W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Cele transformacji cyfrowej

Cele transformacji cyfrowej to cele główne i wywodzące się z nich cele szczegółowe elektronicznej administracji. Cele transformacji cyfrowej wynikają z polskich i europejskich dokumentów strategicznych. Osiąganie celów jest wspierane przez prace z obszaru Architektury Informacyjnej Państwa.

Na cel główny Podniesienie sprawności państwa składają się cztery cele szczegółowe:

  1. Poprawa relacji państwa z obywatelem.
  2. Usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji.
  3. Zwiększenie dostępności i jakości zasobów informacyjnych państwa.
  4. Rozwój kompetencji cyfrowych.

 

Jednym z rezultatów celów szczegółowych 1-3 jest Budowa i utrzymanie Architektury Informacyjnej Państwa. Na rezultat ten składają się wyniki prac w obszarach:

  1. ramy architektury (zobacz: Założenia metodyczne AIP),

  2. pryncypia architektoniczne,

  3. standardy,

  4. procesy zarządzania (zobacz: Zarządzanie AIP),

  5. repozytorium architektury.

Transformacja cyfrowa: cel główny, cele szczegółowe i rezultaty

Cele transformacji cyfrowej
Diagram: Cele transformacji cyfrowej (kliknij, aby powiększyć)

 

Cel główny: Podniesienie sprawności państwa

Podniesienie sprawności państwa w realizacji zadań wobec obywateli poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych i zmianę sposobu działania stosownie do możliwości, jakie stwarza technologia.

Cel szczegółowy 1: Poprawa relacji państwa z obywatelem.

Zapewnienie komunikacji z obywatelem w zakresie jego satysfakcji i oczekiwań w relacji państwo - obywatel.

Cel szczegółowy 2: Usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji.

Poprzez wdrożenie mechanizmów integrujących rejestry, ujednolicenie ich struktury oraz wyznaczenie unikalnych i referencyjnych źródeł informacji stanowiących podstawę do podnoszenia jakości zawartych w nich danych. 

Cel szczegółowy 3: Zwiększenie dostępności i jakości zasobów informacyjnych państwa.

Poprzez zwiększenie współdziałania lokalnych systemów teleinformatycznych dostarczających usługi publiczne zapewniając interoperacyjność, czyli zdolność systemów informatycznych do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług.

Cel szczegółowy 4: Rozwój kompetencji cyfrowych – poza pracami AIP

Kluczowe jest kształtowanie u obywateli kompetencji cyfrowych, ze szczególnym naciskiem na kompetencje medialne, krytyczne podejście do informacji, analiza i wykorzystanie informacji w celu kształcenia obywatela świadomie i bezpiecznie poruszającego się w świecie cyfrowym.

Rezultat: Budowa i utrzymanie Architektury Informacyjnej Państwa.

Metodą uporządkowania zaplecza administracji publicznej jest wprowadzenie centralnego zarządzania Architekturą Informacyjną Państwa, pozwalającego w mierzalny sposób osiągać cele strategiczne Państwa w obszarze informatyzacji.

Wyniki prac:

  1. Ramy architektury.
  2. Pryncypia.
  3. Standardy.
  4. Procesy zarządzania.
  5. Repozytorium architektury.
{"register":{"columns":[]}}