państwa to grupa procesów realizujących politykę rozwoju cyfrowego państwa. Elementy procesu rozwoju cyfrowego państwa wynikają z Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Zarządzanie rozwojem cyfrowego państwa
Diagram: Zarządzanie rozwojem cyfrowego państwa (kliknij, aby powiększyć)

 

Aktywności procesu (sortowanie alfabetyczne)

Nazwa

Opis

Aktualizacja wizji cyfrowego państwa

Opracowanie nowej wersji wizji cyfrowego państwa z uwzględnieniem Europejskich Ram Interoperacyjności.

Analiza dokumentów strategicznych

Strategie wyższego rzędu. Określenie stopnia i poziomu odniesienia celów do obowiązujących dokumentów strategicznych na poziomie krajowym i europejskim

Analiza stanu AS-IS i opis stanu TO-BE

Ustalenie celów głównych oraz celów szczegółowych.

Diagnoza możliwości

Ocena stanu techniki i możliwości pozyskiwania rozwiązań

Diagnoza potrzeb

Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej w odniesieniu do zakresu objętego programowaniem strategicznym. Wyszukiwanie obszarów niesatysfakcjonującej realizacji zadań państwa oraz możliwej poprawy efektywności.

Monitorowanie i ocena

Sposób monitorowania i oceny stopnia osiągania celu głównego i celów szczegółowych (w tym wskaźniki).

Określenie planu rozwoju (LOST)

Opisanie planu migracji umożliwiającego realizację zaakceptowanej wizji cyfrowego państwa z wykorzystaniem Europejskich Ram Interoperacyjności (EIRA), gdzie LOST oznacza: Legal – warstwa legislacyjna (prawna), Organizational – warstwa organizacyjna, Semantic – warstwa semantyczna (danych), Technical – warstwa techniczna (aplikacji). Uwaga: w ramach prac AIP warstwa techniczna nie obejmuje rozwiązań infrastrukturalnych. 

Realizacja

Uruchomienie projektów i programów wraz z nadzorem nad ich implementacją.

Ustalenie priorytetowych kierunków interwencji i określenie planu rozwoju

Określenie podejmowanych działań (kierunków interwencji) służących realizacji celów.

Proces 2: Zapewnienie spójności działań

Zapewnienie spójności działań jest procesem, którego celem jest zapewnienie zgodności wizji Architektury Rozwiązania IT (w projekcie) z obowiązującą Wizją Architektury AIP, pryncypiami i standardami AIP, Planem działań IT.

W procesie wyróżniamy następujące role:

  • Przewodniczący KRMC,
  • Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
  • Członkowie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
  • Zespół zadaniowy "Rada Architektury IT" (RA),
  • Organ wnioskujący,
  • Sekretariat KRMC.
Zapewnienie spójności działań
Diagram: Zapewnienie spójności działań (kliknij, aby powiększyć)

 

Aktywności procesu (sortowanie alfabetyczne)

Nazwa

Opis

Akceptacja

Weryfikacja projektów oraz rekomendacji przekazanych przez Zespół Zadaniowy "Rada Architektury IT".

NEGATYWNA

Zakończenie procesu

Ocena RA

Zadanie "Ocena projektów informatycznych wniesionych do zaopiniowania przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji pod kątem zgodności z Architekturą Informacyjną Państwa i przygotowywanie rekomendacji dla Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji dotyczących tych projektów" realizowane zgodnie z Decyzją Nr 11/2016 Przewodniczącego Rady Ministrów do spraw cyfryzacji z dnia 27 października 2016r. w sprawie utworzenia Zespołu zadaniowego "Rada Architektury IT" (RA).

Odniesienie się do uwag

Odpowiedź na uwagi nie później niż 4 dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zgłaszania uwag przez KRMC.

Odrzucenie projektu

Zakończenie procesu

Opinia na posiedzeniu KRMC

W zależności od decyzji KRMC:

- Pozytywna,

- Pozytywna z zaleceniem wprowadzenia zmian i uzupełnień na dalszym etapie prac nad projektem,

- Negatywna,

- Konieczność ponownego zaopiniowania projektu po spełnieniu określonych wymogów.

Opiniowanie przez KRMC

Proces opiniowania projektów. Uwagi powinny być zgłaszane w terminie 4 dni od dnia przekazania opisu założeń projektu.

Otrzymanie opisu założeń projektu

Opis założeń projektu wniesiony przez organ wnioskujący w rozumieniu § 20 ust. 1 Regulaminu pracy Rady Ministrów albo inny podmiot, za zgodą Przewodniczącego lub Sekretarza KRMC. Nadanie numeru projektu.

Otrzymanie poprawionego opisu założeń projektu

Poprawiony opis założeń zgodnie z wytycznymi Przewodniczącego KRMC oraz RA.

POZYTYWNA

Zakończenie procesu

POZYTYWNA  z zaleceniem wprowadzenia zmian i uzupełnień na dalszym etapie prac nad projektem

Zakończenie procesu

Rekomendacja

Przekazanie przez Zespół Zadaniowy "Rada Architektury IT" rekomendacji do Sekretariatu KRMC.

Rodzaje rekomendacji:

- Pozytywna,

- Pozytywna z zaleceniem dokonania zmian i uzupełnień na dalszym etapie prac nad projektem,

- Negatywna,

- Wskazanie ponownego rozpatrzenia.

Stanowisko podmiotu zgłaszającego uwagi

Odniesienie się do odpowiedzi na uwagi w terminie 3 dni od dnia jej otrzymania.

Wprowadzenie zmian

Uzupełnienie opisu założeń projektu.

Proces 3: Zarządzanie pryncypiami i standardami

Zarządzanie pryncypiami i standardami to proces, którego celem jest określenie i utrzymanie pryncypiów AIP oraz standardów.

Role biorące udział w procesie to:

  • Zespół AIP,
  • Zespół zadaniowy "Rada Architektury IT" (RA).

 

Zarządzanie pryncypiami i standardami
Diagram: Zarządzanie pryncypiami i standardami (kliknij, aby powiększyć)

 

Aktywności procesu (sortowanie alfabetyczne)

Nazwa

Opis

Analiza proponowanych zmian

Analiza przedstawionej propozycji zmian

Okresowy przegląd pryncypiów i standardów

Zadanie realizowane przez Zespół Architektury Informacyjnej Państwa

Przygotowanie propozycji zmian

Opracowanie opisu zmian (dodanie nowych, aktualizacja obecnych, rezygnacja z danej pozycji)

Publikacja zaktualizowanego katalogu

Aktualizacja danych o pryncypiach i standardach w repozytorium AIP.

{"register":{"columns":[]}}