Cele transformacji cyfrowej
Cele transformacji cyfrowej to cele główne i wywodzące się z nich cele szczegółowe elektronicznej administracji. Cele transformacji cyfrowej wynikają z polskich i europejskich dokumentów strategicznych. Osiąganie celów jest wspierane przez prace z obszaru Architektury Informacyjnej Państwa.
Na cel główny Podniesienie sprawności państwa składają się cztery cele szczegółowe:
- Poprawa relacji państwa z obywatelem.
- Usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji.
- Zwiększenie dostępności i jakości zasobów informacyjnych państwa.
- Rozwój kompetencji cyfrowych.
Jednym z rezultatów celów szczegółowych 1-3 jest Budowa i utrzymanie Architektury Informacyjnej Państwa. Na rezultat ten składają się wyniki prac w obszarach:
-
ramy architektury (zobacz: Założenia metodyczne AIP),
-
standardy,
-
procesy zarządzania (zobacz: Zarządzanie AIP),
-
repozytorium architektury.
Transformacja cyfrowa: cel główny, cele szczegółowe i rezultaty
Cel główny: Podniesienie sprawności państwa
Podniesienie sprawności państwa w realizacji zadań wobec obywateli poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych i zmianę sposobu działania stosownie do możliwości, jakie stwarza technologia.
Cel szczegółowy 1: Poprawa relacji państwa z obywatelem.
Zapewnienie komunikacji z obywatelem w zakresie jego satysfakcji i oczekiwań w relacji państwo - obywatel.
Cel szczegółowy 2: Usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji.
Poprzez wdrożenie mechanizmów integrujących rejestry, ujednolicenie ich struktury oraz wyznaczenie unikalnych i referencyjnych źródeł informacji stanowiących podstawę do podnoszenia jakości zawartych w nich danych.
Cel szczegółowy 3: Zwiększenie dostępności i jakości zasobów informacyjnych państwa.
Poprzez zwiększenie współdziałania lokalnych systemów teleinformatycznych dostarczających usługi publiczne zapewniając interoperacyjność, czyli zdolność systemów informatycznych do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług.
Cel szczegółowy 4: Rozwój kompetencji cyfrowych – poza pracami AIP
Kluczowe jest kształtowanie u obywateli kompetencji cyfrowych, ze szczególnym naciskiem na kompetencje medialne, krytyczne podejście do informacji, analiza i wykorzystanie informacji w celu kształcenia obywatela świadomie i bezpiecznie poruszającego się w świecie cyfrowym.
Rezultat: Budowa i utrzymanie Architektury Informacyjnej Państwa.
Metodą uporządkowania zaplecza administracji publicznej jest wprowadzenie centralnego zarządzania Architekturą Informacyjną Państwa, pozwalającego w mierzalny sposób osiągać cele strategiczne Państwa w obszarze informatyzacji.
Wyniki prac:
- Ramy architektury.
- Pryncypia.
- Standardy.
- Procesy zarządzania.
- Repozytorium architektury.